DOI QR코드

DOI QR Code

간호 시뮬레이션 교육이 간호대학생의 문제해결과정과 자기효능감에 미치는 효과

Effects of Nursing Simulation-Based Education on Problem Solving Process and Self-efficacy of Nursing College Students

  • 오혜경 (춘해보건대학교 간호학과) ;
  • 한영인 (춘해보건대학교 간호학과)
  • Oh, Hye-Kyung (Department of Nursing, Choonhae Health Science College) ;
  • Han, Young-In (Department of Nursing, Choonhae Health Science College)
  • 투고 : 2012.08.29
  • 심사 : 2012.10.21
  • 발행 : 2012.12.30

초록

The purpose of this study was to approve the effects of nursing simulation-based education on problem solving process and self-efficacy for nursing students. The nursing students of 244 participated the nursing simulation-based education of 60 hours. The questionnaire survey on problem solving process and self-efficacy were conducted 2 time(before education, after education) to the nursing students. The data were analyzed by the SPSS 12.0 program. The results were as follows; There was a statistically significant increase in problem solving process(t=2.637, p=.012) but no statistically significants self-efficacy(t=0.135, p=.743) effects of nursing simulation-based training in nursing college students. There was a significant positive correlation between problem solving process and self-efficacy(r=0.737, p=.017). In conclusion, the study found that nursing simulation-based education for nursing students may increase problem solving process but no effective self-efficacy.

키워드

참고문헌

  1. 이애경, 김정애, 주미경, 정안순, 장은정, 김정수, 강정희, 이정애(2001), 임상실습 교육개선을 위한 간호학생의 간호활동시간 분석, 경북논총, Vol.5;523-535.
  2. 양수, 이경주, 이소영(2006), 정신병동의 정신보건 간호사와 일반간호사의 문제해결 능력에 대한 자기인식정도, 정신간호학회지, Vol.15(3);378-387.
  3. 양승애, 정덕유(2004), 간호대학 학생의 비판적 사고성향에 관한 조사연구, 성인간호학회지, Vol.16(1);156-165.
  4. Nehring, W. N., Lashley, f. R.(2004), Current use and opinions regarding human patients simulators in nursing education: An international survey, Nursing Education Perspect, Vol.25(5);233-382.
  5. Decker, S., Sportaman, S., Puetz, L., Billings, L.(2008), The evolution of simulation and its contribution to competency, Journal of Contin Education Nursing, Vol.39(2);74-80. https://doi.org/10.3928/00220124-20080201-06
  6. 유은영(2005), 의료시뮬레이션 의학강좌, 한국의사회, pp.267-276.
  7. 김소선(2008), 간호분야 실무 중심교육의 현황 및 전략, 국제학술심포지엄, 제주한라대학 PBL 교육 연구원, pp.33-39.
  8. Lathrop, A., Winningham b., VandeVusse, L.(2007), Simulation-based learning for midwives: Background and pilot implementation, Journal of MidWifery Women Health, Vol.52(5);492-498. https://doi.org/10.1016/j.jmwh.2007.03.018
  9. Reilly, A., Spratt, C.(2007), The perceptions of undergraduate student nurses of high-fidelity simulation-based learning: A case report from the University of Tasmania, Nursing Education Today, Vol.27(6);542-550. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2006.08.015
  10. 조경애(2003), 협동학습과 개별학습이 문제해결과정에 미치는 영향, 전북대학교 대학원 석사학위논문, pp.9-22.
  11. 이우숙, 박선환, 최은영(2008), 성인의 문제해결과정 측정도구 개발, 기본간호학회지, Vol.15(4);548-557.
  12. 김영채(2002), 사고와 문제해결심리학, 박영사, pp.32-76.
  13. 함영림(2010). 환자 시뮬레이터를 이용한 시뮬레이션 교육 프로그램 개발 및 평가-간호학생을 대상으로- 연세대학교 박사학위논문, pp.62-67.
  14. 김해란(2011). 간호학생을 위한 팀기반 시뮬레이션 학습 프로그램 개발 및 효과, 조선대학교 박사학위논문, pp.56-58.
  15. 김해란, 최은영, 강희영, 김성민(2011), 시뮬레이션기반 응급간호교육을 받은 간호학생의 학업성취도와 자기효능감, 학습태도 및 수업만족도의 관계, 한국간호교육학회지, Vol.17(1);5-13. https://doi.org/10.5977/JKASNE.2011.17.1.005
  16. 김남희, 김경원(2011), 간호대학생의 임상실습교육에 대한 자기효능감, 전문직 자아개념 및 임상 실습 만족도, 보건의료산업학회지 Vol.5(4);41-51.
  17. 김정옥, 김현주, 조규영(2012), 수술실 간호사의 의료기술에 대한 인지와 자기효능감 및 전문직 자아개념에 관한 연구, 보건의료산업학회지 Vol.6(1);1-13.
  18. Bandura, A.(1977), Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change, Psychological Review, Vol.84(2);191-215. https://doi.org/10.1037/0033-295X.84.2.191
  19. Bandura, A.(1986), The Explanation and Predictive Scope of Self-Efficacy Theory, Journal of Social Clinic Psychology, Vol.4(3);359-373. https://doi.org/10.1521/jscp.1986.4.3.359
  20. 한영인, 오혜경(2011), 핵심간호 시뮬레이션 교육, 수문사, pp.11-259.
  21. Sherer M.S., Maddux J.E., Mercadante B., Prentice-Dunn S., Jacobs B., Rogers R.W.(1982), The self-efficacy scale: Construction and validation, Psychological report, Vol.51;663-671. https://doi.org/10.2466/pr0.1982.51.2.663
  22. 홍혜영(1995), 완벽주의 성향, 자기효능감, 우울과의 관계연구, 이화여자대학교 대학원 석사학위논문, pp.18-64.
  23. 유명란, 최윤정, 강명숙(2009), 문제중심학습이 학습에 대한 자기주도성과 비판적 사고성향, 문제해결과정에 미치는 효과, 기본간호학회지, Vol.16(1);46-55.
  24. 이우숙, 조갑출, 양선희, 노영숙, 이규영(2009), 시뮬레이션 연계 문제중심학습이 간호학생의 간호기본역량에 미치는 효과, 기본간호학회지, Vol.16(1);64-72.
  25. 주민선, 황윤영, 박창승(2006), 시뮬레이터를 활용한 문제중심학습 모듈 개발 및 적용 -simman을 중심으로-, 기본간호학회지 Vol.13(2);182-189.

피인용 문헌

  1. Effects of Nursing Simulation-Based Practice Education on Learning Outcome and Classes Experience in Nursing Students vol.8, pp.1, 2014, https://doi.org/10.12811/kshsm.2014.8.1.135
  2. Effect of a Suction Care Education Program on Undergraduate Nursing Students vol.14, pp.3, 2013, https://doi.org/10.5762/KAIS.2013.14.3.1197
  3. Effects of Simulation based Training using a Post-operating Rehabilitation Case on Learning Outcomes vol.17, pp.2, 2014, https://doi.org/10.7587/kjrehn.2014.90
  4. Effects of Simulation Education on the Communication Competence, Academic Self-efficacy, and Attitude About the Elderly for Nursing Students: A learning approach based on an elderly-with-cognition-disorder scenario vol.21, pp.1, 2015, https://doi.org/10.5977/jkasne.2015.21.1.54
  5. Comparative Study on Self-leadership, Team Efficacy, Problem Solving Process and Task Satisfaction of Nursing Students in Response to Clinical Training vol.20, pp.4, 2014, https://doi.org/10.5977/jkasne.2014.20.4.482
  6. 학부과정의 시뮬레이션 학습이 신규간호사의 문제해결과정과 임상수행능력에 미친 영향 vol.16, pp.10, 2012, https://doi.org/10.5392/jkca.2016.16.10.617
  7. 표준화환자를 활용한 아동간호 시뮬레이션이 간호학생의 불안, 자기효능감 및 비판적사고 성향에 미치는 효과 vol.18, pp.10, 2017, https://doi.org/10.5762/kais.2017.18.10.299
  8. 일 대학 간호대학생의 핵심기본간호술에 대한 중요성 인식, 문제해결과정이 수행자신감에 미치는 영향 vol.21, pp.8, 2020, https://doi.org/10.5762/kais.2020.21.8.379