DOI QR코드

DOI QR Code

Researching Possible Uses of the Zen in the Process of Training Actors

배우의 연기훈련 과정에서 선(禪)의 활용 가능성

  • 조준희 (동국대학교 서울캠퍼스 영상대학원 공연예술학과)
  • Received : 2013.08.28
  • Accepted : 2013.11.05
  • Published : 2013.11.28

Abstract

I discussed how the Zen training could be used to previous acting training methods focused on the way draw efficiently subconsciousness in the process of the training of actors. It is believed that the practice of the Zen would contribute to the development of training subconsciousness of actors. I examined the validities of the Zen practices which could be helpful to young students and existing actors' training processes and started from the existing proven analyses of mental and psychological effects of it. It is certain that the practices of Zen is a new continent which has infinite possibilities of analyzing and studying in terms of thinking highly of the Zen and brain science together. If we would utilize the Zen efficiently in the course of training actors, we could achieve four elements: the first, a trigger to operate actors' subconsciousness, the second, establishing the presence of actors through the reinforcement of concentration, the third, overcoming any mental and psychological obstacles, and the fourth, the establishment of transformation skills through the combined use of left and right brains. Additionally, actors could have mental and psychological stability through the Zen practice in their daily lives. I believe that we could also find a unique Eastern actor training way through vigorous and practical following analyses and practices which are based on the Zen tradition for training actors' subconsciousness and unconsciousness.

배우들의 연기훈련과정에서 효율적으로 잠재의식을 끌어낼 수 있는 방법에 초점을 맞추어 기존의 연기 방법론에 선 수행이 활용될 수 있는 가능성을 모색하였다. 선의 훈련방법은 무의식의 영역을 탐구하기 때문에 배우 훈련과정에서 직관적인 영역의 발전에 기여할 수 있다고 판단되었다. 그래서 기존의 연구로 입증된 선의 정신적 심리적 효과에 대한 연구결과에서 출발하여, 연극을 전공하는 학생들과 기성 배우들의 연기훈련 과정에 도움을 줄 수 있는 선의 훈련방법과 그 타당성에 대해 고찰하였다. 선의 수행은 뇌과학과 배우의 내면의 세계와 마찬가지로 우리에게 아직도 연구하고 고찰해야 할 가능성이 무궁무진한 신대륙과 같다. 지금까지 입증된 선 수행의 효용성을 바탕으로 연기훈련과정에서 선을 적극적으로 활용한다면, 배우는 무의식을 작동시킬 수 있는 방아쇠를 가질 수 있으며, 집중력 강화를 통해 무대 위에서 존재감을 얻을 수 있고, 정신적 심리적인 장애물들을 극복해낼 수 있을 뿐만 아니라 좌 우뇌의 통합적 사용으로 인한 변형의 기술도 확립할 수 있을 것이다. 또한 부가적으로 배우들은 일상생활에서도 선 수련을 통해 정신적 심리적인 안정감을 얻을 수 있다. 선의 잠재의식 및 무의식의 영역의 훈련방법을 배우의 연기훈련과정에 효과적으로 활용하여 그를 통한 다양한 실제적인 방법론들에 관한 후속연구들이 활발히 이루어진다면, 동양의 독특한 연기훈련방법이 발견될 가능성도 크다.

Keywords

References

  1. Burnet M. Hobgood, Master Teachers of Theatre, Southern Illinois University Press, 1988.
  2. Eugen Herrigel, Zen in the Art of Archery, New York: Random House, 1971.
  3. 스타니슬라브스키, 배우수업, 예니, 2001.
  4. http://www.brainmedia.co.kr
  5. 제임스 H. 오스틴, 선과 뇌의 향연, 대숲바람, 2012.
  6. 이인수, 오진환, 권인숙, "마음수련명상의 지속기간에 따른 정신건강의 효과", 한국콘텐츠학회논문지, 제13권, 제1호, p.342, 2013. https://doi.org/10.5392/JKCA.2013.13.01.342
  7. 정미현, "단전호흡이 혈액투석환자의 우울, 불안 및 피로에 미치는 효과", 한국콘텐츠학회논문지, 제12권, 제4호, p.292, 2012. https://doi.org/10.5392/JKCA.2012.12.04.292
  8. 김미한, "명상 캠프 프로그램이 아동 및 청소년의 우울, 불안, 자아존중감에 미치는 효과 비교", 한국콘텐츠학회논문지, 제12권, 제4호, p.339, 2012. https://doi.org/10.5392/JKCA.2012.12.04.338
  9. 자허, 숨, 명상, 깨달음, 다해, 2004.
  10. 에드워드 쇼터, 정신의학의 역사, 바다, 2009.
  11. Mala Powers, On the Technique of Acting, Quill, 1991.
  12. 코이케 류노스케, 생각 버리기 연습, 21세기북스, 2010.
  13. Eric Morris and Joan Hotchkis, No Acting Please, Ermor, 2002.
  14. 홍성택, 오진호, "연극배우의 심리적 지원에 대한 인식과 발전 방안", 한국콘텐츠학회논문지, 제 11권, 제3호, p.220, 2011. https://doi.org/10.5392/JKCA.2011.11.3.220
  15. 홍성택, 오진호, "연극배우의 심리적 지원에 대한 인식과 발전 방안", 한국콘텐츠학회논문지, 제 11권, 제3호, p.222, 2011. https://doi.org/10.5392/JKCA.2011.11.3.220
  16. "정신물리학은 물리적인 자극과 감각, 지각의 관계를 연구한다." (http://www.wikipedia.org)
  17. 우희종, 생명과학과 선, 미토스, 2005.
  18. http://news.kukinews.com