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연료차단밸브의 열해석에 관한 수치적 연구

A Numerical Study on Thermal Analysis of Fuel Shut-off Valve

  • 백낙곤 (국방과학연구소 1기술연구본부 5부) ;
  • 이재윤 (국방과학연구소 1기술연구본부 5부)
  • 투고 : 2011.11.30
  • 심사 : 2012.09.07
  • 발행 : 2012.10.01

초록

연료차단밸브의 운용조건하에서 열 및 유체 특성을 수치적으로 연구하였다. 밸브의 크기는 15 mm이 고 최대유량은 600 kph이다. 해석은 STAR-CCM+를 이용하여 수행하였다. 수치해석으로부터 얻은 결과는 시험치와 비교를 하였으며 전체적으로 peak에 도달하는 온도의 기울기는 유사한 경향을 보이며 온도값도 거의 일치를 하였다.

Thermal and fluid flow characteristics in a fuel shut-off valve under operating conditions are studied numerically. The disk size of the valve has 15 mm diameters and maximum mass flow rate is 600 kg/h. The Analysis was performed in the commercial code, STAR-CCM+. This paper shows that results from the numerical analysis has a good agreement compared to experimental results.

키워드

참고문헌

  1. 백낙곤, 최호진, 이세영, 김준태, "연료탱크 내압제한장치의 개발," 2011년도 한국군사과학기술학회 종합학술대회, 2011, pp.2073-2076
  2. Philip L. Skousen, 밸브 핸드북, 홍릉과학출판사, 2006, pp.131-133
  3. STAR-CCD+, User Manual
  4. Patanker, S.V,Numerical Heat Transfer, 1980