Effects of Emotional Reaction Based on Consumption Experiences of Luxury Korean Restaurants on Repurchase Intention

고급 한정식 레스토랑의 소비경험에 의한 감정반응이 재 구매의도에 미치는 영향

  • Jeon, Hae-Kyung (Dept. of Food service & Restaurant Management, Dong-eue University) ;
  • Cho, Eun-Hye (Dept. of Food space direction, Kyounggi University) ;
  • Cho, Yong-Bum (Dept. of Food service & Restaurant Management, Dong-eue University)
  • 전혜경 (동의대학교 외식산업경영학과) ;
  • 조은혜 (경기대학교 식공간연출전공) ;
  • 조용범 (동의대학교 외식산업경영학과)
  • Received : 2012.06.26
  • Accepted : 2012.08.26
  • Published : 2012.09.30

Abstract

This study is intended to analyze how emotional reaction based on consumption experience of dining at Korean traditional restaurants affects comsumer's repurchase intention. These restaurants are chosen from lists of high quality Korean traditional restaurants designated by the Restaurant Association in Busan. And then a model for the study is designed based on preceding studies and hypotheses are extracted. A statistical package program, SPSS WIN Version 18.0 is used for frequency analysis, reliability analysis and factorial analysis and regression analysis to verify the hypotheses. As the result of verifying how experience of dining at a Korean traditional restaurant affected arousal among emotional reactions, the symbolism factor and the variety factor were all proved to be meaningful, whereas the amusement factor was proved to be meaningless. As the result of verifying how experience of dining at the restaurant affected dominance among emotional reactions, the symbolism, amusement, and variety factors were all proved to be meaningful. As the result of verifying how emotional reactions affected consumer's repurchasing, the arousal and dominance factors were all proved to be meaningful. Moreover, as the result of verifying how experience of dining at the restaurant affected consumer's repurchasing, the variety and amusement factors were all proved to be meaningful, whereas the symbolism factor was proved to be meaningless.

본 연구는 한국외식업중앙회 부산광역시지회에서 선정한 모범음식점 중 고급 한정식 레스토랑을 이용한 고객을 대상으로 외식소비경험에 의한 감정반응이 재 구매의사에 어떤 영향을 미치는지 분석하고자 빈도분석, 신뢰도분석, 요인분석, 회귀분석을 통하여 실증분석 하였다. 연구결과 외식소비경험이 감정반응 중 환기에 미치는 영향을 검증한 결과 상징성, 다양성 요인은 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 유희성 요인은 유의하지 않은 것으로 나타났다. 외식소비경험이 감정반응 중 지배에 미치는 영향을 검증한 결과 상징성, 유희성, 다양성 요인이 지배에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 감정반응이 재 구매의도에 미치는 영향을 검증한 결과 환기와 지배 요인은 재 구매의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 외식소비경험이 재 구매의도에 미치는 영향을 검증한 결과 다양성, 유희성요인은 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으며 상징성 요인은 유의하지 않는 것으로 나타났다.

Keywords