Quality of Retailer Education Program and its Effect on Loyalty and Business Performance

교육서비스 품질이 지원 사업 충성도와 경영성과에 미치는 영향 : 사업체 형태를 중심으로

  • Park, Woo Seok (Dept. of Management Information, College of Business, Ajou University) ;
  • Rhee, Cheul (Dept. of e-Business, College of Business, Ajou University) ;
  • Lim, Jae Ik (Dept. of e-Business, College of Business, Ajou University)
  • 박우석 (아주대학교 경영대학 경영정보) ;
  • 이철 (아주대학교 경영대학 e-비즈니스 학부) ;
  • 임재익 (아주대학교 경영대학 e-비즈니스 학부)
  • Received : 2013.02.24
  • Accepted : 2013.03.23
  • Published : 2013.03.30

Abstract

In 2013, the small retailer organized support service, which commenced in 2009, has been expanding its place in the policy by transforming into a small retailer cooperating support service. This support service supports two main sides. One of them is strengthening the financial aspects of the scale by organizing the small retailers in order to make the distribution efficient. The second is improving the management and enhancing the efficiency through visitation education. This research focuses on studying the effects of the visitation education which is one of the two aspects of small retailers support service. Empirical analysis on the effects of the visitation education's quality on the loyalty of support service and business performance was performed in detail by dividing the structure of the companies into chain form and combined form of small retailers. According to the results of the analysis, the visitation education's quality positively affected the support service's loyalty without any restrictions on the structures of the retailers. However in the business performances, the visitation education's quality only showed positive effects on the combined form of small retailers. Therefore, it is implied that in order to continuously receive support program by increasing the loyalty of the retailers, the quality of the visitation education must be increased and the retailer support service need to be considering the structure of the companies in order to improve small retailer's business performance.

2009년부터 시작된 소상공인 조직화 지원 사업은 2013년 들어 소상공인 협업화 지원 사업으로 변하면서 정책적 위치를 확립해 나가고 있다. 이 지원 사업은 크게 두 가지 측면을 지원하고 있는데, 하나는 유통의 효율화를 위해 소상공인들을 조직화 하여 규모의 경제 측면을 강화시키는 것이고, 다른 측면은 방문교육을 통하여 경영을 개선하고 효율성을 제고하는 것이다. 본 연구에서는 소상공인 조직화 지원 사업의 두 가지 측면 중 방문교육의 영향에 대해서 연구한다. 세부적으로는 사업체 형태를 체인형 소상공인과 조합형 소상공인으로 나눠 방문지도 교육의 품질이 경영성과 및 지원 사업의 충성도에 주는 영향을 실증적으로 분석하였다. 분석 결과, 지원 사업의 충성도에는 방문지도 교육의 품질이 사업체 형태에 상관없이 유의한 영향을 주는 것으로 분석되었다. 그러나 경영성과에는 조합형 소상공인의 사업장에서만 방문지도교육의 품질이 유의한 영향을 주는 것으로 분석되었다. 따라서 소규모 점포 조직화 지원 사업에 대한 충성도를 높여 계속적으로 지원 사업을 받게 하기 위해서는 방문지도교육의 품질을 높여야 하며, 소상공인들의 경영성과를 높이기 위해서는 사업체 형태를 고려해야 함을 시사하고 있다.

Keywords