DOI QR코드

DOI QR Code

An Empirical Examination of the Relationship between Service Level and Service Innovation based on Service Science

서비스사이언스를 기반으로한 서비스 수준과 서비스 혁신간의 관계에 대한 실증 연구

  • Kim, Yong-Jin (School of Business Administration, Sogang University) ;
  • Yim, Myung-Seong (Dept. of Business Administration, Sahmyook University)
  • Received : 2013.05.08
  • Accepted : 2013.06.20
  • Published : 2013.06.30

Abstract

Our basic objective in this paper is to identify a relationship among services, technology level, and service innovation activities using service science approach. The empirical tests are two-fold: first, to find out a difference in the level of service innovations, depending on the service levels and vice versa; second, to investigate the relationship between technology level and service activities and between technology level and service innovation activities. The results of the study are as followed: (1) Service innovation activities are different depending on service activities. (2) Service activities are different depending on service innovation activities. (3) Differences between technology level and service activities and between technology level and service innovation activities do not exist. These findings have implications for both research and practice.

본 연구는 최근에 제시된 서비스 사이언스 분석 방법론을 이용하여 현재의 서비스와 기술수준 및 서비스 혁신간의 관계를 규명해 보고자 한다. 따라서 본 연구는 서비스 사이언스 분석방법론을 기반으로 서비스 수준의 차이에 따라 서비스 혁신 활동수준에서도 차이가 있는지, 서비스 혁신 활동 수준에 따라 서비스 활동 수준에서 차이가 발생하는지를 실증 분석해 보고자하며, 또한 기술 수준이 서비스 활동 수준 및 서비스 혁신활동 수준과 어떠한 관련이 있는지 실증적으로 규명해 보고자 한다. 연구 결과 서비스 활동 수준에 따라 서비스 혁신 활동 수준에서 차이가 있는 것이 확인되었으며, 반대로 서비스 혁신 활동 수준에 따른 서비스 활동 수준의 차이도 존재하는 것으로 나타났다. 기술수준의 차이와 서비스 활동 수준 및 서비스 혁신 활동 수준간의 차이는 존재하지 않는 것으로 나타났다.

Keywords