DOI QR코드

DOI QR Code

Effects of S-PBL in Fundamental Nursing Practicum among Nursing Students : Comparision Analysis of a Ordinary Least Square and a Quantile Regression for Critical Thinking Disposition

간호학생의 기본간호학실습 교과목에서 S-PBL의 효과 : 비판적 사고성향을 중심으로 최소자승법과 분위회귀분석의 비교분석

  • 전원희 (호서대학교 간호학과) ;
  • 이은주 (안동과학대학교 간호학과)
  • Received : 2013.07.29
  • Accepted : 2013.09.23
  • Published : 2013.11.28

Abstract

The purpose of this study was to examine the effects of Simulation as a Problem-Based Learning (S-PBL) on critical thinking disposition, self-efficacy, and learning attitude and to compare an ordinary least square and a quantile regression method in impacting factors on critical thinking disposition. 143 students from six classes were randomly selected from a total of ten fundamental classes were assigned 66 in the control group and 77 in the experimental group. The results were that the experimental group received S-PBL and improved their critical thinking disposition and self-efficacy compared to the traditional learning method. In ordinary least square, affecting factors on critical thinking were the learning method and self-efficacy and these variables explained 41.0% in the critical thinking disposition. The results of the quantile regression method showed that affecting factors of critical thinking disposition were learning attitude of 0.1 quantile to 0.7 quantile and self-efficacy of all quantiles, and learning attitude of 0.4, 0.6, and 0.7 quantiles. Conclusion: The S-PBL is an effective method for nursing students who have low critical thinking disposition score to increase critical thinking disposition. And instructors can actively use S-PBL to enhance critical thinking disposition as well as self-efficacy in class.

본 연구는 간호학생의 비판적 사고성향, 자기효능감 및 학습태도에 대한 시뮬레이션 연계 문제중심학습(S-PBL)의 효과를 파악하고 분위회귀분석을 통해 비판적 사고성향의 상이한 분위에 따른 설명변수의 효과 크기를 비교, 분석하였다. 연구대상자는 일개 3년제 간호학과 1학년 학생으로 '기본간호학 실습' 교과목을 수강하는 143명으로, 대상자들은 대조군과 실험군에 무작위 할당되어 대조군 66명, 실험군 77명이었다. 연구결과, 실험군은 중재 후 대조군에 비해 비판적 사고성향과 자기효능감이 유의하게 향상되었다. 비판적 사고성향에 영향을 미치는 요인은 최소자승법으로 분석했을 때 학습법과 자기효능감으로 나타났고 이들 변수의 비판적 사고성향에 대한 설명력은 41.0%로 나타났다. 분위회귀분석에서 학습법은 비판적 사고성향 점수의 0.1분위에서 0.7분위까지의 학생들에게, 자기효능감은 모든 분위에서, 학습태도는 0.4, 0.6 및 0.7분위의 학생들에게 유의한 영향을 미쳤다. 결론적으로 S-PBL은 간호학생들의 비판적 사고성향과 자기효능감을 증진시키데 유용한 학습방법으로 볼 수 있다. 또한 비판적 사고성향을 증진시키기 위해서는 수업에서 S-PBL을 적극적으로 활용하고 학생들의 자기효능감을 증진시켜 나갈 필요가 있다.

Keywords

References

  1. N. O. Elbas, H. Bulut, S. G. Demir, and S. Yuceer, "Nursing students' opinions regarding the clinical practice guide," Procedia Social and Behavioral Sciences, Vol.2, pp.2162-2165, 2010. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2010.03.299
  2. 한국간호평가원, 2012년도 간호교육인증평가 대학설명회, 재단법인 한국간호평가원, 2012.
  3. 김혜진, 정애화, "치과위생사의 비판적 사고성향, 임상적 의사결정능력과 직무만족도 간의 관계", 한국콘텐츠학회논문지, 제13권, 제2호, pp.322-330, 2013. https://doi.org/10.5392/JKCA.2013.13.02.322
  4. 강경자, 김은만, 류세앙, "일 종합병원 간호사의 간호수행능력 영향 요인", 한국콘텐츠학회논문지, 제11권, 제1호, pp.284-293, 2011. https://doi.org/10.5392/JKCA.2011.11.1.284
  5. 배영숙, 이숙희, 김미희, 신광순, "문제중심학습이 자기주도성과 비판적 사고성향에 미치는 효과", 한국간호교육학회지, 제11권, 제2호, pp.184-190, 2005.
  6. 손영주, 송영아, "간호학생의 비판적 사고성향, 문제해결능력과 학습에 대한 PBL과 S-PBL의 효과", 한국간호교육학회지, 제18권, 제1호, pp.43-52, 2012. https://doi.org/10.5977/jkasne.2012.18.1.043
  7. 송영아, "문제중심학습(Problem Based Learni ng)과 주제중심학습(Subjective Based Learning) 간의 학습만족도, 비판적 사고성향, 학습태도 및 동기에 대한 비교 연구", 한국간호교육학회지, 제 14권, 제1호, pp.55-62, 2009.
  8. 손영주, 송영아, 최은영, "간호학생에게 적용한 문제중심학습(Problem-Based Learning)의 효과", 기본간호학회지, 제17권, 제1호, pp.82-89, 2010.
  9. B. Hofmann, "Why simulation can be efficient: on the preconditions of efficient learning in complex technology based practices," BMC Medical Education, Vol.9, No.48, 2009. doi:10.1186/1472-6920-9-48.
  10. H. P. Phan, "Relations between goals, self-efficacy, critical thinking and deep processing strategies: a path analysis," Educational Psychology, Vol.29, No.7, pp.777-799, 2009. https://doi.org/10.1080/01443410903289423
  11. 이정인, "대학생의 자아존중감, 자기효능감이 비판적 사고 성향에 미치는 영향", 한국간호교육학회지, 제15권, 제2호, pp.166-174, 2009. https://doi.org/10.5977/JKASNE.2009.15.2.166
  12. 하주영, "간호대학생의 학습유형과 학습태도 및 자기주도적 학습능력", 한국간호교육학회지, 제17 권, 제3호, pp.355-364, 2011. https://doi.org/10.5977/JKASNE.2011.17.3.355
  13. 박선일, 이경미, "간호대학생이 지각한 학습태도, 자기효능감 및 자기개발의지의 관계", 한국상담심리치료학회지, 제3권, 제1호, pp.1-12, 2012.
  14. 김덕희, 이윤정, 황문숙, 박진희, 김희선, 차혜경, "시뮬레이션 기반 통합실습 프로그램이 일 대학 간호학생의 문제해결과정과 간호수행능력 및 비판적 사고에 미치는 효과", 한국간호교육학회지, 제18권, 제3호, pp.499-509, 2012. https://doi.org/10.5977/jkasne.2012.18.3.499
  15. 이명선, 한숙원, "시뮬레이션을 활용한 실습교육이 간호학생의 간호수행능력과 문제해결 과정에 미치는 효과", 한국간호교육학회지, 제17권, 제2 호, pp.226-234, 2011.
  16. 이우숙, 조갑출, 양선희, 노영숙, 이규영, "시뮬레이션 연계 문제중심학습이 간호학생의 간호기본 역량에 미치는 효과", 기본간호학회지, 제16권, 제 1호, pp.64-72, 2009.
  17. 주민선, 황윤영, 박창승, "시뮬레이터를 활용한 문제중심학습 모듈 개발 및 적용-Simman을 중심으로-", 기본간호학회지, 제13권, 제2호, pp.182-189, 2006.
  18. 서용희, 강석봉, 주철안, "열린교육 개혁과정에 관한 분석연구", 교육행정학연구, 제26권, 제2호, pp.259-285, 2008.
  19. R. Koenker and K. F. Hallock, "Quantile Regression," The Journal of Economic Perspectives, Vol.15, No.4, pp.143-156, 2001. https://doi.org/10.1257/jep.15.4.143
  20. K. Okada and S. Samreth, "The effect of foreign aid on corruption: a quantile regression approach," Economics Letters, Vol.115, No.2, pp.240-243, 2012. https://doi.org/10.1016/j.econlet.2011.12.051
  21. F. Faul, E. Erdfelder, A. G. Lang, and A. Buchner, "G*Power 3: A flexible statistical power analysis program for the social, behavioral, and biomedical sciences," Behavior Research Methods, Vol.39, No.2, pp.175-191, 2007. https://doi.org/10.3758/BF03193146
  22. G. Lin, X. He, and S. Portnoy, "Quantile regression with doubly censored data," Computational Statistics & Data Analysis, Vol.56, No.4, pp.797-812, 2012. https://doi.org/10.1016/j.csda.2011.03.009
  23. B. Cade and J. Richards, "A permutation test for quantile regression," Journal of Agricultural, Biological, and Environmental Statistics, Vol.11, No.1, pp.106-126, 2006. https://doi.org/10.1198/108571106X96835
  24. 한국교육개발원, 사고력 신장을 위한 프로그램 개발연구, 서울: 한국교육개발원, 1992.
  25. 임동우, 논술형 평가가 아동의 비판적 사고력에 미치는 효과, 한국교원대학교, 석사학위청구논문, 1996.
  26. M. Sherer, J. Maddux, B. Mercandante, S. Prentice-Dunn, and B. Jacobs, "The selfefficacy scale : construction and validation," Psychological Reports, Vol.51, No.2, pp.663-671, 1982. https://doi.org/10.2466/pr0.1982.51.2.663
  27. 홍혜영, 완벽주의성향, 우울, 자기효능감과의 관계 연구, 이화여자대학교, 석사학위청구논문, 1995.
  28. 최희정, "문제중심학습이 간호학생의 비판적 사고, 메타인지 및 문제해결과정에 미치는 영향", 대한간호학회지, 제34권, 제5호, pp.712-721, 2004.
  29. 배영숙, 이숙희, 김미희, 신광순, "문제중심학습이 자기주도성과 비판적 사고성향에 미치는 효과", 한국간호교육학회지, 제11권, 제2호 pp.184-190, 2005.
  30. R. H. Steadman, W. C. Coates, Y. M. Huang, R. Matevosian, L. McCullough, and D. Ariel, "Simulation-based training issuperior to problem-based learning for the acquisition of critical assessment and management skills," Critical Care Medicine, Vol.34, No.1, pp.151-157, 2006. https://doi.org/10.1097/01.CCM.0000190619.42013.94
  31. 신경림, 강문정, 고자경, 공병혜, 김순이, 박인숙 외, 비판적 사고와 간호과정, 현문사, 2007.

Cited by

  1. Predictors of Self-care Behaviors among Elderly with Hypertension using Quantile Regression Method vol.27, pp.3, 2015, https://doi.org/10.7475/kjan.2015.27.3.273