DOI QR코드

DOI QR Code

A study on the three dimensional paper doll development with augmented reality technology

증강현실기술이 적용된 3D 인형놀이 개발에 대한 연구

  • Received : 2013.12.23
  • Accepted : 2014.03.10
  • Published : 2014.03.31

Abstract

The AR(Augmented Reality) is the technique that make the fusion between real world and virtual object. The augmented object on real world can provide the visualization of digital information to user. Also, the real-time AR system makes the interaction between user and computers. Therefore, the immersion of user be increasing and help the information transfer to user with AR system. In this paper, we implement the AR system with the modeled VRML as a three-dimensional object using programming language. The application technique is proposed that augment the various virtual clothes to three-dimensional avatar. Moreover, we propose the novel interface by using marker that can be increase the immersion of user.

증강현실이란 실세계의 오브젝트에 가상의 오브젝트를 증강시키는 기술로 현실세계에 디지털 정보를 시각화 해주는 기능을 한다. 또한, 증강현실은 실세계와 가상세계를 실시간으로 결합함과 동시에 사용자와 컴퓨터간 상호작용하도록 함으로써 사용자에게 정보전달은 물론 지각능력에 도움을 주며 사용자의 몰입감을 높여주는 기술이라고 할 수 있다. 본 논문에서는 VRML로 모델링된 3차원 객체를 프로그래밍을 통해 3차원 데이터가 증강되는 컨텐츠를 개발하였다. 또한, 가상물체들의 조합을 통해 3차원 아바타 및 다양한 가상의 의상들을 증강시키는 응용기술을 제안하였다. 게다가, 사용자가 직접 마커를 움직여 컴퓨터와 사용자간의 상호작용이 가능한 인터페이스를 제시하여 사용자의 몰입감을 증대 시킬 수 있었다.

Keywords

References

  1. S. H. Lee, S. K. Lee, and J. S. Choi, "Real-time camera tracking using a particle filter and multiple feature trackers," Games Innovations Conference, 2009. ICE-GIC 2009. International IEEE Consumer Electrinics Society's, pp. 29-36, Aug. 2009.
  2. H. Park and J. Park, "Invisible Marker Tracking for AR," In Proc. IEEE and ACM International Symposium on Mixed and Augmented Reality, Arlington, USA, Nov. 2004.
  3. R. Azuma, Y. Baillot, R. Behringer, S. Feiner, S. Julier, and B. Macintyre, "Recent Advances in Augmented Reality," IEEE Computer Graphic and Applications, pp. 34-47, 2001.
  4. D.-W. Kim, "Distance Estimation Between Vanishing Point and Moving Object," J. of The Korea Institute of Electronic Communication Sciences, vol. 6, no. 5, 2011, pp. 637-642.
  5. G.-H. Seok and S.-H. Park, "Probabilistic Model for bio-cells information extraction," J. of The Korea Institute of Electronic Communication Sciences, vol. 6, no. 5, 2011, pp. 649-656.
  6. J.-S. Choi, "Noise Reduction Algorithm in Speech by Wiener Filter," J. of The Korea Institute of Electronic Communication Sciences, vol. 8, no. 9, 2013, pp. 1292-1298. https://doi.org/10.13067/JKIECS.2013.8.9.1293

Cited by

  1. Implementation of young children English education system by AR type based on P2P network service model pp.1936-6450, 2018, https://doi.org/10.1007/s12083-017-0612-2