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A spatial panel regression model for household final consumption expenditure based on KTX effects

공간패널모형을 이용한 KTX 개통이 지역소비에 미친 영향 분석

  • Na, Young (Department of Statistics, Kyungpook National University) ;
  • Kim, Yongku (Department of Statistics, Kyungpook National University)
  • 나영 (경북대학교 통계학과) ;
  • 김용구 (경북대학교 통계학과)
  • Received : 2016.07.13
  • Accepted : 2016.07.30
  • Published : 2016.09.30

Abstract

Impact of Korea train express (KTX) on the regional economy in Korea has been studied by many researchers. Current research is limited in the lack of quantitative research using a statistical model to study the effect of KTX on regional economy. This paper analyses the influence of KTX to the household final consumption expenditure, which is one of important regional economic index, using spatial panel regression model. The spatial structure is introduced through spatial autocorrelation matrix using adjacency of KTX connection. The result shows a significant effect of Korea train express on the regional economy.

고속철도 (KTX) 개통으로 인해 전국이 반나절 생활권으로 편입되면서 지역의 사회, 경제, 문화 등 여러 분야에 다양한 영향을 미친 것으로 알려져 있다. 최근 KTX 개통 후 정차도시와 그 주변지역에 대한 여러 가지 변화가 관측되어 지면서 그 영향에 대한 여러 가지 연구가 이루어져 왔는데, 지역의 생산 및 고용 확대, 운송 수단간 수요 대체효과, 기업의 지방이전 및 수도권 기능의 분산을 통한 국토의 균형 개발, 그리고 고속철도 이용에 따른 시간비용 절감을 통한 여러가지 사회 경제적 비용 축소 등에 영향을 준 것으로 알려져 있다. 또한 최근에는 KTX역 중심의 관광 네트워크를 통한 지역 관광 여가 산업의 발전과 지역 문화 예술 인적 교류 활성화를 통한 삶의 질 향상에 관한 연구도 활발하다. 본 연구에서는 지역별 가계최종소비지출에 대한 공간패널모형을 이용하여 KTX 개통을 통한 고속철도망 연결이 지역경제의 소비활동에 어떠한 영향을 미쳤는지를 알아보고자 한다. 이를 위해 독립변수로는 지역별 임금소득, 주택매매가격지수, 그리고 실질금리 등을 사용되었고, KTX에 의해서 연결되어 있는지 유무에 따라 공간 자기상관 행렬을 고려하였다.

Keywords

References

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