DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Building a Negotiation Framework to Resolve Conflicts from Constructing New Roads or Expanding Existing Roads

도로신설 혹은 확장 과정에서 나타나는 갈등해결을 위한 협상체계 구축연구

  • Received : 2014.02.03
  • Accepted : 2014.04.03
  • Published : 2014.06.01

Abstract

The objective of this study is to identify ways to resolve conflicts arising from building new roads or expanding existing roads by introducing negotiation techniques to the Jeju government. A case of city planning (Jungjeong-ro, Seogwipo City, Jeju Special Self-Governing Province) was analyzed in this study in an aspect of negotiation. In the case, the Committee for Promoting and Vitalizing Jungjeong-ro conducted negotiations from February, 2011 to December, 2011. This study proposes ways to establish systems which resolve problems during negotiation processes and frame concepts related to negotiation in the overall administrative systems. Firstly, setting up a negotiation management team within the provincial office and supporting it fully is needed. Secondly, there should be a process in which decisions made by the negotiation team become authoritative. Thirdly, for smooth negotiation processes, it is necessary to formulate ground rules and make negotiating parties obey them thoroughly. Fourthly, a negotiation clinic team should be established at the Jeju provincial government. Fifthly, there should be a negotiation school within the framework of human resources development. Sixthly, If officials do their negotiation jobs positively, a reward system should be established to give them adequate rewards. Lastly, concept of negotiation should take root in administration in general.

본 연구의 목적은 제주도정에 협상기법을 도입함으로써 도로신설 혹은 확장과정에서 나타나는 갈등의 문제를 기능적으로 해결할 수 있는 기법을 찾기 위한 것에 있다. 제주특별자치도 서귀포시 중정로 도시계획선관련한 사례를 가지고 협상측면에서 분석을 하였다. 2011년 2월 부터 12월 사이에 있었던 중정로 추진활성화위원회가 펼친 협상과정을 사례로 하였다. 사례분석을 통해서 얻게 된 협상과정상의 문제점을 해결하고 행정전반적인 체계에서 협상관련 개념이 정착되는 시스템을 구축하기 위한 방안을 제시했다. 첫째, 협상관리팀을 도청내에 구성하고 전방위적 지원을 해야 한다는 것이다. 둘째, 협상팀이 구성되면 협상팀의 결정에 권한을 부여해주는 절차가 필요하다는 것을 제안했다. 셋째, 협상과정을 원만히 수행하기 위해서 그라운드 룰을 규정하고 철저히 지키도록 해야 한다는 것이다. 넷째, 제주특별자치도내에 협상진료팀(negotiation clinic team)을 구성하여 운영할 필요가 있다는 것을 제안하였다. 다섯째, 협상에 대해 학습할 수 있는 협상학교를 인재개발원내에 두는 것을 제안했다. 여섯째, 관료들의 경우 협상당사자로서 역할을 긍정적으로 수행했을 때는 보상체계를 확립하여 보상을 할 수 있도록 제안하였다. 일곱째, 행정전반에 협상이라는 개념이 스며들 수 있도록 하자는 제안을 하였다.

Keywords

References

  1. Kang, H. G. (2002). "Challenges and prospects of municipal cultural administration." The Jibang - Haeng jung, Public Officials Benefit Association, Vol. 55, No. 579, pp. 34-43.
  2. Kim, I. S. (2010). Research on the analysis of policy conflicts in Jeju and conflict management strategies, Dissertation of Master's Degree, Jeju National University.
  3. Lee, D. G. (2005). Negotiation, Bobmunsa (in Korean).
  4. Lee, D. H. (2001). Cultural industry, DaeYoung Co (in Korean).
  5. Lee, H. M. (2011a). 'Jungjeongro controversy of 25 years' appears to end. Seogwiponews, http://www.seogwipo.co.kr/news/articleview.html?idxno=69879 (Accessed: January 10, 2012).
  6. Lee, S. R. (2011b). Seogwipo mayor Ko Chang-hu is 'Toward the lager dream'...Declare candidacy for the general election. Jejusori, http://www.jejusori.net/news/articleview.html?idxno=107698(Accessed: January 10, 2012).
  7. Lee, S. W. and Oh, S. H. (2006). Negotiation, Korean National Open University Press (in Korean).
  8. Seogwipo-Si (2011). Promote support for Jungjeongro activation business, Jungjeong-Ro Activate Promotion Commitee (in Korean).

Cited by

  1. Analyzing Drivers of Conflict in Energy Infrastructure Projects: Empirical Case Study of Natural Gas Pipeline Sectors vol.9, pp.11, 2017, https://doi.org/10.3390/su9112031