Structural Relationships among Frontline Hotel Employees' Core Self-evaluations, Perceived Customer Verbal Aggression and Turnover Intention

호텔직원의 핵심자기평가, 지각된 고객언어폭력 및 이직의도 간의 구조적 관계

  • Kim, Tae-Goo (College of Hotel and Tourism, Kyung Hee University) ;
  • Lee, Gye-Hee (College of Hotel and Tourism, Kyung Hee University)
  • Received : 2012.05.22
  • Accepted : 2012.09.04
  • Published : 2012.09.30

Abstract

The purpose of this study is to investigate the structural relationships among frontline hotel employees' core-self evaluations (self-esteem, generalized self-evaluations, locus of control, and emotional stability) as personal resources, customer verbal aggression as a job stressor, and turnover intention as a job outcome. Data were gathered from a sample of frontline employees of 10 five-star hotels in Busan via self-administered questionnaires. A total number of 405 questionnaires were utilized. This study used structural equation modeling to verify the research model and hypotheses. As hypothesized, the results demonstrated that core-self evaluations reduced customer verbal aggression and turnover intention, and customer verbal aggression amplified turnover intention. Finally, practical implications were discussed in detail and limitations of the study and future research directions were also suggested.

본 연구의 목적은 일선 호텔직원들의 개인자원으로서 핵심자기평가(자아존중감, 일반화된 자아효능감, 통제위치 및 정서적 안정성), 직무스트레스 요인으로서 고객언어폭력(직무스트레스 요인)과 직무결과로서 이직의도 간의 구조관계를 분석하는 것이었다. 자료는 부산시내에 소재하는 10개의 특급호텔에 근무하는 일선직원들을 표본으로 하여 자기기입식 조사법에 의하여 수집되었다. 총 405부의 설문지가 최종 분석에 이용되었다. 본 연구는 연구모형과 연구가설들을 검증하기 위하여 구조방정식모형분석을 적용하였다. 가설화된 것처럼, 분석결과는 핵심자기평가가 고객언어폭력에 대한 지각과 이직의도를 경감시키는 것을 보여주었다. 고객언어폭력은 이직의도를 증폭시킨다는 결과를 보여주었다. 마지막으로, 실무적 시사점을 논의하였으며, 본 연구의 한계점을 제시하였고 향후 연구방향을 제안하였다.

Keywords