초중등학습자의 특성에 따른 텐지블 프로그래밍 성취도 차이분석

Analysis of the Difference of Tangible Programming Achievement on Learner's characteristics

  • 심재권 (고려대학교 컴퓨터교육학과) ;
  • 이원규 (고려대학교 컴퓨터학과) ;
  • 권대용 (고려대학교 컴퓨터교육과)
  • 투고 : 2015.10.06
  • 심사 : 2015.12.21
  • 발행 : 2016.01.30

초록

컴퓨팅 교육에서의 주된 목적은 컴퓨팅 사고력(Computational Thinking)의 향상으로 컴퓨팅 사고력의 핵심적인 요소는 추상화(Abstraction)와 자동화(Automation)이다. 초중등학생을 대상으로 하는 컴퓨팅 교육에서는 주로 알고리즘 설계 학습을 목적으로 프로그래밍 활동을 제공하고 있다. 본 논문에서는 초중등 학습자가 텐지블 프로그래밍 도구를 사용하여 알고리즘을 학습한 결과를 분석하였다. 분석은 초중등 학습자의 특성인 학교급과 성별에 따라 성취도와 사용성에 차이가 있는지 분석하였다. 분석결과, 학년에 따라 추상화 능력은 비례하지 않는 것으로 분석되었고, 성별에 따라 텐지블 도구의 사용성에 차이가 있는 것으로 분석되었다.

The main purpose of computing education is to teach the Computational Thinking which is based on Abstraction, Automation and etc. In Elementary and Secondary Education, programming activity is provided for the purpose of learning algorithm design. In this paper, the achievements of learning concepts of algorithm design are analyzed on the learner's characteristics in the programming activities using the Tangible programming tools for elementary and secondary school students. As a result, the achievement did not show the difference on grades but the usability showed the difference on genders.

키워드

참고문헌

  1. Wing, J. M. (2006). Computational Thinking, Communications of the ACM. 49(3), 33-35. https://doi.org/10.1145/1118178.1118215
  2. 김자미, 이원규 (2014). 영국의 교육과정 개정으로 본 정보교과의 지식과 문제해결력에 대한 쟁점, 컴퓨터교육학회논문지, 17(3), 54-64.
  3. 김자미, 이원규 (2014). 통합에서 독립으로, 이스라엘 컴퓨터과학 교과의 진화, 한국컴퓨터교육학회, 17(4), 33-44.
  4. Wing, J. M.(2008). Computational thinking and thinking about computing, Philosophical transactions of the royal society A, 366, 3717-3725. https://doi.org/10.1098/rsta.2008.0118
  5. Robert C. G., Veda C. S.(1999), Data abstractions: Why and how?, Data & Knowledge Engineering, 29, 293-311. https://doi.org/10.1016/S0169-023X(98)00043-3
  6. Dinesh B., Davis J. G.(1992), Conceptual data modelling in database design: similarities and differences between expert and novice designers, Man & Machine Studies, 37, 83-101. https://doi.org/10.1016/0020-7373(92)90092-Y
  7. Marvin L. Minsky(1967). Computation: finite and infinite machines, Prentice Hall, Upper Saddle River, NJ, USA.
  8. Futschek, G. (2006). Algorithmic thinking: the key for understanding computer science. Informatics Education? The Bridge between Using and Understanding Computers, 159-168.
  9. Yuri Gurevich(2000). Sequential abstract state machines capture sequential algorithms. ACM Transactions on Computational logic, 1(1), pp. 77-111. https://doi.org/10.1145/343369.343384
  10. Liu, C., Cheng, Y., & Huang, C. (2011). The effect of simulation games on the learning of computational problem solving. Computers & Education, 57(3), 1907-1918. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2011.04.002
  11. Rogozhkina, I., & Kushnirenko, A. (2011). PiktoMir: teaching programming concepts to preschoolers with a new tutorial environment. Procedia Social and Behavioral Sciences, 28, 601-605. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2011.11.114
  12. Maria K.(2012). Diverse categories of programming learning activities could be performed within Scratch, Procedia Social and Behavioral Sciences, 46, 1162-1166. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.05.267
  13. 정미연, 이은경, 이영준 (2008). Squeak Etoys 활용 알고리즘 학습이 중학생의 문제해결력에 미치는 영향, 대한공업교육학회, 33(2), 170-191.
  14. Hiroshi I., Brygg U. (1997). Tangible Bits: Towards Seamless Interfaces between People, Bits and Atoms. Proceedings of Conference on Human Factors in Computing Systems(CHI '97), 1-8.
  15. Kwon D. Y., Kim H. S., Shim J. K., & Lee W. G. (2012). Algorithmic Bricks: A Tangible Robot Programming Tool for Elementary School Students. IEEE transactions on Educations, 55(4), 474-479. https://doi.org/10.1109/TE.2012.2190071
  16. Sapounidis T., Demetriadis S. (2013). Tangible versus graphical user interfaces for robot programming: exploring cross-age children's preferences, Personal and Ubiquitous Computing, 17(8), 1775-1786. https://doi.org/10.1007/s00779-013-0641-7
  17. Bers, M. & Horn, M. (2010). Tangible programming in early childhood: Revisiting developmental assumptions through new technologies. Greenwich, CT: Information Age Publishing.
  18. M. U. Bers, L. Flannery, E. R. Kazakoff, A. Sullivan (2014). Computational thinking and tinkering: Exploration of an early childhood robotics curriculum, Computer & Education 72, 145-157. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2013.10.020
  19. 권대용 (2013). 텐지블 프로그래밍 도구를 활용한 논리적 사고력기반의 초등 봇 과제개발 및 적용, 컴퓨터교육학회논문지, 16(4), 13-21.
  20. 심재권, 이원규, 권대용 (2015). LED 기반 텐지블 프로그래밍 도구 개발 및 적용, 컴퓨터교육학회논문지, 18(1), 35-43.
  21. 교육과학기술부(2011). 제 2011-361호[별책 18] 중학교 선택 교과 교육과정. 정보.