An Application of Dominance Analysis and Regression Analysis for Determining the Relative Importance of Critical Factors in Satisfaction of Start-up Support Service Program

우세분석과 회귀분석을 통한 창업지원서비스 만족도 영향요인들의 상대적 중요도 비교

  • Byun, Chung Gyu (Dept. of Business Administration, Gyeongsang National University) ;
  • Ha, Hwan Ho (Dept. of Venture & Business, Gyeongnam National University of Science and Technology)
  • Received : 2013.08.14
  • Accepted : 2013.09.16
  • Published : 2013.09.30

Abstract

In this study we surveyed service satisfaction for the start-up support program and measured the relative importance of the factors that influence service satisfaction. The five service factors(physical facilities, finance and accounting, human resources, marketing, product development) were used to measure service satisfaction. Typically, the relative importance of predictors is assessed by simply comparing their standardized regression coefficients. However, when the predictors are correlated, regression coefficients cannot be used to explain variance shared by two or more predictors. The dominance analysis used by many researchers in recent years to measure the relative importance of predictor variables. In this article, we applied it in satisfaction research for the start-up support program. The results obtained by the dominance analysis are compared with the results obtained by multiple regression analysis. And satisfaction and relative importance of the five factors are analyzed by entrepreneurship motivation. These findings will contribute to the marketing research field relating to service satisfaction. Service satisfaction for the start-up support program can improve based on this study.

본 연구에서는 예비기술창업자들을 대상으로 창업지원서비스에 대한 만족도를 측정하고, 세부 요인들의 상대적 중요도를 분석하였다. 만족도 측정에는 물리적 설비 지원, 인적자원 지원, 마케팅 지원, 재무 회계 지원, 제품개발 지원 등 5개의 요인을 사용하였다. 만족도 측정결과, 재무 회계 지원 서비스, 물리적 설비 지원 서비스 순으로 만족도가 높게 나타났다. 다중공선성이 존재할 때, 회귀분석을 통해 독립변수들의 상대적 중요도를 파악하는 데는 문제가 있다는 지적이 있어 우세분석을 이용하여 상대적 중요도를 분석하였다. 그리고 그 결과를 회귀분석을 통해 구한 상대적 중요도와 비교해 보았다. 우세분석 결과에서는 제품개발 지원의 상대적 중요도가 가장 높게 나타난 반면, 회귀분석 결과에서는 물리적 설비 지원에 대한 상대적 중요도가 가장 높은 것으로 나타났다. 이러한 비교를 통해 독립변수들 간의 상대적 중요도 차이를 확인하였다. 창업동기별로 창업지원서비스에 대한 만족도와 상대적 중요도를 비교해본 결과에서는 필요형 창업과 기회형 창업별로 만족도와 상대적 중요도가 다르다는 사실도 확인할 수 있었다. 마지막에는 이를 바탕으로 연구의 시사점과 한계점을 제시하였다.

Keywords