DOI QR코드

DOI QR Code

HTML5 게임 엔진을 이용한 모바일 게임 제작 기법 연구 -Construct2 엔진을 활용한 게임 제작 사례 중심으로-

HTML5 Game Engine Mobile Game Development Technique Research -Focused on the Development case using Construct2 Engine-

  • 이대희 (건국대학교 문화콘텐츠학과) ;
  • 정의준 (건국대학교 문화콘텐츠학과)
  • Lee, Dae Hee (Dept. of Digital Culture & Contents, Konkuk University) ;
  • Jeong, Eui Jun (Dept. of Digital Culture & Contents, Konkuk University)
  • 투고 : 2015.09.10
  • 심사 : 2015.12.10
  • 발행 : 2015.12.20

초록

Construct2는 영국 게임 엔진 제작 회사 Scirra에서 개발한 Html5을 기반으로 한 2D 게임 엔진이다. 전 세계적으로 사용하는 Construct2 게임 엔진은 2D 게임 엔진에서 가장 뛰어난 기술력과 인지도가 높은 엔진으로 성장했다. 이러한 엔진을 바탕으로 제작 된 '콩빈&도미노'는 물리기술을 활용한 도미노 방식의 캐쥬얼 게임으로 애플 앱스토어 및 구글 플레이 스토어에 출시하여 상용화 된 모바일 게임이다. '콩빈&도미노'의 제작 과정의 사례와 함께 게임 엔진 품질 평가를 진행하여 더 좋은 콘텐츠 생산에 기여할 수 있는 게임 엔진 활용 연구를 진행하였으며, 향후 본 연구를 통해 다양한 게임 콘텐츠 제작에 더 용이할 수 있는 게임 개발 프로세스를 지원하여 게임 산업 발전에 기여하고자 한다.

Construct2 Game Engine is development by in United Kingdom production company Scirra. Construct 2 game engine to be used globally, the most excellent technical strength and visibility in the 2D game engine has grown to high engine. The game engine created by the 'Kongbin&Domino'. 'Kongbin&Domino' game, it began commercialization in the Google store and Apple's App Store. It advances the quality evaluation of the case of the production process and the game engine. Researched that can contribute to a better production. In the future, throughout the Research, it is to be contributed to the development of the game industry is conducting research to support the game development process which can be facilitated by the game content creation.

키워드

참고문헌

  1. Joon-Young Park Sung-Woo Shin Eun-Soo Jung Jong-Sik Woo "A study abut Quality Characteristics of Game Engine based on ISO/IEC 9126", Korea Game Society 2002.
  2. Yong-HO Chang Won-Jo Joung "Technological regime, innovation of game engine as market transaction factors", Junal of Korea Game Society 2009.
  3. yongbeom Bak, gyeonghui Gwon "Development and utilization of game production tools" Communications of KIISE Vol. 15 No. 8, 1997.
  4. Anggit DwiHartano, Windha Mega Pradnya Dhuhita, Alfian Tinangon "PERANCANGAN GAME MULTIPLATFORM MENGGUNAKAN SCIRRA CONSTRUCT2 DAN HTML 5" Symposium National RAPI XIII
  5. Theodor Wyeld, Zak Barbuto "Don't hide the code!: empowering novice and beginner programmers using a HTML game editor" 2014 18th International Conference on Information Visualization
  6. Yong-Ho Chang, Won-Jo Joung "A Impact of Technological Regime of Game Engine upon Game Development Performance" 2010.
  7. DAE HEE LEE "HTML5, The New Era Where Everybody Develops and Publishes Games on their Own" Nexon Development Conference 2013.
  8. http://ndc.nexon.com
  9. http://www.scirra.com