DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Persona of Double-sided Characters Shown in Satoshi Kon's Works

콘 사토시 작품에서 나타나는 양면성을 지닌 캐릭터의 페르소나 연구 - <퍼펙트 블루>, <망상대리인>, <파프리카>를 중심으로 -

  • 추혜진 (한국예술종합학교 영상원 애니메이션과)
  • Received : 2014.05.01
  • Accepted : 2014.06.04
  • Published : 2014.06.30

Abstract

Kon Satoshi is a representative animation film director who explores human's intrinsic self-identity based on ambivalence and delivers a message for self-reflection of entity. The aim of this study is to analyze the persona of character according to the way how a self incorporates with another self in his film; that is to say, how a mask of the personality expresses and realizes itself from the perspectives of the Jung's analytical psychology. The persona, defined as the upmost external personality, involves social behavior playing a specific role to establish constant relationship with others in a society. With increasing demand in a society, individuals get to adapt to outer environment by playing his/her given role in various masks of personality. In this way, although persona acts as a major function in relationship with outer world, it would exert a negative influence on formation of self-identity because of the inconsistency between consciousness and unconsciousness when immersed only in mask of personality, complying excessively with the demand of group. However, persona does not always have a negative effect on relationships. Developed adequately to fulfill its social function, persona is helpful to establish a healthy self-identity with balanced control between inner world of unconsciousness and outer world of consciousness. From these perspectives, this study can identify how the desire of mask hidden inside of each character expresses to function in a positive or negative way by analyzing characters in the film according to integrated pattern and correlation between consciousness and unconsciousness. Additionally, I hope that the psychological research methods in this study will be full of help for interpreting on a character analysis as a theoretical approach.

콘 사토시는 양면성이란 모티브에 초점을 맞춰 인간의 근본적인 자아 정체성을 다루며 존재에 대한 성찰을 담아내는 대표적인 애니메이션감독이다. 본 연구는 그의 작품 속의 자아와 또 다른 자아의 결합 방식에 따라 캐릭터의 페르소나, 즉 인격의 가면이 어떻게 드러나며 자기실현을 이루어 나가는지 그 유형을 융의 분석 심리학적 견해를 토대로 분석하는데 그 목적이 있다. 인간의 가장 외적 인격을 의미하는 페르소나는 자신이 속한 사회 속에서 타인과 지속적인 관계를 맺기 위해 일정한 역할을 수행하는 사회적 행위와 연결된다. 사회적 요구가 많아질수록 개인은 여러 가지 인격의 가면을 쓰고 주어진 역할을 수행하며 외부 환경에 적응해 나간다. 이처럼 페르소나는 외부와 중요한 관계기능의 역할을 담당하게 되는데, 집단의 요구에 지나치게 순응하여 인격의 가면에만 몰입할 경우 의식과 무의식 간의 불균형을 야기하여 개인의 자아 정체성 형성에 부정적인 영향을 미칠 수 있다. 그러나 페르소나가 항상 부정적인 요인으로만 작용하는 것은 아니다. 원활한 사회적 역할을 수행하기 위해 적절하게 발달된 페르소나는 내면의 무의식과 외면의 의식 사이에 균형을 이뤄 건강한 자아 정체성을 확립할 수 있도록 돕는다. 이러한 관점에서 의식과 무의식의 상관관계와 결합 유형에 따라 작품 속 캐릭터를 분석함으로써 각 캐릭터의 내면에 숨어있는 가면의 욕망이 어떻게 표면화되어 긍정적 혹은 부정적으로 작용하는지 확인할 수 있다. 이와 더불어 본 연구에서 차용한 심리학적 관점의 분석 방식이 다양한 캐릭터 연구에 유용한 이론적 틀로 활용되기를 바란다.

Keywords

References

  1. 김준오, "가면의 해석학", 이우출판사, 1985.
  2. 아리스토텔레스, 천병희 역, "시학", 문예출판사, 2002.
  3. 이기호 외, "가면과 사람", 예니, 2007.
  4. 이부영, "그림자", 한길사, 2004.
  5. 이부영, "분석심리학", 일조각. 1998.
  6. 이부영, "자기와 자기실현", 한길사, 2002.
  7. 박성수, "들뢰즈", 이룸, 2004.
  8. 벵자맹 주아노, 신혜연 역, "얼굴", 21세기북스, 2011.
  9. 캘빈 S. 홀 외, 김형섭 역, "융 심리학 입문", 문예출판사, 2004.
  10. 콘 사토시, "꿈의 화석", 미우, 2012.
  11. 키케로, 허승일 역, "키케로의 의무론", 서광사, 2007.
  12. C.G. Jung, 한국융연구원 C.G. 융 저작 번역위원회 역, "인격과 전이", 솔출판사, 2007.
  13. 류철균 & 박은경, 재패니메이션에 나타난 이중 인격 모티프 연구: 콘사토시의 <퍼펙트 블루>, <천년여우>, <파프리카>를 중심으로, 문학과 영상학회, 국내학술, 2009.
  14. 박순환, 다면 페르소나와 정신건강과의 관계, 부산대학교 박사학위 논문. 2005.
  15. 박윤경, 콘 사토시 애니메이션에 연출된 시간-이미지 연구, 홍익대학교 영상대학원 석사학위논문, 2009.
  16. 신세정, 사회적 가면 페르소나를 통한 자아 연구, 국민대학교 대학원, 2004.
  17. 이승재, 콘 사토시의 작품에서 보여지는 초월적 기호의 해체구조 연구: 퍼펙트 블루를 중심으로, 한국콘텐츠학회, 국내학술기사, 2007.
  18. 최민규, 일본 애니메이션서 보여지는 리얼리즘의 특성연구: 콘 사토시 감독의 작품을 중심으로, 세종대 공연예술대학원, 2005.
  19. Andrew Osmond, Satoshi KON the Illusionist, Stone Bridge Press, 2009.
  20. MIDNIGHTEYE, Jason Gray, http://www.midnighteye.com/interviews/satoshi-kon-2/, 2013.12.15.
  21. MIDNIGHTEYE, Paul Jackson, http://www.midnighteye.com/reviews/paprika/, 2013.12.15.
  22. NAVER, www.naver.com, 검색어 : 페르소나, 2014. 03.10
  23. <망상대리인>(Paranoia Agent, 2004).
  24. <파프리카>(Paprika, 2006).
  25. <퍼펙트 블루>(Perfect blue, 1998).