The Analysis of Freaky Pattern Expressed on Modern Man's Wear - Focusing on Freaky Pattern of Modern Man's Wear in Edo Period -

현대 남성복에 표현된 기괴적(奇怪的) 디자인 분석 - 에도(江戶) 시대 남성복의 기괴적 문양을 중심으로 -

  • Yeo, Seungwha (Dept. Clothes Design, The Graduate School of Konkuk University) ;
  • Lee, Sang-Eun (Dept. of Fashion Design, Konkuk University)
  • 여승화 (건국대학교 디자인조형학과 의상디자인전공) ;
  • 이상은 (건국대학교 패션디자인과)
  • Received : 2016.10.20
  • Accepted : 2016.11.28
  • Published : 2016.12.31

Abstract

This study considered about freaky design of men's wear in Edo period, and also compared and analyzed it to modern men's wear. The purpose for this study is to contribute to the development of modern men's wear by this analysis. Edo period was a male dominated period, so culture of showing off their powers appeared in their fashion as symbols of skulls, monsters or tattoos. Kabuki culture used this kind of social background and it incited the actors roles and clothes to become more famous. 2016-17 F/W, 2017 S/S modern men's wear expressed more various freaky design, so it was able to be classed as shapes, pattern, materials and total coordination. Edo period just expressed freaky design by symbols however, freaky design in modern men's wear is showing more various expressions. This study can conclude that freaky design usually shows weird, peculiar, scary and dampish images. Also freaky design showed in the persuit of various choices including parade of power in modern men's wear.

Keywords

References

  1. 기괴성, 네이버 어학사전. 자료 검색일 2016. 10. 5, 자료출처 http://dic.naver.com/search.nhn?query=%EA%B8%B0%EA%B4%B4%EC%84%B1&ie=utf8
  2. 김보민. (2015). 악마 이미지를 활용한 패션 디자인 연구. 홍익대학교 대학원 석사학위논문.
  3. 박윤희. (2012). 더페이즈망 기법을 응용한 아트 웨어 개발. 동덕 여자대학교 디자인대학원 석사학위논문.
  4. 서승미. (2005). 현대 예술 의상에 표현된 데 포르마숑 이미지. 한국복식학회지, 55(7), 38-50.
  5. 여승화. (2015). 현대 의상에 나타난 에도(江戶) 복식연구. 건국대학교 대학원 박사학위논문.
  6. 오지아. (2010). 초현실주의 표현 기법을 응용한 텍스타일 제품 디자인 연구-더페이즈망을 중심으로-. 한양대학교 대학원 석사학위논문.
  7. 정삼호. (1996). 현대 패션 모드. 경기도 ; 교문사.
  8. 최해주. (2004). 초현실주의 패션의 조형성에 관한 연구-Elsa Schiaparellia의 작품을 중심으로-. 한국기초 조형학회지, 5(1), 143-153.
  9. 패션, 네이버 백과사전. 자료 검색일 2016. 10. 10, 자료출처 http://terms.naver.com/entry.nhn?docId=2098236&cid=44415&categoryId=44415
  10. 北村哲郎シリーズ4. (1988). 日本服飾小辞典. 東京:源流社.
  11. 小池三枝. (1988). 服飾文化論. 東京 : 光生館.
  12. 元井 熊. (1968). 日本被服文化史. 東京 : 光生館.
  13. 岩波. (1963). 岩波講座日本歷史近世(3). 東京: 岩波書店.
  14. 橘右橘. (2007). 江戶文字入門. 東京: 河出書房新社.
  15. ビジュアル.ワイド江戸時代館.(편). (2013). 東京 : 東京河出書房新社.
  16. 藤澤 茜. (2006). 江戸時代の義経像-浮世絵を中心に. 總合敎育センター紀要, 第26号, 25-36.
  17. 堀內雅子. (2002). 被服関連分野に関する若者の意識と影響ー男性ファッションを中心としてー. 君馬大学教育学部寄紀要, 芸術技術体育生活科学 編, 37, 221-239.
  18. 森理恵. (2006). "<男色大鑑>にみる男性服飾の表現ー若衆の振袖を中心にー". 美学, 56(4), 41-54.
  19. 伊原昭. (1980). 枕草子の一性格: 男性の服色をとおして. 日本文学研究, 16, 35-45.
  20. 間瀬清, 原田妙子, 小町谷寿子, 石原久代. (2003). 男性の衣服着用の現状. 日本家政学会誌, 54(3), 219-228.
  21. 西谷.(1996). 日本の近代化と規律一近代化のエートスの問題. 奈良女子大学文学部教育文化情報学講座年報, 1, 1-19.
  22. 中西祐樹. (2013). 京都の城にみる武士.侍の質的変化-サムライ文化論に関する一ノート-人間文化研究: 京都学園大学人間文化学会紀要, 30, 238(59)-219(78).
  23. 竹村英二. (2005). 武家社会と幕末武士/構造と行為-武士的徳目と行為の理解への方法論策定にむけた試論. 日本研究, 3, 47-68.
  24. 2016-17 F/W, Gap press Paris, Milan Men's collections Vol. 44. (2016. 4. 1). Gap Japan. p. 11. p. 28. p.51. p. 60. p. 67.
  25. 2016-17 F/W, Gap press New York, Tokyo, London Men's collections Vol. 45. (2016. 6. 25). Gap Japan. p. 35. p. 55. p. 68. p. 110. p.122.
  26. 2017 S/S, Gap press Paris, Milan Men's collections Vol. 46. (2016. 9. 1). Gap Japan. p. 59. p. 111.