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A Study on Analysis of Type of Tutorial for Serious Game

기능성 게임의 튜토리얼 유형 분석에 관한 연구

  • 윤선정 (동서대학교 디지털콘텐츠학부) ;
  • 박희숙 (부경대학교 컴퓨터공학과)
  • Received : 2012.01.10
  • Accepted : 2012.01.31
  • Published : 2012.02.20

Abstract

In recently, one of the most interests is a field related with serious game. Most game users perform the first for the executing of tutorial before they use a serious game for the first time. But in most case, developers do not recognize importance of tutorial and they do not consider the type of user preference tutorial and make tutorials only as developer's intentions. In our study, we carry out investigation and analysis about type of providing tutorials in representative serious games. Also, we do a survey of users' preferences for types of tutorials. If developers use the result of our study and we can expect more convenient and good quality of tutorial development.

최근 가장 많은 관심을 받고 있는 분야 중 한 가지는 기능성 게임이다. 대부분의 게임 사용자들은 그들이 처음으로 기능성 게임을 사용하기에 앞서 가장 먼저 하는 일은 튜토리얼을 실행하는 일이다. 그러나 대부분의 경우에 있어, 개발업체들은 튜토리얼의 중요성은 인식하지 못하고 있으며 사용자들이 선호하는 튜토리얼의 유형을 고려하지 않은 채 개발업체의 의도대로만 개발을 하고 있다. 본 연구에서는 대표적인 기능성 게임들이 제공하고 있는 튜토리얼의 유형에 대한 조사 및 분석을 실시하였다. 또한, 사용자들이 선호하는 튜토리얼 유형을 조사하였다. 연구 결과를 개발업체들이 활용한다면 보다 편리하며 우수한 품질의 튜토리얼 개발을 기대할 수 있을 것이다.

Keywords

References

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