DOI QR코드

DOI QR Code

Study on the creative development of China Cartoon & Animation - Focusing on changes in a production environment with supporting the policy of the State Administration of Press, Publication, Radio, Film and Television of China -

중국 만화 애니메이션 창작과 발전 방향에 관한 연구 -국가광전총국(國家廣電總局) 지원정책에 따른 제작환경 변화를 중심으로-

  • 사술복 (북경향양수목성시규획설계연구원) ;
  • 김종두 (동방대학원대학교 자연치유학과)
  • Received : 2014.05.01
  • Accepted : 2014.06.02
  • Published : 2014.06.30

Abstract

Chinese cartoon industry lately was able to see a rapid development which changed cartoon creative personnel associated with increased production technology development, new technologies, government support policy and a variety of environments. It was likely to have high expectations for changes in the policy environment of the country supported the comic creators and authors to develop its own comic industry. The State Administration of Press, Publication, Radio, Film and Television of China promoted the production for the development of Chinese animation with "domestic little video about the development of the animation industry's opinion", and "documents Documents". Animation industrial base and animation education was established in institutions such as the organization one after another. In the meantime, the spread of Japanese comics picture on the creative activation admitted but their comic creation and activation was slump. It would produce that the creation of its traditional culture based activation strategy to built comics. Since 2004, It was well represented for the creators of the cartoon creation of the tradition and uniqueness of Chinese history. In the prior to 2004, comics and strategies was to be differentiated. Today, China is an important source of comic marked the fact that the tradition was recognized and it was further developed with combining creativity of the past and the present production system. Comic creators comic story of traditional culture were excavated in order to have a sense of awareness and modern. The difference between China Cartoon and comics in other Asian countries is true that cartoon story came out naturally in a traditional culture. In this study, It would lead in the future to allow directional presented for the digital cartoon making development policy awareness through the comic creation and production of new media content industry enabled to China. Now, in the new media industry for the development of China's neighboring countries coped with climate change for the active exchange of information. It poured out ceaseless technical development and a range of policies to support business expansion. New China Cartoon was leaped to re-fit the industry.

2014년 최근 몇 년간 중국 만화 애니메이션 산업은 창작과 제작인력 증가, 관련기술발전, 신기술 도입, 정부 지원정책 등 다양한 환경 변화로 급속한 발전을 보이고 있다. 국가의 지원정책에 따른 환경변화는 만화 창작자와 제작자들에게 자국의 만화 애니메이션 산업 발전 가능성에 대한 높은 기대감을 갖게 하였다. 2004년에 국가광전총국(國家廣電總局)은 "국내 영상 애니메이션 산업의 발전에 관한 약간의 의견"등의 '문건'으로 중국 애니메이션 발전을 위한 제작을 장려했으며, 애니메이션 산업기지, 애니메이션 교육기관 등의 기구를 잇달아 설립하게 되었다. 그 동안 일본만화 확산으로 자국의 만화 애니메이션 창작 활성화가 부진하였음을 자각하고 동(同) 기관은 자국의 전통문화를 기반으로 창작 만화 애니메이션을 제작하는 활성화 전략을 세운 것이다. 2004년 이후 창작자들은 창작만화에 중국 역사의 전통성과 고유성을 잘 녹여내는 소재로 2004년 이전의 만화와 차별화된 전략을 구사하고 있다. 오늘날 중국 만화 애니메이션은 자국의 전통이 중요한 원천이라는 사실을 인식하면서 과거의 창작성과 현재의 제작 체계를 융합하여 더욱 발전시키고 있다. 만화 창작자들이 전통문화를 만화 이야기로 발굴하기 위해서는 현대적 의식과 감각을 가져야 한다. 중국만화가 다른 아시아 국가 만화들과는 다른 점은 만화 이야기 안에 전통문화를 자연스럽게 녹여내고 있다는 사실이다. 본 연구는 '디지털 만화제작 육성 정책'을 통한 만화 애니메이션 창작 의식 고취와 제작 활성화가 향후 중국 뉴미디어 콘텐츠산업을 견인할 수 있도록 방향성을 제시하고자 한다. 이제 중국은 뉴미디어 산업 발전을 위해 주변국의 환경변화에 대한 능동적 대처와 끊임없는 정보교류, 기술개발, 지원 사업 확대 등의 다양한 정책들을 쏟아내어 '신중국만화' 산업의 재 도약기를 맞아야 한다.

Keywords

References

  1. 임학순 외 공저, "만화와 문화산업 그리고 도시", 북코리아, 2007.
  2. 존 핼라스, 로저 맨밸, 이일범 역, "애니메이션의 이론과 실제", 신아사, 2000.
  3. 황선길, "애니메이션의 이해", 디자인하우스, 1996.
  4. 마효정, "중국만화산업 발전방안 연구 : 만화전문 에이전시를 중심으로", 한양대학교 문화콘텐츠학 석사학위논문, 2013.
  5. 씨에슈푸, "중국 국가애니메이션 산업기지의 발전대안에 관한 연구", 세종대학교 애니메이션학 석사학위논문, 2011.
  6. 조계정, "중국 애니메이션 전문 인력 양성을 위한교과과정에 관한 연구: 한중 대학 애니메이션 교과과정 비교분석을 중심으로", 한성대학교 석사학위논문, 2008.
  7. 호의홍, 중국 전통만화영화와 현대 만화영화의 충돌, 한국만화애니 메이션학회 학술대회자료집, 2004, pp.30-35.
  8. 林姿敏, "動漫行銷", 遼寧教育出版社, 2004.
  9. 劉鴻英, 中國傳統漫畫的大衆傳播功能與文化傳承, "南京郵電大學學報(社會科學版)", 2期(2007, 6), pp.42-44.
  10. 劉芳, 減少版權逆差, 防止 "文化殖民" 的根本途徑, "編輯之友", 01期(2005.01), pp.26-28.
  11. 王一帆, 專心打造 "新中國漫畫" --訪天津神界漫畫公司創辦人陳維東, "出版參考", 15期(2006), p8.
  12. 朱可, "論"中國學派"動畫電影", 南京師範大學 碩士學位論文(2005, 5).
  13. 趙文梁, "動畫民族化刍議", 南京師範大學 碩士學位論文(2007, 6).
  14. 周遠宏, "水墨情結與動畫民族化的形式探討", 南京師範大學 碩士學位論文(2007, 6).
  15. 田永梅, "我國本土動漫出版發展策略探析", 河北大學 碩士學位論文 (2010, 5).
  16. 余意華, "中國動畫營銷傳播策略研究", 暨南大學 碩士學位論文(2006, 5).
  17. 尹曉麗 ,"儒家文化傳統與中國電影民族品性的構成", 復旦大學 博士學位 論文(2007, 4).
  18. 劉健, "夢的歷史--世界動漫卡通史評", "人民網", 2004.12.
  19. 人民網, http://www.people.com.cn/, 보도자료, 2012.06.21.
  20. 中華人民共和國國家新聞出版廣電總局, http://www.sarft.gov.cn/
  21. 中漫網, http://www.zhongman.com
  22. 插畫中國, http://bbs.chahua.org/