DOI QR코드

DOI QR Code

The Causal Relationship of Choosing Factors of Smart Phone Game

스마트폰 게임 선택요인에 관한 연구

  • Received : 2014.07.03
  • Accepted : 2014.08.07
  • Published : 2014.10.28

Abstract

The purpose of this study is to find factors which are influencing choosing game based on empirical study. Today, many kind of smart phone games are developing because advanced smart phone hardware. Therefore we analyze to choose factors of smart phone game. As a results many smart phone game user more interested in reward than others. Many smart phone game company service their own game based on semi pay game because of profit. However, smart phone game user doesn't want to pay it. Thus mart phone game company have to change their sales strategy. Second, smart phone game user believe that access is important. So smart phone game company to manage game server.

본 연구는 스마트폰 게임 선택에 있어서 영향을 주는 요인들을 알아보고자 하는 실증연구이다. 최근 스마트폰 게임은 스마트폰 하드웨어의 발전으로 인해 과거와는 달리 다양한 장르의 게임이 나타나고 있다. 본 연구는 이러한 다양한 종류의 스마트폰 게임들을 유저가 선택하는데 중요하게 생각하는 것은 무엇인지를 알아보고자 한 연구이다. 본 연구의 결과 스마트폰 게임의 선택 시 유저들은 자신들이 가지고 있는 스마트폰의 성능을 고려하여 게임을 구매 또는 플레이 한다는 결과를 도출하였다. 또한 유저들은 자신들이 플레이 하고 있는 게임이 중간에 플레이가 되지 않거나 게임서버에 접속이 되지 않을 경우 구매력이 떨어진다는 결과가 나타났다. 이에 게임 개발회사들은 적절한 게임서버관리를 통해 사용자가 불편을 느끼는 일이 없도록 해야 할 것이다.

Keywords

References

  1. 유승호, 홍유진, "모바일 게임 산업동향과 이용자 분석에 관한 연구", 한국멀티미디어학회지, 제6권, 제1호, pp.15-33, 2002.
  2. 이경형, 국내.외 모바일 금융서비스 비교, 정보통신연구진흥원, 2001.
  3. 게임연구소, 온라인 게임의 현황과 등급분류제도, 2002.
  4. 김태근, 스마트폰 게임 장르 선호도 변화 분석, 홍익대학교 대학원 석사학위 논문, 2012.
  5. 권혁인, 김호일, 최용석, "스마트폰 게임 콘텐츠구매요인 추출에 관한 탐색적 연구", 한국게임학회논문지, 제11권, 제3호, pp.43-53, 2011.
  6. Mashable, Top 15 countries with the highest smart phone penetration in Q1, 2013.
  7. 공영일, "스마트폰의 함의(含意)와 시사점", 방송통신정책, 제22권, 제4호, pp.1-22, 2010.
  8. 송붕, 스마트폰 게임 특성이 몰입, 이용자의 만족 도와 충성도에 미치는 영향, 공주대학교 대학원 석사학위논문, 2013.
  9. 한광현, 김태웅, "모바일게임이용 충족이론을 기반으로한 모바일 게이머 유형분석에 관한 연구", 한국경영과학회, 제10권, pp.133-164, 2005.
  10. 게임백서, 문화체육관광부, 한국콘텐츠진흥원, 2013.
  11. http://news1.kr/articles/1680277
  12. J. Dulacher, Agenda: Heroin Carlton Books, London, 2000.
  13. 천연비, 게임 메커니즘과 이용자의 재미요소에 따른 게임 분류 연구, 서울대학교 대학원 석사학위 논문, 2012.
  14. 문재영(2002), 온라인 게임에 있어서 몰입과 중독이 사용자 만족과 충성도에 미치는 영향, 경희대학교 대학원 석사학위논문
  15. 최동성, 김호영, 김진우, "인간의 인지 및 감성을 고려한 게임 디자인 전략", 경영정보학연구, 제10권, pp.165-187, 2000.
  16. A. Rolling and E. Adams, and Andrew, Rolling and Ernest Adams on game design, Pearson Education, Inc., 2004.
  17. E. Aarseth, "Playing Research: Methodological approaches to game analysis," Paper presented at the melbourne DAC, 2003.
  18. 염준근, 함형범, "게임요소의 만족도 분포 추정에 관한 연구", 한국게임학회지, 제8권, 제3호, pp.23-30, 2008.
  19. 이훈영, SPSS를 이용한 데이터 분석, 도서출판 청람, 2009.
  20. 강병서, 인과분석을 위한 연구방법론, 무역경영사, 1999.
  21. Bagozzi, Yi, "On the evaluation of structural equation models," Journal of Marketing Science, Vol.16, pp.74-94, 1988. https://doi.org/10.1007/BF02723327
  22. 김계수, Amos 7.0 구조모형방정식 분석, 한나래출판사, 2007.
  23. 강주훈, "한국의 병원 정보시스템이 병원의 전략, 고객만족, 병원의 성과에 미치는 영향에 관한 연구", 유라시아연구, 제7권, 제2호, pp.1-18, 2010.