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A Study on Controlling the Negative Reaction of Cable Stayed Bridge Considering Constructability and Economy : Vam Cong Cable Stayed Bridge in Vietnam

시공성 및 경제성을 고려한 사장교 부반력 제어 연구 : 베트남 밤콩 사장교 사례

  • 이용진 (다산컨설턴트 구조사업본부) ;
  • 노병철 (상지대학교 건설시스템 공학과) ;
  • 김창교 (한국종합기술 도로공항본부) ;
  • 배상운 (다산컨설턴트 구조사업본부)
  • Received : 2013.12.16
  • Accepted : 2014.06.27
  • Published : 2014.09.30

Abstract

Cable stayed bridge is supported by cables and the negative reaction occurs by cables at anchor pier. To solve this problem, the proper side span ratio and the negative reaction measure of anchor pier are needed. And structural system of cable stayed bridge is determined by solution of the negative reaction as installation of the intermediate pier, counterweight and so on. In feasibility study, Vam Cong bridge was planned as 5 span cable stayed bridge. However, it was changed to 3 span cable stayed bridge in detailed design because of constructability and economy. The intermediate pier was excluded in order to improve the constructability, and side span ratio increased to control the negative reaction. As a result, Vam Cong bridge secure constructability, structural safety, and efficiency.

사장교는 다수의 케이블에 의해 지지되어 복잡한 거동을 하는 구조체이며, 측경간 케이블에 의해 단부교각에서 부반력이 발생한다. 이를 해결하기 위해 적절한 측경간비를 설정해야 하고 앵커교각의 부반력 대책을 강구해야 한다. 부반력 제어 대책으로는 중간교각, 카운터 웨이트 등을 설치하는 방안이 있으며 이에 따라 사장교의 구조계가 결정된다. 밤콩교량은 타당성 검토 단계에서 5경간 사장교로 계획되었다. 하지만 시공성 및 경제성 등의 문제로 실시설계 단계에서 3경간 사장교로 변경되었다. 시공성을 확보하기 위하여 중간교각을 배제하였고, 이에 따른 부반력을 제어하기 위해 측경간비를 증가시켰다. 그 결과, 원안 설계에 비하여 시공성, 구조적 안전성, 효율성을 확보할 수 있었다.

Keywords

References

  1. Bently (2008), RM USER GUIDE.
  2. Joint Venture of Dasan, Kunhwa and Pyunghwa (2013), Final Report - Central Mekong Delta Region Connectivity Project - Vam Cong Bridge Construction Project, 1-2.
  3. Joint Venture of Dasan, Kunhwa and Pyunghwa (2013), Inception Report - Central Mekong Delta Region Connectivity Project - Vam Cong Bridge Construction Project.
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  6. Sciencebook (2003), Basic Design Method for Cable Stayed Bridge, 54-69 (in Korean).
  7. TEDI (2011), Statement - Feasibility Study on Vam Cong Bridge and Interconnection Road, 1(9-1-9-17).
  8. Wikipedia (2014), The Free Encyclopedia : List of longest cable-stayed bridge spans, Available at: http://en.wikipedia.org.

Cited by

  1. S형 보도사장교의 케이블이 횡방향 거동에 미치는 영향 연구 vol.20, pp.5, 2014, https://doi.org/10.5762/kais.2019.20.5.577