Impact of Competitive Environment Uncertainty on Commitment, Trust and Long-term Orientation: A case of Korean, American and Japanese Manufacturing Firms

경쟁환경의 불확실성이 결속, 신뢰 및 장기지향성에 미치는 영향 : 한.미.일 제조업체를 중심으로

  • Kim, Jong-Young (Department of International Trade and Commerce, Pusan National University) ;
  • Bang, Ho-Yeol (Department of Business, Pusan National University)
  • 김종영 (부산대학교 무역국제학부) ;
  • 방호열 (부산대학교 경영학과)
  • Received : 2012.08.26
  • Accepted : 2012.12.18
  • Published : 2012.12.27

Abstract

The purpose of this study was to examine the impact of the uncertainty of competitive environments on the commitment of manufacturing firms with distribution firms, their trust and long-term orientation in Korea, the United States and Japan. This study is of great significance in that it attempted to make a comparative analysis of the uncertainty of competitive environments among the three nations by selecting subjects not only from Korea but from the United States and Japan. A survey was conducted on the selected manufacturing firms, and the data from 105 Korean firms, 103 American companies and 83 Japanese firms were gathered. A structural equation was utilized to analyze the collected data. The findings of the study were as follows: Hypothesis 1 was rejected in Korea and Japan and was accepted in the United States. Hypothesis 2 was accepted in Korea yet not in the United States and Japan. Hypothesis 3 was accepted in all the nations. Hypothesis 4 was rejected in Korea and the United States and was accepted in Japan. Hypothesis 5 was accepted in all the nations, and Hypothesis 6 was accepted in every nation as well. In the future, the commitment, trust and long-term orientation of manufacturing and distribution firms should be investigated from a mutual perspective, and additional data should be obtained by selecting more subjects. As for environmental uncertainty, the uncertainty of distribution environments as well as competitive environments should equally be investigated by making a comparative analysis.

본 연구는 경쟁환경의 불확실성이 제조업체와 유통업체의 결속, 신뢰, 장기지향성에 어떻게 영향을 주는지를 한국, 미국. 일본 제조업체를 통해 검증해 보았다. 이러한 연구는 경쟁환경의 불확실성에 대해서 한국의 제조업체만을 연구한 것이 아니라, 미국과 일본의 표본까지 확보하여 세국가를 비교 연구 하였다는 것에 커다란 의의가 있다고 할 수 있다. 설문은 제조업체를 대상으로 수집하였고, 구조방정식 모형분석을 통해 가설검증 하였다. 결과는 다음과 같다. 경쟁환경의 불확실성이 높을수록 결속이 높을 것이다는 한국과 일본에서는 기각되었고, 미국에서는 채택되었다. 경쟁환경의 불확실성이 높을수록 신뢰는 낮을 것이다는 한국에서는 채택되었고, 미국과 일본에서는 기각되었다. 신뢰가 높을수록 결속이 높을 것이다는 한국, 미국, 일본 세국가 모두에서 채택되었다. 경쟁환경이 불확실할수록 장기지향성은 낮아질 것이다는 한국과 미국에서는 기각되었고 일본에서는 채택되었다. 결속이 높을수록 장기지향성이 높을 것이다는 세국가 모두에서 채택되었다. 신뢰가 높을수록 장기지향성이 높을 것이다 또한 한국, 미국, 일본 세국가 모두에서 채택되었다.

Keywords