DOI QR코드

DOI QR Code

Principles for the Development of Mathematics Textbook for Decision-Making based on Storytelling

"의사결정형" 스토리텔링 수학 모델 교과서의 개발 원리: 조건부 확률 단원을 중심으로

  • Received : 2013.03.31
  • Accepted : 2013.05.27
  • Published : 2013.09.30

Abstract

In this research, in order to investigate the principles for the development of mathematics textbook for decision-making based on storytelling, we conceptualized the educational meaning of decision-making and specified the principles and the methods for the textbook based on decision-making. We illustrated the principles and the methods by the cases from the model textbook for the conditional probability that we have developed. We discussed the implication for the future development and implementation of mathematics textbook for decision-making based on storytelling.

이 연구의 목적은 스토리텔링 수학 모델 교과서의 유형 중 의사결정형에 초점을 맞추어 의사결정과 스토리텔링에 관한 선행연구를 살펴보고, 조건부 확률 단원을 중심으로 개발한 의사결정형 스토리텔링 수학교과서의 개발 원리 및 개발 사례를 제시하는 것이다. 이를 위해 의사결정에 관한 선행연구들을 종합하여 의사결정의 의미를 정립하고 의사결정에 관련된 주요 단계를 정리하여 스토리텔링이 학생의 의사결정 역량을 개발하는데 기여할 수 있는 교육적 수단으로서 역할을 할 수 있는 방안을 탐색하였다. 구체적으로 의사결정형 스토리텔링 모델 교과서의 개발 원리로 '맥락성의 원리', '과정지향성의 원리', '소통의 원리', '다양성의 원리'를 제시하였다. 내용 전개를 위한 틀에 해당하는 (1) 문제 제기 (2) 수학적 개념 탐구 (3) 문제해결 (4) 판단과 정당화 그리고 (5) 성찰의 다섯 단계로 이루어졌다. 이들 개발 원리와 의사결정 단계가 스토리텔링 모델 교과서 개발에 적용된 사례를 조건부 확률 단원을 중심으로 예시를 통해 서술하였으며 제시하면서 향후 의사결정형 스토리텔링을 적용하는 수학 교과서의 개발 가능성 및 방향에 대하여 탐색할 것이다.

Keywords

References

  1. 강현석․이순옥 (2007). 내러티브를 활용한 교과서 진술 방식의 탐구. 초등교육연구, 20(3), 177-207.
  2. 교육과학기술부 (2009). 2009 개정 초․중등학교 교육과정 총론. 교육과학기술부 고시 제 2009-41호.
  3. 교육과학기술부 (2011). 수학과 교육과정. 교육과학기술부.
  4. 교육과학기술부 (2012). 수학교육 선진화방안. 교육과학기술부.
  5. 구혜영․박현숙 (2011). 수학동화를 이용한 일지쓰기 활동이 수학교과학습부진아의 수학성취도와 수학 학습태도에 미치는 영향. 특수아동교육연구, 13(1), 243-163.
  6. 권오남․박규홍․김지선․박지현․김아미․주미경․${\cdots}$․전철 (2012a). 고등학교 스토리텔링 모델 교과서 개발(연구 계획서 No. 060000). 한국과학창의재단.
  7. 권오남․주미경․박규홍․오혜미․박지현․조형미․이지은․박정숙 (2012b). 고등학교 수학 교사의 스토리텔링 수학 교과서에 대한 이해. 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육>, 51(3), 215-237. https://doi.org/10.7468/mathedu.2012.51.3.223
  8. 권오남․주미경․박정숙․박지현․오혜미․조형미 (2013). 스토리텔링 수학 교과서 가능한가?: 모델교과서 개발을 통한 탐색적 성찰. Manuscript in preparation.
  9. 김상룡 (2002). 초등수학에서 동화의 활용 방안 탐색. 한국수학교육학회지 시리즈 C<초등수학교육>, 6(1), 29-40.
  10. 류수열, 주미경, 조성준, 김은애 (2011). 스토리텔링과 교과서 편찬 연구. (주)금성출판사.
  11. 박소화 (2012). 스토리텔링 기반 교수설계 원리 및 모형 탐색. 서울대학교 박사학위논문.
  12. 백조현, 박수홍, 강문숙 (2010). 스토리텔링 기반 수학과 수업 설계 전략 모형 개발 -확률통계를 중심으로. 교육혁신 연구, 20(1), 113-141.
  13. 서울대학교교육연구소(1994). 교육학 용어사전. 서울 : 하우
  14. 신은주, 권오남(2001). 탐구지향 수학적 모델링에 관한 연구. 수학교육학연구, 11(1), 157-177.
  15. 이근호, 곽영순, 이승미, 최정순(2012). 미래 사회 대비 핵심역량 함양을 위한 국가 교육과정 구상. 한국교육과정평가원 연구보고 RRC 2012-4.
  16. 전재영(2012). 학교 다문화교육의 성격 및 목표 체계화에 관한 연구. 한국교육학연구, 15(1), 131-159.
  17. 전희옥(2007). 사회과교육과정 '의사결정' 내용요소의 적용방향. 사회과교육연구, 14(2), 139-160.
  18. 차유철, 정상우, 이희복, 신명희 (2009). 광고와 스토리텔링. 서울: 한경사.
  19. 최혜실 (2006). 문화콘텐츠 스토리텔링을 말하다. 서울: 삼성경제소
  20. 최혜실 (2011). 스토리텔링 그 매혹의 과학: 이야기의 본질과 활용. 서울: 한울아카데미.
  21. 한승희 (1997). 내러티브 사고 양식의 교육적 의미. 교육과정연구, 15(1), 400-423.
  22. Balakrishnan, C. (2000). Teaching secondary school mathematics through stroytelling, Unpublished doctoral dissertation. Simon Fraser University.
  23. Banks, J. A., Clegg, Jr., A. A. (1990). Teaching strategies for the social studies : Inquiry, valuing, and decision-making. New York: Longman.
  24. Bruner, J. (1991). Acts of meaning. Cambridge: Harvard University Press.
  25. Bruner, J. S. (1996). The culture of education. Cambridge, MA: Harvard University Press.
  26. Crossley, M. (2000) Introducing narrative psychology. Buckingham: OU Press
  27. Egan, K. (1986). Teaching as story telling: An alternative approach to teaching and curriculum in the elementary school. Chicago, IL: University of Chicago Press
  28. Egan, K. (2004). The cognitive tools of children's imagination. Early Childhood Education, 36(1), 4-10.
  29. Egan, K. (2005). An imaginative approach to teaching. San Francisco: Jossey-Bass.
  30. Egan, K. (2008). Cognitive tools and imagination, http://www.educ.sfu.ca/kegan/Cognitive_tools_and_imagin.html
  31. Ellis, B. (1997). Why tell stories?. Storytelling Magazine, 12(1), 29-31.
  32. Fivush, R. (1994). Constructing narrative, emotion, and self in parent-child conversation about the past. In U. Neisser & R. Fivush (Eds.), The Remembering Self : Construction and Accuracy in the Self-Narrative. Cambridge: Cambridge University Press.
  33. Haven, K. (2000). Super Simple Storytelling: A can-do guide for every classroom. Englewood, CO: Teacher Idea Press.
  34. Hauscarriague, A.(2008). Teaching mathematics through stories in high school and community college. Unpublished doctoral dissertation. Claremont Graduate University, California.
  35. Hurst, J. Kinney, M., & Weiss, S(1983). The Decision Marking Process. In National Council for the Social Studies & College and University Faculty Assemble, Theory and Research in Social studies. East Lansing: Michigan State University Press.
  36. Mjelde, J. W., Litwenberg, K. K., & Linder, J. R. (2011). Cognitive development effects of teaching probabilistic decision making to middle school students. Journal of Natural Resources & Life Sciences Education, 40, 36-44. https://doi.org/10.4195/jnrlse.2010.0001k
  37. OECD (2005). The definition and selection of key competencies: Executive summary. Paris, France: OECD.
  38. Roberts, N., & Stylianides, A. J. (2012). Telling and illustrating stories of parity: a classroom-based design experiment on young children's use of narrative in mathematics. ZDM The International Journal on Mathematics Education. 45(3), 453-467.
  39. Zazkis, R., & Liljedahl, P. (2009). Teaching mathematics as storytelling. Rotterdam: Sense Publishers.