DOI QR코드

DOI QR Code

An Exploration in the Measurement and Application of Attitude Towards Science based on Social Constructivism

사회적 구성주의 관점을 고려한 과학에 대한 태도 측정과 활용에 대한 탐색

  • Jo, Sonmi (University of Arizona) ;
  • Ku, Ja-Ok (Korea Institute for Curriculum and Evaluation)
  • Received : 2013.01.24
  • Accepted : 2013.04.02
  • Published : 2013.04.30

Abstract

The purpose of this study is to explore the measurement of attitude towards science based on social constructivism and the application of this scale. The data were collected using questionnaires from 833 middle school students in the second grade. First, factor analysis were used to assess the construct validity of the scale of Reputation in Culture Border Crossings (R-CBC) developed by Krogh and Thomsen (2005). This finding indicated the construct validity of R-CBC scale based on social constructivism. Second, the correlation among two scales based on social constructivism and Test of Science-Related Attitudes (TOSRA) scale based on individual constructivism were investigated to examine the convergent validity and the discriminant validity. The R-CBC scale was correlated with Simpson-Troost Attitude Questionnaire (STAQ) scale but the R-CBC scale and TOSRA scale were not connected. Third, students' attitude toward science assessed by three forms of measurements were compared according to the choice of high school type. Students' attitude toward science measured by R-CBC scale and STAQ scale were different in three types of high school. This finding indicated that two scales based on social constructivism are useful measurements that can predict the choice of high school type.

본 연구의 목적은 사회적 구성주의 관점에서 개발된 과학에 대한 태도 척도의 타당성 검증과 척도의 활용 가능성을 살펴보는데 있다. 설문지를 통해 833명의 중학교 2학년 학생들의 자료가 수집되었다. 먼저 요인분석을 통해 사회적 구성주의 관점을 고려한 Krogh와 Thomsen(2005)의 문화적 경계넘기 중 평판 척도(reputation in culture border crossings: R-CBC)의 타당성을 살펴보았는데 요인분석 결과 타당성이 검증되었다. 다음으로 상관관계를 통해 수렴 타당도와 변별타당도를 살펴보았는데 사회적 구성주의에 기반을 둔 R-CBC 척도와 Simpson-Troost Attitude Questionnaire(STAQ) 척도는 높은 정적상관을 보였다. 사회적 구성주의에 기반한 STAQ 척도와 개인적 구성주의에 기반한 Test of Science-Related Attitudes(TOSRA) 척도는 낮은 상관성을 보였고 R-CBC 척도는 TOSRA 척도와 상관성이 거의 없는 것으로 나타났다. 마지막으로 희망 진학 고등학교별 과학에 대한 태도를 3개 척도를 통해 비교 분석하였는데 R-CBC 척도와 STAQ 척도로 측정된 학생들의 과학에 대한 태도는 학교유형별(과학고, 인문고, 실업고) 차이를 보였다. 이는 사회적 구성주의 관점에 기반을 둔 척도가 중학생의 과학고 진학 희망을 예측할 수 있는 평가 도구임을 보여주는 것이다.

Keywords

References

  1. 강순민, 곽경화, 남정희 (2006). 논의과정을 강조한 교수∙ 학습 전략이 중학생들의 인지발달, 과학개념 이해,과학관련 태도 및 논의과정에 미치는 영향, 한국과학교육학회지, 26(3), 450-461.
  2. 권치순, 박도영 (1990). 국민학생들의 과학에 대한 태도 조사연구, 한국과학교육학회지, 10(2), 39-47.
  3. 노태희, 차정호 (2000). 컴퓨터실 과학 학습 환경에 대한 인식과 컴퓨터 관련 태도 및 컴퓨터 경험의 관계성 조사, 한국과학교육학회지, 20(1), 12-19.
  4. 박민정, 전동렬 (2008). 과학 영재교육 대상자 선발방법으로써 교사 추천제 분석: 학생의 과학적 태도, 탐구력,사고력, 문제 해결력, 창의성을 중심으로, 한국과학교육학회지, 28(2), 111-119.
  5. 박은미, 강순희 (2007). 가설-연역적 수업 프로그램이창의적 사고와 비판적 사고 및 과학적 태도에 미치는 영향, 한국과학교육학회지, 27(3), 225-234.
  6. 송영욱, 김범기 (2010). 과학적 태도 요소 선정 및 학교, 가정, 사회 상황을 고려한 과학적 태도 측정 도구 개발, 한국과학교육학회지, 30(4), 375-388.
  7. 이경훈 (1998). 고등학생의 과학에 관련된 태도와 과학 성취도와의 관계, 한국과학교육학회지, 18(3), 415-425.
  8. 이미경, 김경희 (2004). 과학에 대한 태도와 과학 성취도의 관계, 한국과학교육학회지, 24(2), 399-407.
  9. 이미경, 홍미영 (2007). 우리나라 중학생의 과학에 대한 태도 추이 분석 및 국제 비교, 한국과학교육학회지,27(3), 201-211
  10. 이지애, 박수경, 김영민 (2012). 과학영재의 이공계 대학 진로선택에 영향을 미치는 교육적 요인분석, 한국과학교육학회지, 32(1), 15-29.
  11. 장창원, 김승연(2002). 구조적 측면에서 접근한 이공계 기피현상의 원인분석과 정책과제. 직업교육연구,21(2), 115-140.
  12. 조현순, 정영란 (1995). STS 프로그램이 중학생들의환경 문제에 대한 태도와 학업 성취도에 미치는 효과, 한국과학교육학회지, 15(3), 310-315.
  13. 허명 (1993). 초∙중∙고 학생의 과학 및 과학교과에대한 태도 조사 연구, 한국과학교육학회지, 13(3), 334-340.
  14. 홍정림 (2001). 의사결정을 중심으로 한 STS(과학-기술-사회) 수업이 학생들의 과학에 대한 태도 및 STS에 관한 인식에 미치는 효과, 한국과학교육학회지, 21(2), 422-432.
  15. Aikenhead, G. S. (1996). Science education: Border crossing into the subculture of science. Studies in Science Education, 27, 1-52.
  16. Blalock, C. L., Lichtenstein, M. J., Owen, S. V., Pruski, L. A., Marshall, C. E., & Toepperwein, M. A. (2008). In pursuit of validity: A comprehensive review of science attitude instruments 1935-2005. International Journal of Science, Education, 30, 961-977.
  17. Brace, N., Kemp, R., & Snelgar, R. (2003). SPSS for psychologist: A guide to data analysis using SPSS for windows (2nd ed.). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
  18. Costa, V. B. (1995). when science is another world- Relationships between worlds of family, friends, school, and science. Science Education, 79, 313-333. https://doi.org/10.1002/sce.3730790306
  19. Fraser, B. J. (1978). Development of a test of sciencerelated attitudes. Science Education, 62(4), 509-515. https://doi.org/10.1002/sce.3730620411
  20. Fraser, B. J. (1981). Test of science-related attitudes. Hawthorn, Victoria: The Australian Council for Educational Research.
  21. Gardner, P. L. (1975). Attitudes to science: A review. Studies in Science Education, 2, 1-41. https://doi.org/10.1080/03057267508559818
  22. Khalili, K. Y. (1987). A crosscultural validation of a test of science related attitudes. Journal of Research in Science Teaching, 24(2), 127-136. https://doi.org/10.1002/tea.3660240205
  23. Krogh, L. B. (2011). New approaches to the study of students/ response to science. In I. M. Saleh & M. S. Khine (Eds.), Attitude research in science education: Classic and contemporary measurements (pp. 45-80). Charlotte, N. C. : Information Age Publishers.
  24. Krogh, L. B., & Thomsen, P. V. (2005). Studying students' attitudes towards science from a cultural perspective but with a quantitative methodology: Border crossing into the physics classroom. International Journal of Science Education, 27(3), 281-302. https://doi.org/10.1080/09500690412331314469
  25. Mayer, V. J., & Richmond, J. M. (1982). An overview of assessment instruments in science. Science Education, 66, 49 .66.
  26. Osborne, J. F., Simon, S., & Collins, S. (2003). Attitudes towards science: A review of the literature and its implications. International Journal of Science Education, 25(9), 1049-1079. https://doi.org/10.1080/0950069032000032199
  27. Owen, S. V., Toepperwein, M. A., Marshall, C. E., Lichtenstein, M. J., Blalock, C. L., Liu, Y., Pruski, L. A., Grimes, K. (2008). Finding pearls: Psychometric reevaluation of the Simpson-Troost Attitude Questionnaire (STAQ). Science Education, 92(6), 1076-1095. https://doi.org/10.1002/sce.20296
  28. Pell, T., & Jarvis, T. (2001). Developing attitude to science scales for use with children of ages from five to eleven years. International Journal of Science Education, 23(8), 847-862. https://doi.org/10.1080/09500690010016111
  29. Phelan, P., Davidson, A. L., & Cao, H. T. (1991). Students multiple worlds-Negotiating the boundaries of family, peer, and school cultures. Anthropology & Education Quarterly, 22, 224-250 https://doi.org/10.1525/aeq.1991.22.3.05x1051k
  30. Ramsden, J. (1998). Mission impossible? Can anything be done about attitude to science? International Journal of Science Education, 20, 125-137. https://doi.org/10.1080/0950069980200201
  31. Simpson, R. D., & Troost, K. M. (1982). Influences on commitment to and learning of science among adolescent students. Science Education, 66, 763-781. https://doi.org/10.1002/sce.3730660511
  32. Smist, J. M., Archambault, F. X., & Owen, S. V. (1994, April). Gender differences in attitude toward science. Paper presented at the meeting of National Council on Measurement in Education, New Orleans, LA.
  33. Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (1996). Using multivariate statistics. NewYork, NY: Harper Collins College.
  34. Taconis, R., & Kessels, U. (2009). How choosing science depends on students' individual fit to'science culture'. International Journal of Science Education, 31(8), 1115-1132. https://doi.org/10.1080/09500690802050876

Cited by

  1. 과학 교육에서의 평가 연구 동향 vol.36, pp.4, 2013, https://doi.org/10.14697/jkase.2016.36.4.0563
  2. 지역의 지질 자료를 활용한 과학 수업이 초등학생의 학업 성취도 및 과학적 태도에 미치는 효과 vol.10, pp.2, 2017, https://doi.org/10.15523/jksese.2017.10.2.173
  3. 과학 관련 정의적 영역 검사 도구 활용 및 개선 내용 분석 vol.39, pp.2, 2013, https://doi.org/10.14697/jkase.2019.39.2.263