DOI QR코드

DOI QR Code

Effects of High-Fidelity Simulation-Based Training of Nursing Students according to their Learning Styles

일 대학 간호학생의 학습유형별 시뮬레이션 교육 효과

  • Received : 2013.07.25
  • Accepted : 2013.09.25
  • Published : 2013.11.28

Abstract

The purpose of this study was to establish basic materials for providing a learning type specific simulation education through identifying the differences in self-efficacy, problem solving ability and clinical competence before and after a learning type specific simulation education, with 145 3rd-year nursing students at a university as the study subjects. This study is a single-group, before-and-after designed experiment for verifying the learning type specific effects after simulation education. As a result of the experiment on the learning types of nursing students, the adaptors were seen to be the most, and the after-simulation education problem solving ability (F=5.015, p = 0.02) and the after-education clinical competence (F=3.288, p = 0.02) showed statistically significant differences. From which, based on the fact that the convergers were seen to be significantly higher than the adaptors and the divergers were higher than the adaptors in regard to problem solving ability, and the fact that the convergers were seen to be significantly higher than the adaptors in regard to clinical competence, it was possible to ascertain that there are differences in the effects of learning type specific simulation education. However, self-efficacy did not show any statistically significant differences. Based on these results, it can be expected that a simulation education by learning types can be provided.

본 연구의 목적은 일개 대학 간호과 3학년 학생 145명을 대상으로 학습유형별 시뮬레이션 교육 전 후 자기효능감, 문제해결능력, 임상수행능력 차이를 파악하여 학습유형별 시뮬레이션 교육을 제공하기 위한 기초자료를 마련하고자 실시하였다. 본 연구는 시뮬레이션교육 후 학습유형별로 효과를 검증하기 위한 단일군 전후설계 실험연구이다. 본 연구 결과 간호학생의 학습유형은 적응자가 가장 많았으며, 시뮬레이션 교육 후 문제해결능력(F=5.015, p=.02)과 임상수행능력(F=3.288, p=.02)은 유의한 차이를 나타냈으며, 문제해결능력은 융합자와 분사자가 적응자보다, 임상수행능력은 융합자가 적응자보다 유의하게 높게 나타나 학습유형별 시뮬레이션 교육의 효과에 차이가 있음을 확인하였다. 그러나 자기효능감은 통계적으로 유의한 차이를 나타나지 않았다. 이상의 연구결과를 바탕으로 학습유형별로 시뮬레이션교육을 제공할 수 있을 것으로 기대된다.

Keywords

References

  1. M. N. Bremner, K. Aduddell, D. N. Bennett, and J. B. VanGeest, "The Use of Human Patient Simulators Best Practices with Novice Nursing Students," Nurse Educator, Vol.31, No.4, pp.170-174, 2006(7-8). https://doi.org/10.1097/00006223-200607000-00011
  2. 양진주, "시뮬레이션 기반 간호교육이 간호학생의 지식과 임상수행능력에 미치는 효과", 한국간호교육학회지, 제18권, 제1호, pp.14-24, 2012(4). https://doi.org/10.5977/jkasne.2012.18.1.014
  3. 이우숙, 김미옥, "산과간호영역에서의 시뮬레이션 효과 및 적절성", 대한간호학회지, 제41권, 제4호, pp.433-443, 2011(8).
  4. 엄미란, 김현숙, 김은경, 성가연, "표준환자를 활 용한 실습교육이 피하주사 간호수행능력, 자기주도학습 준비도 및 문제해결능력에 미치는 효과", 대한간호학회지, 제40권, 제2호, pp.151-160, 2010(4).
  5. H. S. Randolph, C. C. Wendy, M. H. Yue, M. Rima, and R. L. Baxter, "Simulation-based Training is Superior to Problem-based Learning for the Acquisition of Clinical Assessment and Management Skill," Critical Care Medicine, Vol.34, No.2, pp.151-157, 2006(1). https://doi.org/10.1097/01.CCM.0000190619.42013.94
  6. C. Kreber, "The Relationships between Self-directed Learning, Critical Thinking, Psychological Type, and Some Implications for Teaching in Higher Education," Studies in Higher Educ, Vol.23, No.1, pp.1-8, 1998.
  7. C. M. Baker, D. J. Pesut, A. M. Mcdaniel, and M. L. Fisher, "Evaluating the Impact of Problem-based Learning on Learning Styles of Master's Student in Nursing Administration," Journal of professional Nursing, Vol.23, No.4, pp.214-219, 2007(7-8). https://doi.org/10.1016/j.profnurs.2007.01.018
  8. A. Duff, E. Boyle, K. Dunleavy, and J. Freguson, "The Relationship between Personality, Approach to Learning and Academic Performance," Personality and Individual Differences, Vol.36, No.8, pp.1907-1920, 2004. https://doi.org/10.1016/j.paid.2003.08.020
  9. 김지은, 최은영, "문제중심학습 교육을 받고 있는 간호학생의 학습유형에 따른 참여도와 학업성취도, 기본간호학회지, 제16권, 제2호, pp.200-206, 2009(5).
  10. 김윤희, 김윤민, 강서영, "$MicroSim{\circled R}$을 병용한 시뮬레이션 기반 중환자간호교육의 운영 및 평가", 한국간호교육학회지, 제16권, 제1호, pp.24-32, 2010(6).
  11. 하주영, "간호대학생의 학습유형과 학습태도 및 자기주도적 학습능력", 한국간호교육학회지, 제17 권, 제3호, pp.357-366, 2011(12). https://doi.org/10.5977/JKASNE.2011.17.3.355
  12. 안경주, "국내 간호학과 학생들의 학습유형과 선호하는 학습방법과의 관계", 한국간호교육학회지, 제13권, 제1호, pp.13-22, 2007(6).
  13. D. A. Kolb, Learning Style Inventory, McBer & Company Pub, 1985.
  14. 전현경, 학습 양식과 대학 전공과의 상관 연구, 연세대학교 대학원 석사학위 논문, 2002.
  15. M. Sherer, J. Maddux, B. Mercandante, S. Prentice-Dunn, and B. Jacobs, "The Self-Efficacy Scale: Construction and Validation," Psychological Reports, Vol.51, pp.663-671, 1982. https://doi.org/10.2466/pr0.1982.51.2.663
  16. 홍혜영, 완벽주의 성향, 자기효능감, 우울과의 관계연구, 이화여자대학교 석사학위 논문, 1995.
  17. P. P. Heppner and C. H. Peterson, "The Development and Implications of a Personal Problem-solving Inventory," Journal of Counselling Psychology, Vol.29, pp.66-75, 1982. https://doi.org/10.1037/0022-0167.29.1.66
  18. 유정수, 문제해결훈련 프로그램의 모형개발과 그 효과 : 인지-행동 중심의 프로그램과 인지-정 의-행동중심의 프로그램간의 효과 비교, 전남대학교 대학원, 박사학위 논문, 1993.
  19. W. H. Lee, J. G. Kim, J. S. Yoo, H. K. Hau, K. S. Kim, and S. M. Yim, "A Study on Instrument Development of Clinical Competence of Nursing Students," Yonsei Nursing, Vol.13, pp.17-29, 1991.
  20. 최미숙, 간호학생의 임상실습교육에 대한 교수 효율성과 임상수행 능력에 관한 연구, 이화여자 대학교 임상보건과학대학원 석사학위 논문, 2005.
  21. 이명옥, "교육과정별 간호학생의 학습유형과 간호분야 선호에 관한 일 연구", 한국간호교육학회지, 제6권, 제1호, pp.64-76, 2000.
  22. 홍선연, 간호대학생의 학습유형에 따른 임상수행능력, 경북대학교 대학원 석사논문, 2010.
  23. R. L. Fox and S. A. Ronkowski, "Learning Styles of Political Science Students," Political Science and Politics, Vol.30, No.4, pp.732-737, 1997. https://doi.org/10.1017/S1049096500047363
  24. 마예원, 4년제 간호대학생의 비판적 사고성향과 문제해결능력에 관한 연구, 이화여자대학교 임상 보건과학대학원 석사학위 논문, 2009.
  25. R. Theroux, and C. Pearce, "Graduate Students' Experiences with Standardized Patients as Adjuncts for Teaching Pelvic Examinations," Journal of American Academic Nurse Practice, Vol.18, pp.429-435, 2006(9). https://doi.org/10.1111/j.1745-7599.2006.00158.x
  26. 김의철, 박영신, 양재민 역, 자기효능감과 인간행동, 교육과학사, 1999.
  27. 이명선, 한숙원, "시뮬레이션을 활용한 실습교육이 간호학생의 간호수행능력과 문제해결 과정에 미치는 효과", 한국간호교육학회지, 제17권, 제2 호, pp.226-234, 2011(8). https://doi.org/10.5977/JKASNE.2011.17.2.226
  28. 양진주, " 간호학생을 위한 시뮬레이션 기반교육 과정 개발 및 평가", 성인간호학회지, 제20권, 제4호, pp.548-560, 2008(8).
  29. M. Rhodes and C. Curran, "Use of the Human Patient Simulator to Teach Clinical Judgement Skills in a Baccalaureate Nursing Program," Computers, Informatics, Nursing, Vol.23, No.5, pp.256-264, 2005(9-10). https://doi.org/10.1097/00024665-200509000-00009
  30. J. F. Feldhusen, "Creativity: A Knowledge Base, Metacognitive Skills, and Personality Factors," The Journal of creative behavior, Vol.29, No.4, pp.255-268, 1995. https://doi.org/10.1002/j.2162-6057.1995.tb01399.x
  31. 이우숙, 박선환, 최은영, "성인의 문제해결과정 측정도구 개발", 기본간호학회지, 제15권, 제4호, pp.548-557, 2008(11).
  32. W. A. Suliman, "Critical Thinking and Learning Styles of Students in Conventional and Accelerated programmes," International Nursing Review, Vol.53, pp.73-79, 2006. https://doi.org/10.1111/j.1466-7657.2006.00445.x
  33. A. A. Bandura, "Self-efficacy Toward a Unifying Theory of Behavioral Change," Psychological Review, Vol.84, No.2, pp.191-215, 1977(3). https://doi.org/10.1037/0033-295X.84.2.191
  34. 양선희, 하은호, 이옥철, 심인옥, 박영미, 남현아, 김정숙, "일 대학 간호대학생의 학습유형에 따른 학업성취도, 자기주도 학습능력 및 비판적 사고성향", 기본간호학회지, 제19권, 제3호, pp.334-342, 2012(8).
  35. 이석재, 장유경, 이헌남, 박광엽, "생애능력 측정 도구 개발 연구 - 의사소통, 문제해결능력, 자기 주도적 학습능력 중심으로-", 한국교육개발원, 2003.
  36. D. A. Sandmire and P. F. Boyce, "Pairing of Opposite Learning Styles among Allied Health Students: Effects on Collaborative Performance," J Allied Health, Vol.33, No.2, pp.156-163, 2004.
  37. 전화연, 조영임, 박경은, 김지미, "환자시뮬레이 터활용교육에서의 자기주도적 학습능력과 집단 효능감의 변화", 한국콘텐츠학회논문지, 제12권, 제5호, pp.293-302, 2012.
  38. D. Wells and Z. R. Higgs, "Learning Styles and Learning Preferences of First and Fourth Semester Baccalaureate Degree Nursing Students," J Nurs Educ, Vol.29, No.9, pp.385-390, 1990(11).
  39. 백미례, "응급구조학과 시뮬레이션 교육에 참여 한 강사들의 경험", 한국콘텐츠학회논문지, 제11 권, 제7호, pp.210-218, 2011.

Cited by

  1. Effects of Psychiatric Nursing Practicum using Simulated Patients on Self-Directed Learning Readiness, Learning Self-Efficacy, Satisfaction of Learning vol.14, pp.2, 2014, https://doi.org/10.5392/JKCA.2014.14.02.396
  2. Effectiveness of an Emergent Care Management Simulation Education among Senior Nursing Students According to Learning Styles vol.14, pp.3, 2014, https://doi.org/10.5392/JKCA.2014.14.03.314
  3. The Effects of Simulation-Based Training, Underwent Before or After the Clinical Practice for the Nursing Students vol.20, pp.2, 2014, https://doi.org/10.5977/jkasne.2014.20.2.203
  4. Effects of Simulation-based Clinical Reasoning Education and Evaluation of Perceived Education Practices and Simulation Design Characteristics by Students Nurses vol.15, pp.3, 2015, https://doi.org/10.5392/JKCA.2015.15.03.206
  5. Factors Influencing Confidence in Performance Competence of Core Basic Nursing Skills by Nursing Students* vol.22, pp.3, 2015, https://doi.org/10.7739/jkafn.2015.22.3.297
  6. The Effects of Learning Styles and Nursing Professional Attitude on Problem-Solving Ability among Nursing Students vol.22, pp.4, 2016, https://doi.org/10.5977/jkasne.2016.22.4.462
  7. Effectiveness of Simulation Problem-Based Learning for Community Visit Nursing according to Myers Briggs Type Indicator(MBTI) Personality Types vol.22, pp.4, 2016, https://doi.org/10.5977/jkasne.2016.22.4.577
  8. Effects of a simulated emergency airway management education program on the self-efficacy and clinical performance of intensive care unit nurses pp.17427932, 2017, https://doi.org/10.1111/jjns.12195