The Selection and Assessment system of Manufacturer in the Home Shopping Industry

홈쇼핑 업종에서의 협력업체 선정과 평가체계

  • Received : 2015.03.30
  • Accepted : 2015.08.04
  • Published : 2015.08.31

Abstract

Home Shopping companies haven't have any possible means of product quality control process in spite of the fact that they are selling average 16,000 different kinds of product every month. Under this condition, increases of return and product liability can have a strong negative influence on customers' trust in a home shopping brand and intentional repurchase through the same home shopping channel. To solve the problems, we applied adjusted selection and assessment system of manufacturers in home shopping industry, and the consequence of system effect was verified that there is a decrease of 10.3% in the number of returns and a decrease of 11.7% in the number of product liability.

홈쇼핑 업종에서는 협력업체로부터 매년 새롭게 런칭되어진 월 평균 16,000여 종류의 다양한 여러 종류의 상품을 판매하고 있음에도 불구하고 상품의 품질 생성 과정에 직접 참여하지 못하는 모순적인 업무 구조에 의해서 업무가 운영되어지고 있는 실정이다. 이는 결국 품질 문제(불량반품건수와 PL 건수)로 직결되어 홈쇼핑 브랜드에 대한 신뢰도를 크게 저하시키고 있음은 물론 지속적인 재 구매로 이어질 가능성이 매우 희박하다 할 수 있다. 이런 문제점을 개선하고자 홈쇼핑 업종에서의 특성에 적합한 협력업체 선정과 평가체계를 개발하여 적용한 결과 불량반품건수는 개선전과 비교하여 10.3% 감소하였으며 PL 건수는 11.7% 감소한 것으로 확인되었다.

Keywords