Effects of Service Employee's Personality on OCB and Customer Orientation in Foodservice Business

외식기업 서비스종사원의 성격요인이 조직시민행동과 고객지향성에 미치는 영향

  • 김영훈 (동의대학교 외식산업경영학과)
  • Received : 2012.05.11
  • Accepted : 2012.08.21
  • Published : 2012.09.30

Abstract

This paper investigated the effects of employee's personality on organizational citizenship behavior(OCB) and customer orientation in service business. Based on the literature search about personality, OCB and customer orientation, this study conducted a survey to total 207 service employees who engage in food service business. The findings of the research are as follows. First, service employee's personality consists of neuroticism, extroversion, agreeableness, conscientiousness and intelligence. Second, service employee's OCB is affected by intelligence, agreeableness, conscientiousness and extroversion of a service employee. Third, service employee's extroversion, agreeableness, conscientiousness and intelligence positively affect service employee's customer orientation, and service employee's neuroticism negatively affect service employee's customer orientation. Fourth, service employee's customer orientation is affected by employee's OCB. The findings of this research shows that service employee's personality affects OCB and customer orientation.

본 연구의 연구목적은 서비스기업 종사자의 성격특성요인이 조직시민행동과 고객지향성에 미치는 영향관계를 확인하는 것이다. 실증분석을 위해 207명의 외식기업 서비스종사자를 대상으로 진행된 설문조사 자료를 토대로 진행된 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 서비스기업 종사원의 성격요인은 5가지 요인; 정서적 불안정성, 외향성, 친화성, 성실성, 지적 개방성 등으로 확인되었다. 둘째, 서비스기업 종사원의 조직시민행동에 유의한 영향을 미치는 종사원의 성격특성요인은 지적 개방성, 친화성, 성실성, 외향성 등의 4가지 성격요인으로 확인되었다. 셋째, 서비스기업 종사원의 고객지향성에 유의한 영향을 미치는 종사원의 성격특성요인은 5가지 요인으로 확인되었으며, 정서적 불안정성요인은 고객지향성에 부(-)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 서비스기업 종사원의 조직시민행동은 고객 지향적 태도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다.

Keywords