DOI QR코드

DOI QR Code

The Internal Representations of (1973) as seen through Walter Benjamin's Dialectical Images

프랭크 무리스의 콜라주 애니메이션 <프랭크 필름>(1973)에 나타난 내적 표현 : 발터 벤야민의 변증법적 이미지를 중심으로

  • 김영옥 (명지대학교 방목기초교육대학) ;
  • 문재철 (중앙대학교 첨단영상대학원 영상학과)
  • Received : 2015.02.01
  • Accepted : 2015.03.04
  • Published : 2015.03.31

Abstract

In industrialized societies throughout the 19th and 20th centuries, Over Produced and Mass consumption images were constantly shown to people via Mass-Media as means to provoke one's desire. Frank Mouris, the American independent animator, captured and showed the infinite nesting of industrialized image with his autobiographical story through his work (1973) and made it as an intense visual flow. This innovative art animation has broke the traditional form of narrative animation and won the Annecy Animation Festival Grand Prix and the Academy Awards in 1974. This was also selected for preservation in the United States National Film Registry by the Library of Congress as being culturally, historically, or aesthetically significant in 1996. This study explores and shows that how these a-half million images to express Franks Mouris's autobiographical story in could be analyzed by the concept of Walter Benjamin's 'dialectical images'. Typically, the term 'dialectic' need to be formed by contradiction or opposite concept in the basic principles, but a dialectical image of Benjamin could be formed without any opposite concept while maintaining the uniqueness of each new relationship of the past. Benjamin's dialectical images are no longer stay in the historical past, It always meets with the present when someone realizes the past in the present moment. I suggest three different aspect according to Benjamin's point of view to analyse this animated film such as 'Historical-dialectical imaging of private/collective memory', 'Reconfiguring of present through analysing the relationship between the image flows and its own time/space', and 'Old future over the existing fragment and the presence of fragment. has the great value not only to present the experimental and innovative aesthetics of animated film, but also to show an analysis of contemporary culture and social aspect in mid-20th century. This study is to explore the diversity of animation representation, aesthetics, and also to suggest a new aspect of animation studies.

19세기와 20세기에 걸친 산업화된 사회에서 이미지들은 욕망의 집적물로서 또는 자아실현의 한 방편으로서 끊임없이 과잉 생산되고 소비되며 그 패턴을 반복해 나갔다. 미국의 독립 애니메이션 작가 프랭크 무리스 Frank Mouris 는 그의 작품 <프랭크 필름 Frank Film>(1973)에서 20세기 중반 미국의 소비사회를 지내온 그의 자전적 이야기들을 산업화된 이미지의 무한한 중첩, 병렬, 교차 등을 통해 끊임없이 강렬한 시각적 흐름으로 담아낸다. 전통 애니메이션의 내러티브와 관습적 형식을 철저히 파괴한 이 작품은 1974년 아카데미 시상식과 앙시 애니메이션페스티벌에서 대상을 거머쥐며 혁신적 아트 애니메이션으로서 평가 받았고, 그 '문화적, 역사적, 미학적' 가치를 인정받아 미국의회도서관에 미국국가영상으로 보존된 바 있다. 본 연구는 프랭크 무리스가 자신의 자전적 이야기를 표현하기 위해 수집한 오십만 개의 이미지들과 그 구성이 비단 연대기적인 시간적 흐름 속에서 일률적으로 구성된 것이 아닌, 발터 벤야민이 정의하는 파편적이고 불연속적인 '변증법적 이미지'의 개념을 통해 그 해석의 지평을 넓혀볼 수 있다고 규정하고, 작가의 내적 재현으로서의 <프랭크 필름>을 탐색한다. 통상적으로 변증법이란 모순 또는 대립을 근본원리로 결국 모순들의 화해를 추구하지만, 벤야민의 변증법적 이미지는 오히려 각각의 고유성을 유지하면서도 또 다른 것이 될 수 있는 새로운 관계들을 그려낸다. 또한 이러한 과거의 이미지들이 더 이상 과거에 머무르지 않고, 그 고유성을 유지하며 그것을 바라보는 현재와 만났을 때 이것이 비로소 벤야민이 주장하는 '변증법적 이미지'가 된다. 과거와 현재를 연속적 관점이 아닌 각각 독립적인 가치를 지닌 시간으로 이해했던 벤야민의 관점에서 새로운 관계적 가치들을 담아내는 시공간으로서의 <프랭크 필름>은 꼴라주를 활용한 애니메이션의 실험적 미학을 제시하는 동시에 동시대 문화와 사회상을 담아내며 깊이 있는 분석 자료로서의 가치를 지닌다. 또한 자전적 애니메이션의 관습적 표현을 탈피한 자유로운 미적 표현과 벤야민의 개념을 통한 이론적 연구는 실험애니메이션 연구의 새로운 관점을 확보, 확장 할 수 있는 계기가 될 것이다.

Keywords

References

  1. 권용선, 세계와 역사의 몽타주, 벤야민의 아케이드 프로젝트, 그린비, 2012.
  2. 차민철, 다큐멘터리, 커뮤니케이션북스, 2014.
  3. 최성만, 발터 벤야민, 기억의 정치학, 도서출판 길, 2014.
  4. 모린 퍼니스, 한창완 외 역, 움직임의 미학, 한울, 2001.
  5. 올리비에 코트, 나호원 역, 오스카 애니메이션, 다빈치, 2009.
  6. 키트 레이번, 나호원 역, 애니메이션 북, 민음사, 2003.
  7. 폴 워드, 조혜영 역, 다큐멘터리: 리얼리티의 가장자리, 커뮤니케이션북스, 2011.
  8. 발터 벤야민, 윤미애 역, 1900년경 베를린의 유년시절-베를린 연대기, 도서출판 길, 2005.
  9. 서영주, 자기반영적 파운드 푸티지 필름, 만화애니메이션연구, no.33, 한국만화애니메이션학회, 2013. pp. 317-341.
  10. 심혜련, 대중매체에 관한 발터 벤야민의 미학적 고찰이 지니는 현대적 의의, 미학, Vol.30, 한국미학회, 2001. pp. 169-208.
  11. 윤미애, 유년의 장소와 기억-발터 벤야민의 1900년경 베를린 유년기를 중심으로, 뷔히너와 현대문학, Vol.25, 한국뷔히너학회, 2005. pp. 293-317.
  12. 홍준기, 변증법적 이미지, 알레고리적 이미지, 멜랑콜리 그리고 도시: 벤야민 미학에 관한 정신분석학적 고찰, 뷔라깡과 현대정신분석, Vol.10, 한국라깡과 현대정신분석학회, 2008. pp. 27-53.
  13. Lenburg, Jeff, Who's Who in Animated Cartoons: An International Guide to Film and Television's Award-Winning and Legendary Animators, Applause Books, 2006.
  14. Eagan, Daniel, America's Film Legacy: The Authoritative Guide to the Landmark Movies in the National Film Registry, Bloomsbury Academic, 2009. pp. 691-692.
  15. Heather Kenyon과의 인터뷰 http://www.awn.com/mag/issue4.01/4.01pages/kenyonoscar.php3 2015. 01. 20.
  16. UPA Legacy Project http://tooninanimation.net/wordpress/?p=232 2015. 01. 20.
  17. IMDB, www.imdb.com, 검색어 :Frank Film, 2015. 01.02.
  18. WIKIPEDIA, http://en.wikipedia.org/wiki/Frank_Film, 2015.01.02.
  19. <프랭크 필름> (Frank Film, 1973).