DOI QR코드

DOI QR Code

Developing the mathematics model textbook based on storytelling with real-life context - Focusing on the coordinate geometry contents -

실생활 연계형 스토리텔링 수학 교과서 개발 -도형의 방정식 단원을 중심으로-

  • Received : 2013.03.30
  • Accepted : 2013.05.03
  • Published : 2013.09.30

Abstract

The purpose of this study was to discuss the example that developed geometry model textbook based on storytelling using real-life context. To achieve this purpose, we first elaborated the meaning of the textbook based on storytelling with real-life context, and then we discussed the outline of the story and the summary of each lesson. This study defined the storytelling textbook with real-life context as the textbook consisting of activities that explored and organized mathematical concepts by using real-life situations as materials of stories. The geometry textbook we developed employed two real-life materials, a map and a set square: we used a map for the coordinate geometry and a set square for the equation of a line. To attract students' interest, we introduced confrontation between a teacher and two students and a villain. We implemented experimentation with the textbook based on storytelling in order to verify its validity. The participants were 25 students that were enrolled in a high school in Seoul. Among them, 17 participants were surveyed. Students' answers from the survey questionnaire suggested that the geometry textbook we developed based on storytelling helped them learn mathematics and that the instruments such as a map and a set square helped them understand mathematical concepts. However, their opinion implied that the story of the textbook needed to be improved so that the story reflected more realistic contexts that were familiar with students.

본 연구는 실생활과 연계된 소재를 사용한 스토리텔링 수학 교과서의 도형의 방정식 단원 개발 사례에 대한 논의를 목적으로 한다. 이를 위하여 먼저 실생활 연계형 스토리텔링 교과서의 의미를 규정하고, 개발된 스토리의 개요와 차시별 개발 사례를 논의한다. 본 연구에서는 실생활 연계형 스토리텔링 교과서를 학생들의 현실 또는 실생활과 연관이 있는 상황을 스토리의 소재로 사용하여 수학적 개념들을 탐구하고 정리하는 활동들로 구성된 교과서로 정의한다. 개발된 스토리텔링 기하 교과서는 지도와 삼각자라는 실생활 소재를 이용하였는데, 지도는 좌표평면 단원 구성에, 삼각자는 직선의 방정식 단원 구성에 사용되었다. 스토리의 흥미를 높이기 위해 선생님과 두 학생, 그리고 악당의 대결구도로 이야기를 전개했다. 개발된 모델 교과서의 타당성을 검증하기 위해 적용 실험을 시행하였다. 연구에 참여한 서울 시내의 한 자율형 사립 고등학교 학생 25명 중 17명이 사전과 사후 설문 조사에 응답하였다. 학생들의 답변은 스토리텔링을 접목시킨 기하 교과서가 학습에 도움이 되었고, 지도와 삼각자와 같은 실생활 도구가 관련된 수학 개념의 이해를 도왔지만, 개발된 스토리텔링 교과서의 스토리는 개선될 필요가 있음을 시사하였다.

Keywords

References

  1. 교육과학기술부 (2011). 교육과학기술부 고시 제 2011-365호 [별책 8] 수학과 교육과정. 서울: 교육과학기술부
  2. 교육과학기술부 (2012). 수학교육선진화 방안(2012년 1월 10일 보도자료).
  3. 권오남, 주미경, 박규홍, 오혜미, 박지현, 조형미, 이지은, 박정숙 (2012). 고등학교 수학 교사의 스토리텔링 수학 교과서에 대한 이해, 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육>, 51(3), 215-237. https://doi.org/10.7468/mathedu.2012.51.3.223
  4. 권오남, 박규홍, 김지선, 박지현, 김아미, 주미경, ${\cdots}$, 전철 (2012). 고등학교 스토리텔링 모델 교과서 개발 (연구계획서 No. 060000). 한국과학창의재단.
  5. 권오남, 박규홍, 이상구, 박제남, 주미경, 신준국, ${\cdots}$, 윤희동 (2013). 고등학교 스토리텔링 모델 교과서 개발 (최종 보고서). 한국과학창의재단.
  6. 김민경, 홍지연, 김혜원 (2010). 수학적 모델링 적용을 위한 문제상황 개발 및 적용. 한국수학교육학회논문집 시리즈 A <수학교육>, 49(3), 313-328.
  7. 김민경, 박은정, 허지연 (2012). '맥락성' 관점에서 본 수학교과서의 문제 분석, 한국학교수학회논문집, 15(1), 1-25.
  8. 류수열, 주미경, 조성준, 김은애 (2011). 스토리텔링과 교과서 편찬 연구. 서울: 금성출판사
  9. 신현성, 한혜숙 (2009). 한국과 미국의 교과서 체제 비교분석, 한국학교수학회논문집, 12(2), 309-325.
  10. 우정호 (2000). 수학 학습-지도 원리와 방법. 서울:서울대학교출판부
  11. 정인철, 안희정 (2008). 제7차 교육과정 중학교 수학교과서에 실린 문장제 문제의 분석, 한국학교수학회논문집, 11(1), 117-132
  12. Balakrishnan, C. (2000). Teaching secondary school mathematics through storytelling (Unpublished master's thesis). Simon Fraser University, Burnaby, BC, Canaca.
  13. De Lange, J & Verhage, H. B. (1987). Math A and its achievement testing. Proceedings of the 11th International Conference for the Psychology of Mathematics Education, 3, 243-248.
  14. National Council of Teachers of Mathematics. (1989). Curriculum and evaluation standards for school mathematics. Reston, VA: Author.
  15. National Council of Teachers of Mathematics. (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA: Author.
  16. Zazkis, R., & Liljedahl, P. (2008). Teaching mathematics as storytelling. Rotterdam: Sense Publishers.

Cited by

  1. Creative Character Education in Mathematics for Prospective Teachers vol.11, pp.6, 2013, https://doi.org/10.3390/su11061730