DOI QR코드

DOI QR Code

스토리텔링을 적용한 중학교 수학 수업에 대한 교사의 인식 및 활용 실태

A Research on the Real State of Story-telling Mathematics Class of Middle School

  • Yu, EunHwa (Educational Graduate School, Korea National University of Education) ;
  • Yun, Jong-Gug (Department of Mathematics Education, Korea National University of Education)
  • 투고 : 2015.06.25
  • 심사 : 2015.08.31
  • 발행 : 2015.09.30

초록

본 연구의 목적은 스토리텔링을 적용한 2009개정 교과서로 직접 수업을 진행한 중학교 담당교사들을 대상으로 스토리텔링에 대한 인식을 조사하고, 수업의 활용 실태를 분석하여 스토리텔링의 효과적인 현장 적용을 위한 기초 자료를 제공하고자 하는 것이다. 이를 위해 스토리텔링 교과서에 대한 중학교 교사들의 인식과 스토리텔링 수업의 활용 실태를 알아보는 설문지를 구성하였고, 경기도 김포시와 일산, 부천 지역에 근무하는 중학교 1,2학년 담당교사 48명을 대상으로 설문 및 면담을 통한 조사 연구를 실시하였다. 연구결과, 교사들은 스토리텔링 교과서의 다양한 소재와 활동에 따른 창의력과 사고력 증진에 대해 긍정적인 반응을 보였으나 스토리텔링에 대한 깊이 있는 이해가 부족하였고, 교과서의 내용과 구성의 부자연스러움을 지적하였다. 또한 여러 가지 형태의 스토리텔링 자료들이 활용되고 있었는데, 특히 동적인 자료가 수업에 많이 활용됨을 알 수 있었다. 교사들은 단원의 도입부분에 스토리텔링을 가장 많이 활용하고 있으며, 교사와 학생간의 문답활동을 통하여 수학 개념이 전달되는 형태로 스토리텔링 수업이 많이 진행되는 것으로 나타났다.

The big issue of mathematics education in 2009 revised curriculum is to introduce story-telling in math textbook and to aim toward the math that students can learn easily and interestingly. Therefore, this study examine the perception of middle school teachers in working with story-telling, analyze actual utilization of story-telling in class and provide the basic materials for effective practical application. After making questionnaires to check the real conditions of the story-telling and asking math teachers in charge of the first and second graders, this research came to the conclusion as follows. First, the teachers who took part in this research showed positive perception in story-telling textbook the practical use of a variety of materials and the improvement of thinking faculty and creativity. Second, math teachers made use of a variety of storytelling data and especially reflection media in class, but this was limited in introductory part. Mathematic concept was delivered mainly through the activities of exchanging questions and answers between the teachers and students. Third, students showed positive reaction about story-telling class on the whole. For example, they understood the concept easily and they could apply it in real life. However, story-telling failed to bring the attention and interest of math itself. Therefore, teachers' ability is needed in the way that math knowledge and concept should be formed and expressed interestingly.

키워드

참고문헌

  1. 고혜영 (2014). 스토리텔링형 교과서를 활용한 수학 수업에 대한 초등 교사들의 인식. 한국교원대학교 석사학위논문.(Kho. H. Y. (2014). Elementary School Teachers' Perception of Mathematics Teaching With Textbooks Based on Storytelling, Master's thesis, Korea National University of Education.)
  2. 교육과학기술부 (2011). 수학과 교육과정.(Ministry of Education, Science and Technology (2011). Mathematics Curriculum.)
  3. 교육과학기술부 (2012). 수학교육 선진화 방안.(Ministry of Education, Science and Technology (2012). The National Mathematics Education Advance Plan.)
  4. 교육과학기술부 (2014). 2014 한국수학의 해 선포식 및 수학과 창조경제 포럼개최.(Ministry of Education, Science and Technology (2014). 2014 Announcement of the Year of Korea Mathematics and Opening of the Forum for Mathematics and Creative Economy.)
  5. 교육통계서비스. http://kess.kedi.re.kr(Korean Educational Statistics Service. http://kess.kedi.re.kr.)
  6. 권오남.박규홍.김지선.박지현.김아미.주미경 외 19명 (2012). 고등학교 스토리텔링 모델 교과서 개발(연구개획서 No. 060000). 한국과학창의재단.(Kwon, O. N., Park, K. H., Kim, J. S., Park, J. H., Kim, A. M., Ju, M. K., et al. (2012) Development of Storytelling Model Textbook of High School (Plan of Research NO. 060000). Korea Foundation for the Advancement of Science & Creativity.)
  7. 권혁일 (2008). 디지털 스토리텔링이 초등학생의 수학 학업성취도 및 태도에 미치는 효과. 이화여자대학교 교육과학연구소.(Kwon, H. I. (2008). The Effects of Digital Storytelling on the Achievement and Attitude in mathematics of Elementary School Students. Educational Research Institute College of Education, Ewha Womans University.)
  8. 김원경.조민식.방금성.김수미.배수경.오혜정 외 3인 (2012). 중학교 수학1.수학2. 서울: (주)비상교육.(Kim, W. K, Cho, M. S., Bang, G. S., Kim, S. M., Bae. S. K., Oh, H. J. et al. (2012). Middle School Mathematics 1. Mathematics 2. Seoul: (Inc.) Visang Education.)
  9. 백조현.박수홍.강문숙 (2010). 스토리텔링기반 수학과 수업설계전략 모형 개발-확률과 통계를 중심으로. 교육혁신연구, 20(1), 113-141.(Baik, C. H., Park, S. H., Kang, M. S. (2010). A Study on Developing Strategies Model of Instruction Designing with Story-telling in Mathematics -Based on "Probability and Statistics"-. Journal of Educational Innovation Research. 20(1), 113-141.)
  10. 서보억 (2013). 수학교육에서 스토리텔링에 대한 문헌 분석 연구. 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육>, 52(1), 65-82.(Suh, B.-E. (2013) A Literatue research on storytelling in Mathematics Education. Journal of Korean Soc. Math. Ed. Ser. A: The Mathematical Education, 52(1), 65-82.)
  11. 서자덕 (2013). 스토리텔링 교과서 사용에 대한 중등 수학교사들의 인식 조사. 한국교원대학교 석사학위논문.(Suh, J. D. (2013) A Survey of the Perception of Secondary Math. Teachers on Using Textbooks Based on Storytelling. Master's thesis, Korea National University of Education.)
  12. 엄혜경 (2013). 스토리텔링을 적용한 수학수업-공공도서관에서 제공한 방학특별강의-. 고려대학교 석사학위논문.(Eom, H. K. (2013) Mathematics Class using Storytelling-Special Lecture for vacation Provided by Public Library-. Masters' theses, Korea University.)
  13. 이인선 (2013). 2009 개정 교육과정에 따른 교과서 비교.분석 및 스토리텔링 교과서의 효과성 분석. 한국교원대학교 석사학위논문.(Lee, I. S. (2013). Comparing and Analysing Textbook ased on 2009 Revised Curriculum and Analysis of Storytelling Textbook Effect. Master's thesis, Korea National University of Education.)
  14. 이재학.고호경.권영철.김선희.김영진.김정자 외 13인 (2013). 중학교 수학 스토리텔링 모델 교과서 개발 및 적용. 한국수학교육학회 춘계학술대회 프로시딩, 533-543.(Lee, J. H., Koh, H. K., Kwon Y. C., Kim, S. H., Kim, Y. J., Kim, J. J. et al. (2013) Development and Application of Storyteling Model Textbook of Mathematics of Middle School. Proceding of the KSME Spring Conference, 533-543.)
  15. 한국과학창의재단 (2011). 2009 개정 교육과정에 따른 수학과 교육과정 연구. 정책연구 2011-11.(KOFAC (2011). Research on the Mathematics Curriculum Based on 2009 Revised Curriculum. Policy Research 2011-11.)
  16. 한국교육과정평가원 (2011). TIMSS 2011 결과보고서.http://kess.kedi.re.kr(KICE (2011). TIMS 2011 Report. Korea Institute for Curriculum and Evaluation.)
  17. EBS 다큐프라임 이야기의 힘 제작팀. (2011). 이야기의 힘.(EBS Docuprime Production Team. (2011). The Power of Storytelling.)
  18. Egan, K. (2005). An Imaginative Approach Teaching. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
  19. Ellis, G. & Brewster, J. (1991). The storytelling handbook of primary teachers. London: Penguin Books.