DOI QR코드

DOI QR Code

A Study Funology for Reformatting to App Book: Focused on 'Moo, Baa, La La La!' of App Book

앱북(App Book)으로의 매체 전환을 위한 퍼놀로지(Funology)에 관한 연구: '무, 바, 라라라!(Moo, Baa, La La La!)' 앱북(App Book)을 중심으로

  • 권지은 (숭의여자대학교 영상컨텐츠전공) ;
  • 김보영 (숭의여자대학교 시각디자인전공)
  • Received : 2013.02.01
  • Accepted : 2013.03.15
  • Published : 2013.03.31

Abstract

Recently, traditional books based on printing on the paper have expanded to e-book media in smart device because of developing digital technology. Especially, app book applied application makes users' experience increase and provides immersion to them, because it allows them basically delivering information, educational effect and fun elements with multimedia technology. There are various experimental trials to make enhance effect of reformatting for application media. The purpose of this study is to analyze reformatting effect for app book with funology which is convergence of digital technology and a fun. Then this article would provide design guide and be applied to new application contents. For this research, the first of all, we would discuss concept and elements of funology by publication including thesis, articles, and books. Secondly, this article will be focused on 'Moo, Baa, La La La!' which is reformatting application for iPad to analyze type of funology. Thirdly, we would make sure that app book makes users get emotional effect comparing original book by FGI(Focus Group Interview). In conclusion, sensitive funology used the sound allows user emotional effect and they prefer to intuitive and immediate motion and response of interactive funology. In other way, funology of fun in itself which is strong concept in original book diminishes in app book. Then users concentrate interactive factors like game structure. This results make that app books could be created by strength of original contents and advantage of funology. Therefore this makes us expect the possibility of reformatting effect with funology and we need to discuss the points of issue that there are considerations and limitations to successful app book for users.

전통적인 인쇄매체의 종이책이 최근 디지털 기술의 발달로 인해 스마트기기에서도 전자책이라는 매체로도 확장 되고 있다. 특히 애플리케이션(Application) 형태의 콘텐츠로 제공되는 앱북(App Book)은 책이 가지고 있는 기본적인 정보제공과 교육, 감성전달 목적 이외에 멀티미디어 기술을 활용한 재미 요소를 부가하여 몰입도를 배가 시키고 체험적 효과를 증가시키고 있다. 기존에 이미 검증받은 고퀄리티 콘텐츠를 애플리케이션 매체로 전환하는데 있어서 그 효과를 높이기 위해 다양한 시도들이 이루어지고 있다. 본 논문은 앱북으로의 매체 전환에 있어서 디지털 기술과 재미 요소가 융합된 퍼놀로지(Funology)가 어떻게 활용되고 사용자에게 어떠한 효과를 제공하는지에 대해 사례를 분석하여 앞으로의 앱북 콘텐츠 개발에 가이드를 제공하고 활용될 수 있도록 하고자 한다. 본 논문에서는 첫째, 문헌조사를 통해 퍼놀로지에 대한 개념과 요소들을 살펴보고 분석할 수 있는 기준의 토대를 마련한다. 둘째, 원작 '무, 바, 라라라!(Moo, Baa, La La La!)' 그림책을 아이패드(iPad)용 애플리케이션으로 전환한 앱북을 선정하여 퍼놀로지 요소에 따라 분석하였다. 셋째, 분석한 요소들이 실제로 인쇄매체의 종이책과 비교하여 퍼놀로지의 활용과 효과를 확인하기 위해 심층인터뷰인 FGI(Focus Group Interview)를 실행하였다. 그 결과 사운드를 활용한 감각적 퍼놀로지에 대한 감성적 효과가 높았으며 즉각적이고 직관적인 모션과 변화에 따른 인터랙션에 의한 퍼놀로지 요소를 선호하고 있었다. 또한 기존의 오리지널 책에서 강조되던 유희 자체를 위한 퍼놀로지 요소는 다른 관점에서의 즐거운 감성으로 유도하고 있어 책의 콘텐츠 내용과 정보 보다는 게임적 성향의 인터랙션 자체에 더욱 치중되어 체험하고 있음을 알 수 있었다. 이러한 분석과 인터뷰 결과는 지속적으로 개발되고 있는 앱북 개발에 있어서 본래 책이라는 매체가 가지고 있는 콘텐츠의 장점을 살리면서 애플리케이션의 퍼놀로지 요소의 특징을 부각시킬 수 있는 매체전환 방법에 대한 활용 가능성을 기대해 본다.

Keywords

References

  1. 임미선, "유아용 인터넷 동화의 문학 및 멀티미디어 특성 분석 연구", 덕성여자대학교 교육대학원 유아교육 전공 석사학위논문 (2005.8).
  2. 김태경․ 류형곤(eds.) 제품 디자인에 있어서 재미(FUN) 요소의 특성에 관한 연구, 한국디자인학회 봄학술대회논문집, 2003.5. pp.72-73.
  3. 이경희.정흥인, 영화홍보 웹 사이트의 Fun-재미 요인 분석, 한국디자인학회 춘계학술대회논문집, 2004.5. pp.72-73.
  4. 박진희, 공공정보디자인의 표현요소로 퍼놀로지(funology) 연구-미디어폴을 중심으로, 한국디자인학회 학술발표대회 논문 Vol.2009 No.5, 2009.5, pp.84-85.
  5. 윤지은.김진우(eds.), 재미를 위한 HCI-HCI 관점에서의 재미있는 경험에 대한 개념적 연구, 한국HCI학회논문집, Vol.1 No.1 (2006), pp.63-71.
  6. Boyton, Sandra, Moo, Baa, La La La!, Little Simon, 1984.
  7. Mark. A. Blythe.K. Overbeeke.A.F. Monk and P.C. Wright, Funology:From Usability to Enjoyment(Human computer Interaction Series), Spinger, 2003.
  8. Villamor, Craig, "Touch Gesture Reference Guide", http://www.lukew.com /touch
  9. (2011).

Cited by

  1. User Interaction Library for Natural Science Education Digital App-Book on Android Platform vol.20, pp.1, 2015, https://doi.org/10.5909/JBE.2015.20.1.110