DOI QR코드

DOI QR Code

Implementation of 'Instructive Fairy Tale Story Making' Model to Cultivate Creativity and Character

창의·인성 함양을 위한 '교훈적 동화 만들기' 수업 모형의 적용 방안

  • 김훈희 (진주보건대학교 간호학부) ;
  • 최윤희 (한남대학교 교양융복합대학)
  • Received : 2015.06.01
  • Accepted : 2015.07.02
  • Published : 2015.07.28

Abstract

The purpose of this study is to inquiry 'instructive fairy tale story making' teaching model developed in Russia to cultivate creativity and character and to present implementation idea in Korea. Fairy tale story is one of first tasks to spread his and her creativity and latent ability, and good genre to identify and express his and her feeling and to accomplish through these experience for children. In process of this teaching model, they are able to recognize and compare good literary works, to know 'instructive fairy tale story making' algorithm and to do 'instructive fairy tale story making' personally. As a result, students' imagination, creativity and linguistic performance would be developed more through 'instructive fairy tale story making', at the same time they will examine closely and apply moral and ethical contents in daily life and internalize.

본 연구는 아동들의 창의력 증진과 인성 함양을 위하여 러시아에서 개발된 '교훈적 동화 만들기' 수업 모형을 탐색하고 우리나라에서의 적용 방안을 제시하고자 한다. 동화는 아동들이 자신의 창의력을 펼쳐 보이고 자신의 잠재적 능력을 확인해 볼 수 있는 첫 관문 중 하나이며, 자신을 인식하고 성취감을 통한 자신의 감정을 체험할 수 있는 좋은 장르이다. 이 수업을 통해 아동들은 문학 작품의 장르를 인식하고 구별할 수 있으며, 동화를 만들기 위한 알고리듬을 익히고, 이러한 알고리듬을 바탕으로 해서 교훈적인 동화를 만들어 본다. 작품을 만들기 위해 상상하고, 분석하고, 만들어가는 과정 속에서 아동들의 상상력과 창의력 및 언어적 표현력이 더욱 개발될 것이며, 동시에 일상생활에서 삶의 도덕적이고 윤리적인 요소들을 좀 더 면밀하게 살피고 활용하며, 내면화하는 작업을 익히게 될 것이다.

Keywords

References

  1. H. Gardner, Developmental psychology, Boston : Little, Brown, and Company, 1982.
  2. 최인수, "유아의 창의적 특성과 교육적 시사", 미래교육학회지, Vol.8, No.2, pp.103-129, 2001.
  3. 최윤희, 김훈희, "취학 전 아동을 위한 OTSM-TRIZ 기반의 창의적 문제해결력 신장", 한국콘텐츠학회논문지, 제11권, 제3호, pp.496-504, 2011. https://doi.org/10.5392/JKCA.2011.11.3.496
  4. 김훈희, "NFTM-TRIZ에 근거한 지속적인 창의.인성 교육을 위한 수업설계모형 구안", 한국콘텐츠학회논문지, 제13권, 제8호, pp.474-481, 2013. https://doi.org/10.5392/JKCA.2013.13.08.474
  5. 김현정, 김숙자, 윤나리, "동화를 활용한 인성교육 활동이 유아의 자아개념과 친사회적 행동에 미치는 효과", 유아교육학집, 제17권, 제3호, 한국영유아교원교육학회(구 중앙유아교육학회), pp.31-53, 2013.
  6. 문기향, 동화개작활동이 유아의 창의성에 미치는 영향, 한국외국어대학교 유아교육학, 석사논문, 2012.
  7. 우영효, "동화를 통한 유아 인성교육방법 연구", 아동교육, 제14권, 제1호, 한국아동교육학회, pp.37-48, 2005.
  8. 이경희, "동화만들기 활동경험이 유아의 이야기 자유회상 및 이해도에 미치는 효과", 한국유아교육연구, 제3집, pp.125-154, 2001.
  9. 정여옥, 이경화, "유아의 창의성에 미치는 전래동화 활용 문학 활동의 효과", 창의력교육연구, 제9권, 제1호, pp.75-94, 2009.
  10. 문용린, 최인수, 배려와 나눔을 실천하는 창의인재육성을 위한 창의.인성교육 활성화 방안 연구, 2010.
  11. 고희남, 동화 만들기 활동이 만 5세 유아의 창의성 발달에 미치는 영향, 서원대학교 교육대학원, 석사학위논문, 2001.
  12. Т. А. Сидорчук and H. H. Хоменко, "Обуче- ние детей 3-7 лет работе с проблемами средствами ОТСМ-ТРИЗ," http://www.jlproj.org, 2006.
  13. Т. Ю. Белякова, "Составление тексстов сказочного содержания с использованием алгоритма составления скзки морально- этического типа," Педагогические техно- логии, No.2, pp.11-21, 2008.