An Empirical Study on Successful Factor of Local Mobile App One-Person Creating Company : The Moderating Effects of Social Capital

지역 모바일 앱 1인 창조기업의 성공요인에 관한 실증분석 : 사회적 자본의 조절효과를 중심으로

  • Received : 2014.03.11
  • Accepted : 2014.04.18
  • Published : 2014.04.30

Abstract

The Republic of Korea in the real economy to a knowledge economy, and a center of creativity and imagination in the creative economy is changing the paradigm. As the core of creating economic, creative industries with the technology and information play an important role in the industry individuals. In order to solve the problem of the polarization of the economy and high youth unemployment rate of Korea, to recognize the role of the creative industries, as objection part, dimensions pan-national and one creative companies in industries of Mobile Apps various policies that support has been promoted. Support these policies to be able to contribute to the establishment of the success of mobile apps one-person creating company, we performed this study targeting one-person company that creates mobile apps area, we conducted a demonstration study of success factors, and thus more effective and efficient in an attempt to seek out support measures. In this study, we derive a research 4 hypothesis about the success factors of one creative enterprise through literature discussion, a study was made on the basis of empirical data of one-person company that creates mobile apps. The results of the analysis, first, if the development rate of the mobile application technology is fast and a new competition associated product is appeared, it was possible to find a tendency to be higher at the performance quantitative companies. Second, if the founder is a founding for the benefit and rewarding work and come to terms with the risk, it was possible to discover tends to be higher achievement quantitative. Third, if one-person company select a target market with capture intensively, it was possible to find a tendency for higher qualitative results. Fourth, it could be found that the reliability of the contact frequency of the network related performance business environment these characteristics enterprise management strategy and act as a significant modulatory effect. Provision of information relating to management and entrepreneurship education to be one creative enterprise is required, these results suggest that there is a provision continuing need for the opportunity to be able to meet and network and reliable variety have. In this study, to take advantage to promote the elimination measures that can increase the likelihood of success of the company of institutions to support one company that creates knowledge-based, such as in the field of mobile application.

대한민국은 실물경제에서 지식경제로, 그리고 창의성과 상상력을 중심으로 하는 창조경제로 패러다임이 변화하고 있다. 창조경제의 핵심인 창조산업은 기술과 정보를 갖춘 개인이 중요한 역할을 수행하는 산업이다. 대한민국의 높은 청년실업률과 경제 양극화 문제를 해결하는 창조산업 중 모바일 앱 산업의 역할을 인식하고, 범국가적인 차원에서 모바일 앱 산업 분야의 1인 창조기업을 지원하는 다양한 정책이 추진되고 있다. 이러한 지원 정책이 모바일 앱 1인 창조기업의 성공적인 창업에 기여할 수 있도록 지역 모바일 앱 1인 창조기업을 대상으로 성공요인에 대한 실증조사를 수행하고 이를 통해 보다 효과적이고 효율적인 지원 방안을 모색하고자 본 연구를 수행하였다. 이 연구에서는 문헌 고찰을 통해 1인 창조기업의 성공요인에 관한 4개의 연구가설을 도출하고, 지역 모바일 앱 1인 창조기업의 실증자료를 기반으로 분석을 하였다. 분석 결과 첫째, 모바일 앱 관련 기술의 발전 속도가 빠르고 이에 따른 새로운 경쟁 제품이 출현할 경우 기업의 매출액과 성장성이 높아지는 경향을 발견할 수 있었다. 둘째, 창업자가 산업 경험을 갖추고 기업 경영과 제품 개발에 필요한 자금을 확보할 경우 정량적인 성과가 높아지는 경향을 발견할 수 있었다. 셋째, 목표 시장에 맞춘 경영 전략을 수행할 경우 성장성이 높아지는 경향을 발견할 수 있었다. 넷째, 이들 환경 동태성, 기업 특성, 경영 전략과 사업 성과의 관계에 네트워크의 강도와 신뢰도가 조절효과로 일부 작용하는 것을 발견할 수 있었다. 이러한 결과는 1인 창조기업의 창업가에게 경험을 축적할 수 있는 방안과 함께 필요한 자금을 적시에 제공할 수 있어야 하고, 다양하고 신뢰할 수 있는 네트워크와 만날 수 있는 기회를 지속적으로 제공해야함을 시사한다. 본 연구를 통해 모바일 앱 분야와 같은 지식 기반 1인 창조기업들을 지원하는 기관에서 기업의 성공 가능성을 높일 수 있는 지원 시책을 수립하는데 활용되길 바란다.

Keywords