DOI QR코드

DOI QR Code

The Proper Length of Transition Area for Work Zones on Urban Freeways

도시고속도로 공사구간의 적정 완화구간 길이 산정

  • Lee, Mi Ri (Department of Transportation Engineering, University of Seoul) ;
  • Lee, Chungwon (Department of Civil and Environmental Engineering, Seoul National University) ;
  • Kim, Do-Gyeong (Department of Transportation Engineering, University of Seoul)
  • 이미리 (서울시립대학교 교통공학과) ;
  • 이청원 (서울대학교 건설환경공학부) ;
  • 김도경 (서울시립대학교 교통공학과)
  • Received : 2013.03.08
  • Accepted : 2013.05.28
  • Published : 2013.08.31

Abstract

Due to the characteristics of urban freeways such as heavy traffic and high speed, work zone on urban freeways causes the increase of not only the likelihood of crash occurrence but also traffic congestion caused by lane drop, lane change, acceleration/deceleration, and etc. This paper aims to determine the proper length of transition area that satisfies two criteria, mobility and safety, to make the operation of work zone more efficient. For the analysis, three different scenarios were developed by the number of lanes and the proper length of transition area were determined by changing the length from 100m to 500m in 100m increments. The results showed that the proper length of transition area for 3- and 4-lane freeways is 300m, whereas the proper length of 2-lane freeways is 200m. The results indicated that the different length of transition area based on the number of lanes is more desirable and efficient.

도시고속도로는 교통량이 많고 주행속도가 높아 도로점용 공사 시 교통사고 위험 뿐만 아니라 차로 수 감소, 차로 변경, 가감속 등의 증가로 마찰이 증대되어 교통정체를 야기한다. 본 연구는 공사구간을 효율적으로 운영관리 하기 위해서 이동성과 안전성의 두 가지 측면을 만족하는 공사구간 적정 완화구간 길이 산정을 목적으로 한다. 분석을 위해 차로수별 3가지 시나리오를 구성하였고, 각 시나리오별로 완화구간 길이를 100-500m까지 100m 간격으로 변화시키며 적정 완화구간 길이를 결정하였다. 그 결과, 편도 3, 4차로 도로의 1차로 점용 공사 시 300m, 편도 2차로 도로의 1차로 점용 공사 시 200m로 나타났다. 편도 차로 수에 따라 동일한 완화구간 길이로 운영하는 것보다는 차로 수에 따라 다르게 운영하는 것이 우수하다는 결과를 도출하였다.

Keywords

References

  1. Eom T. G. (1994), The Traffic Stream Characteristic of Continuous Flow Lane Reduction Section (연속류 차선감소구간의 교통류 특성), Master Dissertation, Dankook University.
  2. Jo H. S., Lee D. M. (2008), Traffic Congestion Nationwide Cost Estimates and Trend Analysis, The Korea Transportation Institute.
  3. Korea Expressway Corporation (2011), Highway Work Zone Traffic Control Standard (고속도로 공사장 교 통관리 기준).
  4. Korean Society of Transportation (2001), Highway Capacity Manual, Ministry of Construction and Transportation.
  5. Krammes R. A., Lopez G. O. (1994), Updated Capacity Values for Short-term Freeway Work Zone Lane Closures, Transportation Research Record, No.1442, TRB, National Research Council, Washington D.C., pp.49-56.
  6. Lee S. E. (2002), The Research on the Traffic Characteristic and Safety Change Because of the City Expressway Road Occupancy Construction, Master Dissertation, University of Seoul.
  7. Ministry of land, Transport and Maritime Affairs (2012), Road Work Zone Traffic Control Guiding Principle (도로 공사장 교통관리지침).
  8. Park J. N. (2007), The Method to Estimate the Length of Transition Area at the Construction Area in the Freeway, Master Dissertation, Ajou University.
  9. Park T. H. (2008), A Study on Traffic Accident Characteristics of Freeway Work Zones, The Journal of The Korea Institute of Intelligent Transportation Systems, Vol.7, No.1, pp.127-136.
  10. Transportation Research Board (2010), Highway Capacity Manual 2010.

Cited by

  1. Safety Evaluation of Traffic Merging Control Methods for Freeway Work Zone vol.34, pp.3, 2016, https://doi.org/10.7470/jkst.2016.34.3.263
  2. Acetabular Cup Revision Arthroplasty Using Morselized Impaction Allograft vol.30, pp.2, 2018, https://doi.org/10.5371/hp.2018.30.2.65
  3. 주행시뮬레이션을 이용한 고속도로 공사장 주의구간 교통안전표지 설치 방안 연구 vol.35, pp.4, 2013, https://doi.org/10.7470/jkst.2017.35.4.278