Semiotic Analysis on A Pre-service Teacher's Thinking Process in the Analysis and the Development of Mathematics Teaching Materials

예비교사의 수학 교수 자료 분석 및 개발 사례에 대한 기호학적 분석

  • Received : 2013.05.03
  • Accepted : 2013.06.14
  • Published : 2013.06.28

Abstract

A mathematics pre-service teacher T analyzed American mathematics textbooks and developed his teaching material for instruction. This study analyzed his thinking processes and results in the view of semiotics. If we regard the textbook as a sign and the unitary conversion that students should learn as an object of the sign, the interpretant of the sign is the pre-service teacher's analysis, which is conducted at the aspects of a subject matter knowledge and student understanding. T interpreted the textbook versatilely in terms of his knowledges and experiences. He developed his teaching materials as diagrams, did the diagrammatic thinking and became to have the hypostatic abstraction. This study is significant because it used semiotics for explaining T's thinking process.

본 연구는 한 예비교사의 교수 자료 분석 및 개발 사례를 기호학적 관점에서 분석하였다. 수학 교과서를 기호의 표현체로, 학생들이 배워야 하는 단위 변환 내용을 대상체로 볼 때, 예비교사의 교과서 분석은 교과 내용 지식과 학생들의 이해라는 측면에서 다양한 해석체가 되었다. 이에 따라 교사의 교수 자료 분석은 한 가지 해석이 이루어지는 것은 아님을 알 수 있었으며, 본 연구는 이를 기호 공간에서 설명하였다. 그리고 예비교사가 교수 자료를 도해로 구성했을 때 수업을 염두에 둔 실험과 반성의 단계에서 예비교사의 추상적 연역이 진행되었음을 알 수 있었다. 본 연구는 예비교사의 사고 과정을 기호학을 이용하여 분석할 수 있었다는 데 의의를 가지며, 기호학을 활용한 수학교육분야의 연구가 다방면에서 활용될 가능성을 보여주었다.

Keywords