DOI QR코드

DOI QR Code

초등학교 수학 교과서의 수직선 활용과 문제점

The utilization and problems of number line in elementary school mathematics textbook

  • 투고 : 2015.03.08
  • 심사 : 2015.08.31
  • 발행 : 2015.09.30

초록

본 연구에서는 초등학교 수학 교과서에서 수 개념 학습과 관련하여 수직선이 어떻게 활용되고 있는지 살펴보고, 현재 교과서의 수직선 활용과 관련된 문제점을 자연수와 유리수(분수, 소수)의 개념 학습을 중심으로 분석하였다. 초등학교 수학 교과서에서 수직선의 도입 시기, 도입 내용, 활용 방법에 대한 분석을 바탕으로 수직선 활용 방안과 관련한 시사점을 도출하고자 하였다.

This study investigated how to utilize number line related number concept learning and analyzed problems related utilization of number line focused on natural number and rational number(fraction, decimal), in elementary school mathematics textbook. The purpose of this study is to identify desirable direction about the utilization of number line, based on analysis of the introduction of time, introduction contents and utilization method in elementary school mathematics textbook.

키워드

참고문헌

  1. 교육부 (2014). 수학 1-1. 서울: (주)천재교육.(The Ministry of Education. (2014). Elementary school mathematics 1-1. Seoul: Chunjae Eud.)
  2. 교육부 (2014). 수학 1-2. 서울: (주)천재교육.(The Ministry of Education. (2014). Elementary school mathematics 1-2. Seoul: Chunjae Eud.)
  3. 교육부 (2014). 수학 2-1. 서울: (주)천재교육.(The Ministry of Education. (2014). Elementary school mathematics 2-1. Seoul: Chunjae Eud.)
  4. 교육부 (2014). 수학 2-2. 서울: (주)천재교육.(The Ministry of Education. (2014). Elementary school mathematics 2-2. Seoul: Chunjae Eud.)
  5. 교육부 (2014). 수학 3-1. 서울: (주)천재교육.(The Ministry of Education. (2014). Elementary school mathematics 3-1. Seoul: Chunjae Eud.)
  6. 교육부 (2014). 수학 3-2. 서울: (주)천재교육.(The Ministry of Education. (2014). Elementary school mathematics 3-2. Seoul: Chunjae Eud.)
  7. 교육부 (2014). 수학 4-1. 서울: (주)천재교육.(The Ministry of Education. (2014). Elementary school mathematics 4-1. Seoul: Chunjae Eud.)
  8. 교육부 (2014). 수학 4-2. 서울: (주)천재교육.(The Ministry of Education. (2014). Elementary school mathematics 4-2. Seoul: Chunjae Eud.)
  9. 교육부 (2013). 수학 5-1. 서울: (주)천재교육.(The Ministry of Education. (2013). Elementary school mathematics 5-1. Seoul: Chunjae Eud.)
  10. 교육부 (2013). 수학 5-2. 서울: (주)천재교육.(The Ministry of Education. (2013). Elementary school mathematics 5-2. Seoul: Chunjae Eud.)
  11. 교육부 (2013). 수학 6-1. 서울: (주)천재교육.(The Ministry of Education. (2013). Elementary school mathematics 6-1. Seoul: Chunjae Eud.)
  12. 교육부 (2013). 수학 6-2. 서울: (주)천재교육.(The Ministry of Education. (2013). Elementary school mathematics 6-2. Seoul: Chunjae Eud.)
  13. 김남희 외 (2011). 수학교육과정과 교재연구. 서울: 경문사.(Kim, N. H. et al. (2011). The mathematics curriculum and Study of teaching materials. Seoul: Kyungmoon-Sa.)
  14. 김현영 (2010). 수직선의 대칭적 성질을 활용한 정수의 곱셈과 나눗셈 지도방법 연구. 영남대학교 교육대학원 석사학위논문.(Kim, H. Y. (2010). A study on the guidance methods of integer multiplication and division, using the symmetrical characteristics of a straight Line. Master's Thesis, Yeungnam University)
  15. 나귀수 외 (2002). 초등학교 수학과 교수-학습 방법과 자료 개발 연구. 한국교육과정평가원 연구보고 RRC 2002-16.(Na, G. S. et al. (2002). Development of Mathematics Methods and Materials for Instruction at the Elementary Level. Research report of Korea Institute for Curriculum and Evalution RRC 2002-16.)
  16. 서보억.신현용.나준영 (2013). 수직선 표기법에 대한 분석 연구. 대한수학교육학회지 <수학교육학연구> 제23권 제2호, 135-152.(Suh, B. E., & Shin, H. Y., & Na, J. Y. (2013). An analytic study on the figure of number line. Journal of the Korea Society of Educational Studies in Mathematics Educational Research in Mathematics. Vol. 23, No. 2, 135-152.)
  17. 오현근 (2014). 분수의 덧셈과 뺄셈 지도의 효과적인 방법. 경인초등수학연구회 수원지회 6월 세미나 발표자료, 1-5.(Oh, H. G. (2014). Effective method of teaching addition and subtraction of fractions. June seminar presentation of Kyungin Elementary Mathematics Research Association Suwon branch, 1-5.)
  18. 우정호 (2007). 학교수학의 교육적 기초. 서울: 서울대학교출판부(Woo, J. H. (2007). Educational Foundation of the School Mathematics, Seoul: Seoul National University Press.)
  19. 이상미 (2010). 초등학교 4, 5, 6학년 학생들의 수직선 이해 실태 조사. 한국교원대학교 대학원 석사학위논문.(Lee, S. M. (2010). Survey on the Understanding of the Number Line of Fourth, Fifth, and Sixth Graders in Elementary School. Master's thesis, Korea National University of Education.)
  20. 이용률 (1998). 수학 지도의 기초.기본. 서울: 경문사.(Lee, Y. L. (1998). Basic.Foundations of Mathematics Instruction. Seoul: Kyungmoon-Sa.)
  21. 이용률 (2010). 초등학교 수학의 중요한 지도내용. 서울: 경문사.(Lee, Y. L. (2010). Important contents of Instruction of Elementary Mathematics. Seoul: Kyungmoon-Sa.)
  22. 장지영.김성준 (2013). 측정 영역에서의 수직선 활용에 관한 고찰. 이화여자대학교 교과교육연구소 <교과교육학연구> 제17권 2호, 297-321.(Jang, J. Y., & Kim, S. J. (2013). A Study on Using Number Lines in the Measure Area. Research Institute of Curriculum and Instruction of Ewha Womans University Research of Curriculum and Instruction, Vol. 17, No. 2, 297-321.)
  23. 권성룡 외. (2005). 수학의 힘을 길러주자(Translation of the book by A. J. Baroody, & R. T. Coslick, Fostering Children's Mathematical Power. 1998), 서울: 경문사.(Kwon, S. Y. et al. (2005). Fostering Children's Mathematical Power(Translation of the book by A. J. Baroody, & R. T. Coslick, Fostering Children's Mathematical Power. 1998). Seoul: Kyungmoon-Sa.)
  24. Behr, M. J, & Post, T. R. (1988). Teaching rational number and decimal concepts. In T. Post (Ed.), Teaching mathematics in grades K-8: Research-based methods (pp. 190-231). Boston: Allyn and Bacon.
  25. Doritou, M. (2006). Understanding the Number Line: Conception and Practice. Unpublished PhD., Mathematics Education Research Centre, University of Warwick.
  26. Gray, E. & Doritou, M. (2008). The number line: Ambiguity and interpretation. In O. Figueras, J. Cortina, S. Alatorre, T. Rojano & A. Sepulveda (Eds.), Proceedings of the 32nd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Vol. 3 (pp. 97-104). Morelia, Mexico.
  27. Gullberg, J. (1997). Mathematics: From the Birth of Numbers. New York: Norton and Company.
  28. Herbst, P. (1997). The Number-Line Metaphor in the Discourse of a Textbook Series. For the Learning of Mathematics, 17(3), 36-45.
  29. Vergnaud, G. (1983). Multiplicative structures. In R. Lesh & M. Landau (Eds.), Acquisition of mathematics concepts and processes (pp. 127-174). New York: Academic Press.

피인용 문헌

  1. 초등학생의 수직선 이해와 사용의 어려움 vol.31, pp.1, 2015, https://doi.org/10.7468/jksmee.2017.31.1.85