DOI QR코드

DOI QR Code

The Effects of Art Education Program Based on Art Therapy for Young Children on Daily Stress and Social Competence

미술치료기법을 적용한 미술활동이 유아의 일상적 스트레스 및 사회적 유능성에 미치는 영향

  • Received : 2012.09.25
  • Accepted : 2012.10.10
  • Published : 2012.12.31

Abstract

The objective of this study is to assess the effect of art activities of young children by utilizing the art therapy techniques on the daily stress and social competence of the young children. Out of children at the age of 5 in two classes of H kindergarten in P city, the study of 25 and controlling group of 25 are allocated to make a total number of 50 study objects. After pretests on the surveyed and controlling groups, 2-3times a week, totaling 12times of experimental treatments are made by selecting the art works of easy application on the education fields for the young children. The outcome of this study is as follow. First, the surveyed group participating in the art activities based on art therapy techniques gets lower points than the controlling group in criticism-attacking circumstance, anxious-frustrated circumstance, pride-deteriorated situation and the general daily stress. Second, the surveyed group participating in the art activities based on art therapy techniques gets higher points than the controlling group in positive-social activities, anxious-contracted activities, angry-aggressive activities and the general social competency.

Keywords

References

  1. 권연희(2002). 아동의 정서성과 대인간 문제 해결 전략 및 어머니 행동이 아동의 사회적 유능성에 미치는 영향, 연세대학교 박사학위청구논문.
  2. 권준범(2003). 미술심리치료 검사를 활용한 미술 교육 프로그램에 관한 연구, 홍익대학교 박사 학위청구논문.
  3. 김문갑(2011). 그림으로 마음읽기, 부산: 한국미술 심리치료협회.
  4. 김미정(2011). 학급단위 미술치료가 유아의 수준별 정서지능 및 유치원 적응에 미치는 효과, 대구대학교 석사학위청구논문.
  5. 김선현.장혜순(2010). 유아동 미술치료의 이론과 실제. 서울: 예경.
  6. 김수미(2007). 보육시설 이용 유아의 일상적 스트레스에 영향을 미치는 생태학적 변인연구, 전남대학교 박사학위청구논문.
  7. 김영옥(2001). 미술공동작업에 있어서 유아의 협동에 관한 질적 연구, 유아교육연구 21(2), 397-426.
  8. 박선영(2009). 놀이미술활동이 유아의 일상적 스트레스 감소에 미치는 영향, 동아대학교 석사학위청구논문.
  9. 박성익(2008). 예방적 집단미술치료가 유아의 사회성과 자아개념에 미치는 효과, 우석대학교 석사학위청구논문.
  10. 박정하(2010). 유아의 유치원 적응과 일상적 스트레스. 한국교원대학교 석사학위청구논문.
  11. 박현주(2009). 미술치료진단기법의 이해, 서울: 양서원.
  12. 서미옥(2003). 집단미술활동이 유아의 사회적 기술에 미치는 효과, 미술치료연구 10(1), 145-167.
  13. 선지은(2006). 미적요소에 기초한 협동미술작업이 유아의 창의성, 사회성에 미치는 영향, 원광대학교 석사학위청구논문.
  14. 유 미(2010a). 현장적용을 위한 미술치료 프로그램과 진행, 서울: 이담Books.
  15. 유 미(2010b). 현장적용을 위한 미술치료의 이해, 서울: 이담Books.
  16. 유봉자(2007). 미술심리치료기법을 활용한 유아미 술교육과정 활용이 유아의 자아존중감과 정서 발달에 미치는 효과, 조선대학교 박사학위청구 논문.
  17. 윤현상.김삼곤(2001). 협동학습이 학습자의 자기 조절학습능력, 학업성취도, 자아존중감 및 협동심에 미치는 영향, 수산해양교육연구, 13(2), 194-211.
  18. 이경희(2005). 집단미술치료가 유아의 스트레스에 미치는 효과, 영남대학교 석사학위청구논문.
  19. 이미아.강영심.고민정(2007). 정신지체아동의 사회적 유능성과 문제행동 간의 관계, 수산해양교육연구, 19(2), 256-268.
  20. 이향숙(2005). 몬테소리유치원에 적용한 집단치료 놀이가 유아의 문제행동, 자아개념 및 사회적 유능성에 미치는 효과, 숙명여자대학교 박사학위청구논문.
  21. 정은영(2001). 미술교육을 통한 예방적 차원에서 의 미술치료, 동국대학교 석사학위청구논문.
  22. 정혜민(2010). 집단 놀이치료 프로그램과 유아의 일상적 스트레스, 유치원 적응에 관한 연구, 한양대학교 석사학위청구논문.
  23. 전찬노(2006). 집단 미술치료가 유아의 사회성 발달에 미치는 효과, 영남대학교 석사학위청구논문.
  24. 최용주(2004). 아동의 사회적 유능성에 대한 어머니의 자녀 또래관계 관리전략 및 관련 변인 탐색 연구, 숙명여자대학교 박사학위청구논문.
  25. 최정윤(2008). 보육시설 아동의 코티솔 수준: 보육경험, 사회계층, 어머니 양육행동, 아동의 사회적 유능성과의 관계, 연세대학교 박사학위청 구논문.
  26. 최창호(1993). 아동기 스트레스에 관한 연구, 전남대학교 교육대학원 석사학위청구논문.
  27. 현정은(2010). 유아기 미술치료의 필요성연구-유아교육기관 적용을 중심으로, 가천의과대학교 석사학위청구논문.
  28. 황수미.이미옥(2008). 명화감상을 통한 집단미술 치료가 유아의 사회성에 미치는 영향, 미술치료연구 15(1), 1-23.
  29. Alsop, P., & McCaffrey, T.(1993). How to cope with childhood stress, A practical guide for teachers. UK: Longman.
  30. Band, E. B. & Weisz, J. R. (1988). How to feel better, when it fells bad : Children's perspective on coping with everyday stress, Developmental Psychology, 24, 247-253. https://doi.org/10.1037/0012-1649.24.2.247
  31. Brenner, A. (1984). Helping children cope with stress, Massachusetts: Lexington Book.
  32. Burns, R. C., & Kaufman, S. H. (1970). Kinetic Family Drawings(K-F-D): An Introduction to Understanding Children throuth Kinetic Drawings, New York: Brunner / Mazel.
  33. Chen, I. J, & Liu, C. C. (2010). Using drawing as intervention with children for in-service preschool teachers, Journal of College Teaching & Learning, 7(4), 1-8.
  34. Dickerson, S. S., & Kemeny, M. E. (2004). Acute stressors and cortisol responses: A theoretical integration and synthesis of laboratory research, Psychological Bulletin 130(3), 355-391. https://doi.org/10.1037/0033-2909.130.3.355
  35. Elias, M. J., & Friedlander, B. S. (1994, October). The social decision making and life skills development program: A framework for promoting students' social competence and life skills and preventing violence, substance abuse and related problem behaviors, Paper presented at the meeting of the Safe School, Safe Student: A Collaborative Approach to Achieving Safe, Disciplined and Drug-Free Schools Conducive to Learning Conference, Washington, DC.
  36. Johnson, J. G., & Rornstein, R. F. (1991). Does daily stress independently predict psychopathology. Journal of Social and Clinical Psychology, 10, 58-74. https://doi.org/10.1521/jscp.1991.10.1.58
  37. Kohn, M., & Roseman, B. C. (1972). A. social compentence scale and symtom checklist for the preschool child: Factor dimension, their cross instrument generality, and longitudinal persistence, Developmental Psychology, 6(1), 430-440. https://doi.org/10.1037/h0032583
  38. Lazarus, R. S., & Folkman, S.(1984). Stress appraisal and coping, New York: Splinger Published company.
  39. Malchiodi, C. A.(1998). The art therapy source book: Art marking for personal growth, insight and transformation, New York: The Guilford Press.
  40. Marion, M.(1995). Guidance of young children. Englewood cliffs. New Jersey: Merrill.
  41. O'Mally, J. M.(1997). Research perspective on social competence, Merrill-Palmer Quarterly, 23(11), 29-44.
  42. Selye, H.(1976). The Stress of life. NY: Mc Graw-Hill.
  43. Tolman, R., & Rose, S. D. (1985). Coping with stress: A multimodal approach, Social Work, 30(2), 151-158. https://doi.org/10.1093/sw/30.2.151
  44. Water, W. F., Rubman, S., & Hurry, M. J.(1993). The prediction of somatic complaints using the Autonomic Nervous System Response Inventory (ANSRI) and the Daily Hassles Inventory (DSI), Journal of Psychosomatic Research, 51(2), 117-125.
  45. Weinstein, E. A. (1969). The Development of interpersonal competence. In D. A. Golsin (Eds.), Hand book of socialization Theory and Research chicago : Rend McNally college Publishing Co.

Cited by

  1. An analysis of Research Trends about Multicultural Education Published in Korean Journals Articles : Focused on Early Childhood Education vol.25, pp.5, 2013, https://doi.org/10.13000/JFMSE.2013.25.5.1192