DOI QR코드

DOI QR Code

An Analysis of the Contents Related to the Multicultural Education in Elementary School Subject: 'Pleasant Life' based on the 2007 Revised National Curriculum

'즐거운 생활' 교과에 나타난 다문화 교육 내용 분석

  • Received : 2012.07.13
  • Accepted : 2012.08.05
  • Published : 2012.08.31

Abstract

The purpose of this study is to analyze the 'Pleasant Life' textbook in the elementary school focused on the perspective of ethnocentrism and cultural relativism. The first- and second-grade textbook 'Pleasant Life' of the revised 2007 national curriculum was made to serve build up sound body and mind through activities and play together with different products and life culture which is associated with multicultural education. But in the global world that is changing to the multicultural area, the textbook 'Pleasant Life' has a tendency to not to be satisfied this current needs. The analysis criterion is made up six elements: understanding culture, self-identify, human equality, conquest of prejudice and collaboration. The results of analysis on contents related to the multicultural education in the elementary 'Pleasant Life' textbook for the 1st and 2nd grade are follows. The first, in the plenty of images and pictures, there are not diverse races in the textbook. Yellow race naturally command an overwhelming majority in the textbook images and pictures. Second, the 'Pleasant Life' has a few multicultural contents and if teacher would not have will for teaching multicultural contents, he can't teach multicultural education. Third, 'Pleasant Life' textbook has overmuch ethnocentrism contents which is expressed traditional play and folk songs. These contents lead to exclusiveness for other culture to students. In conclusion, it is needed to grow concerns for multicultural education and the national curriculum should offer precise guidelines on the direction and standards of multicultural education.

Keywords

References

  1. 강선희(2011). 다문화 교육 관점에 따른 초등학교 1, 2학년 교과서 분석: 7차 교육과정과 2007년 개정 교육과정 비교, 경인교육대학교 석사학위 논문.
  2. 교육과학기술부(2008), 초등학교 교육과정 해설 (II) 우리들은 1학년, 바른생활, 슬기로운 생활, 즐거운 생활, 특별 활동, 서울: 대한교과서 주식회사, 127.
  3. 교육과학기술부(2009a). 초등학교 교과서 즐거운 생활 1-1. 두산동아(주).
  4. 교육과학기술부(2009b). 초등학교 교과서 즐거운 생활 1-2. 두산동아(주).
  5. 교육과학기술부(2009c). 초등학교 교과서 즐거운 생활 2-1. 두산동아(주).
  6. 교육과학기술부(2009d). 초등학교 교과서 즐거운 생활 2-2. 두산동아(주).
  7. 교육과학기술부(2010). 다문화 가정 학생 현황, http://www.mest.go.kr/web/1087/site/contents/ko/ko_0118.jsp?selectId=1085
  8. 김영옥(2007). 다문화 사회의 유아교육과정 방향 탐색, 미래유아교육학회지 14(3), 45-68.
  9. 노선하(2004). 초등사회과에서 다문화 교육을 위한 교수, 학습 방안에 관한 연구, 청주교육대학교 석사학위논문.
  10. 류선명(2004). 초등사회과 교과서의 세계시민교육 내용구성 방안. 한국교원대학교 석사학위논문.
  11. 모경환 최충옥 김명정 임정수 역(2008). 다문화교육 입문 4판, 서울: 아카데미 프레스, James, A. Banks.(2007). An introductional education (4th ed.). Boston: Allyn and Bacon.
  12. 문승호 김영천 정정훈 역(2009). 다문화교육의 탐구: 다섯가지 방법들, 서울: 아카데미프레스. Christine, E. Sleeter & Carl, A. Grant(2009). Making choices for multicultural education: five approaches to race, class, and gender. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
  13. 박정문(2006). 초등학생의 다문화학습활동에 관한 반성적 실천 연구, 경남대교 박사학위논문.
  14. 박혜경(2009). 다문화 사회 환경 변화에 따른 다문화 교육 방안, 대구교육대학교 석사학위논문.
  15. 박희은(2011). 유아 다문화 교육의 최근 연구 동향에 관한 연구: 2002년부터 2011년까지, 한국국제대학교 석사학위논문.
  16. 양주화(2010). 초등학교 저학년 학생 대상 다문화 교육 방안: 슬기로운 생활을 중심으로, 계명대학교 석사학위논문.
  17. 이윤정(2009). 다문화 교육 활동을 통한 교사의 인식 연구, 국제문화대학원대학교 석사학위논문.
  18. 이현랑(2008). 제7차 초등학교 교육과정에 반영된 다문화 교육 내용 분석, 춘천교육대학교 석사학위논문.
  19. 장은희(2010). 초등학교 저학년의 다문화 시민교육내용 분석: 제 7차 및 2007년 개정 교육과정중심으로, 서울교육대학교 석사학위논문.
  20. 정윤희(2007). 초등 사회과 다문화 교육의 의의:다문화 교육 이론에 기초한 초등사회 교과서탐구, 부산교육대학교 석사학위논문.
  21. 정혜경(2009). 다문화교육의 교과 통합적 접근방안: 사회과 도덕과를 중심으로, 부산교육대학교 석사학위논문.
  22. 채정란(1999). 다문화 교육의 관점에서 본 '우리나라'와 '다른 나라' 생활주제 분석, 한국교원대학교 석사학위논문.
  23. 허수미(2008). 다문화 교육의 문제점과 간문화 학습의 대안적 유용성, 사회과교육연구 15(3).163-188.
  24. Banks, C. A. M.(2005). Improving multicultural education: lesson from the intergroup education movement, N.Y.: Teachers college press.
  25. Kymlicka, W.(2004). Foreword. In J. A. Banks(ed.), Diversity and citizenship education: global perspectives(13-18), San Francisco, CA: Jossey-Bass.