C와 스크래치 프로그램 이해에 대한 고등학생의 추상적 사고, 언어친밀성, 학업성취도 관계 분석

Relation Analysis of High School Students' Abstract Thinking, Language Familiarity, and Academic Achievement on C and Scratch Program Understanding

  • 박찬정 (제주대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 현정석 (제주대학교 경영정보학과) ;
  • 진희란 (제주대학교 사범대학부설고등학교) ;
  • 정혜선 (대정여자고등학교)
  • 투고 : 2015.07.25
  • 심사 : 2015.11.24
  • 발행 : 2015.11.30

초록

컴퓨터 교육 분야에서 추상적 사고가 컴퓨터 프로그래밍 능력에 긍정적인 영향을 미치며 프로그래밍 언어에 대한 경험도 영향을 미친다는 경험적인 주장이 제시되었다. 하지만 이에 대한 실증 연구가 부족한 실정이다. 본 연구는 컴퓨터 프로그램 작성, 디버깅, 판독 등 다양한 프로그래밍 능력 중에서 프로그램 이해에 초점을 두고 고등학생들의 추상적 사고 수준과 프로그래밍 언어친밀성이 프로그램 이해력에 어떻게 영향을 미치며 이들 간에 상호작용이 존재하는지 분석하였다. 이를 위하여 376명의 고등학생을 대상으로 추상적 사고 수준과 언어친밀성, 학업성취도, C언어와 스크래치 프로그램 이해력을 조사하였다. 그 결과, 추상적 사고 차이는 남학생의 경우 반복문 처리에서 통계적으로 유의한 결과 차이를 드러냈고, 고등학교 이전에 다른 프로그래밍 언어에 대한 경험이 있는 경우, 언어친밀성이 추상적 사고 수준과 상호작용 효과가 있는 것으로 나타났다. 본 연구는 컴퓨터 프로그래밍 교육에서 쉬운 프로그램 보다는 적절히 난이도가 있는 프로그램을 체험하게 하고 다양한 프로그래밍 언어 경험을 제공하는 것이 학생들의 프로그래밍 이해력 향상에 도움을 줌을 시사한다.

In computer education area, abstract thinking has played a positive role in programming ability, and language experience has also affected the ability. However, most of the studies were empirical. The practical research about the relation analysis between abstract thinking and programming ability has rarely been performed. Among various types of programming abilities such as coding, debugging, and reading, this paper focused on program understanding. We analyzed the affection relation on program understanding and the interaction effect between abstract thinking level and language familiarity. We surveyed 376 high school students on their abstract thinking levels, language familiarity, academic achievement, and the program understanding abilities of C and Scratch. From the research, we knew that the abstract thinking level played an important role in understanding the iterative program for the male students. In addition, if the students had the experience on other programming languages before entering high schools, then there was an interaction effect between abstract thinking level and program language familiarity.

키워드

참고문헌

  1. 트래블뉴스와이어 (2015). 소프트웨어 중심 사회 위한 인재양성 추진계획. http://tnewswire.com/45028에서 인용.
  2. 한국경제 (2013). 인재교육-창의력, 경제발전 핵심. http://www.wowtv.co.kr/newscenter/ news/view.asp?bcode=T30001000&artid=A201311060364&arttype=V에서 인용.
  3. 박권생 (2005). 창의력과 통찰문제 해결능력. 사고개발, 10, 23-40.
  4. 조연순, 성진숙, 이혜주 (2008). 창의성 교육, 서울이화여자대학교 출판부.
  5. 김영정 (2004). 비판적 사고: 비판적 사고와 공학교육. 공학교육, 11(2), 94-101.
  6. Glick, J., & Wapner, S. (1968). Development of transitivity: Some findings and problems of analysis. Child Development, 621-638.
  7. Trope, Y., & Liberman, N. (2003). Temporal construal. Psychological Review, 110(3), 403-421. https://doi.org/10.1037/0033-295X.110.3.403
  8. 김병원 (2003). 과학적 사고 과정에 드러나는 창의성 기능. 대한사고개발학회 학술발표대 회 발표논문집, 81-89.
  9. Runco, M. A. (1994). Creative and imaginative thinking. Encyclopedia of Human Behavior, 2.
  10. Kramer, J. (2007), Is abstraction the key to computing? Communications of the ACM, 50(4), 37-41.
  11. Wing, J. M. (2006). Computational thinking. Communications of the ACM, 49(3), 33-35. https://doi.org/10.1145/1118178.1118215
  12. Wiedenbeck, S. (2005). Factors affecting the success of non-majors in learning to program. Proceedings of the ACM first international workshop on Computing education research, 13-24.
  13. Vallacher, R. R., & Wegner, D. M. (1987). What do people think they're doing? Action identification and human behavior. Psychological Review, 94(1), 3-15. https://doi.org/10.1037/0033-295X.94.1.3
  14. Burgoon, E. M., Henderson, M. D., & Markman, A. B. (2013). There are many ways to see the forest for the trees: A tour guide for abstraction. Perspectives on Psychological Science, 8(5), 501-520. https://doi.org/10.1177/1745691613497964
  15. Navon, D. (1977). Forest before trees: The precedence of global features in visual perception. Cognitive Psychology, 9, 353-383. https://doi.org/10.1016/0010-0285(77)90012-3
  16. Vallacher, R. R., & Wegner, D. M. (1989). Levels of Personal Agency : Individual variation in action identification. Journal of Personality and Social Psychology, 57(4), 660-671. https://doi.org/10.1037/0022-3514.57.4.660
  17. Buchanan, T. W. & Lovallo, W. R. (2001). Enhanced memory for emotional material following stress-level cortisol treatment in humans. Psychoneuroendo crinology, 26(3), 307-317. https://doi.org/10.1016/S0306-4530(00)00058-5
  18. 김인주, 신민섭 (1999). 인물화 검사와 KEDI-WISC 공통성 소검사를 통한 소아 정신과 아동의 구체적 사고와 추상적 사고의 평가. 소아.청소년정신의학, 10(2), 186-194.
  19. Kim, H. & John, D. R. (2008). Consumer response to brand extensions: Construal level as a moderator of the importance of perceived fit. Journal of Consumer Psychology, 18(2), 116-126. https://doi.org/10.1016/j.jcps.2008.01.006
  20. Hausler, P. A., Pleszkoch, M. G., Linger, R. C., & Hevner, A. R. (1990). Using function abstraction to understand program behavior. IEEE Software, 7(1), 55-63. https://doi.org/10.1109/52.43050
  21. Shaw, M. (1984). Abstraction techniques in modern programming languages. IEEE Software, 4, 10-26.
  22. Storey, M. A., Wong, K., & Muller, H. (1997). How do program understanding tools affect how programmers understand programs? Proceedings of the 4th IEEE Working Conference on Fourth Working Conference on Reverse Engineering, 12-21.
  23. Aldrich, J., Kostadinov, V., & Chambers, C. (2002). Alias annotations for program understanding. ACM SIGPLAN Notices, 37(11), 311-330. https://doi.org/10.1145/583854.582448
  24. 박경욱, 오경숙, 류남훈, 이혜미, 김응곤 (2010). 기초 알고리즘을 활용한 프로그래밍 언어 학습 시스템. 한국전자통신학회 논문지, 5(1), 66-73.
  25. Park, C. J., & Hyun, J. S. (2014). Effects of abstract thinking and familiarity with programming languages on computer programming ability in high schools, Proceedings of the IEEE Conference on Teaching, Assessment, and Learning, 468-473.
  26. Forster, J., Friedman, R. S., & Liberman, N. (2004). Temporal construal effects on abstract and concrete thinking: consequences for insight and creative cognition. Journal of personality and social psychology, 87(2), 177-189. https://doi.org/10.1037/0022-3514.87.2.177
  27. Alba, J. W., Hutchinson, J. W. (1987). Dimensions of consumer expertise. Journal of consumer research, 13(4), 411-454. https://doi.org/10.1086/209080
  28. MacDonald, L., Holdsworth, P. (1997). Perfect Practice: The Coaching Edge. Centax Books & Distribition, Canada.
  29. Forster, J. (2009). Cognitive consequences of novelty and familiarity : How mere exposure influences level of construal. Journal of Experimental Social Psychology, 45(2), 444-447. https://doi.org/10.1016/j.jesp.2008.10.011