Abstract
The Service Availability (SA) in the viewpoint of passenger is used as the key performance indicator (KPI) of quality of service in Light Rail Transit (LRT) Public-Private Partnerships projects. But there are many disputes on the target value of SA because of the lack of experience in SA. The target value of SA should be set at an early stage of the project to be specified on the system specifications and operation plan. Therefore, this paper developed the quantitative prediction model of SA to set the reasonably achievable target value of SA at an early stage of the LRT project. Also this paper analyzed the relationship and differentiation of SA and Train Punctuality (TP) that is mostly compared with SA.
경전철 민자사업에서는 서비스 품질에 대한 핵심성과지표(KPI)로서 승객관점에서의 서비스가용도가 사용된다. 그러나 국내 경험이 부족한 서비스가용도는 목표 값 설정 시 많은 논쟁이 발생되어 왔다. 서비스가용도 목표값은 시스템 사양서 및 운전운영계획에 반영하기 위하여 프로젝트 초기단계에 설정되어야 한다. 따라서 본 논문에서는 경전철 프로젝트 초기단계에서 합리적으로 달성 가능한 서비스가용도 목표 값을 설정하기 위하여 서비스가용도를 정량적으로 예측할 수 있는 예측모델을 개발하였다. 또한 서비스가용도 목표 값 설정 시 가장 많이 비교되는 열차 정시성을 이론적으로 모델링하여 서비스 가용도와 열차정시성과의 관계와 차이점을 분석하였다.