DOI QR코드

DOI QR Code

Development and application of teaching - learning materials for mathematically gifted students by using Fermat Point -

'페르마 점'을 활용한 중학교 수학 영재 교수·학습 자료 개발 및 적용

  • Yoon, Joon-Ho (Graduate School, Korea National University of Education) ;
  • Yun, Jong-Gug (Department of Mathematics Education, Korea National University of Education)
  • Received : 2016.05.04
  • Accepted : 2016.09.08
  • Published : 2016.09.30

Abstract

The purpose of this study is to develop Project-Based Teaching-Learning materials for mathematically gifted students using a Fermat Point and apply the developed educational materials to practical classes, analyze, revise and correct them in order to make the materials be used in the field. I reached the conclusions as follows. First, Fermat Point is a good learning materials for mathematically gifted students. Second, when the students first meet the challenge of solving a problem, they observed, analyzed and speculated it with their prior knowledge. Third, students thought deductively and analogically in the process of drawing a conclusion based on observation. Fourth, students thought critically in the process of refuting the speculation. From the result of this study, the following suggestions can be supported. First, it is necessary to develop Teaching-Learning materials sustainedly for mathematically gifted students. Second, there needs a valuation criteria to analyze how learning materials were contributed to increase the mathematical ability. Third, there needs a follow up study about what characteristics of gifted students appeared.

본 연구의 목적은 '페르마 점'을 활용하여 중학교 일선에서 영재 교육을 담당하고 있는 영재 담당 교사들을 위한 교수 학습 자료를 개발하고 그 적용 사례를 분석하는 것이다. 이를 위해 연구자는 먼저 영재 교수 학습 모형, 영재프로그램의 유형에 관한 문헌을 고찰한 후 교수 학습 자료의 소재 및 주제로 페르마 점을 선정하고 이에 대한 교수 학습 자료를 개발하였다. 개발한 자료를 현장에 적용한 후 수업에 대한 피드백을 통해 자료를 수정 보완하였으며 이를 현장에 적용하였을 때 나타나는 학생들의 수학적 사고과정을 분석하였다.

Keywords

References

  1. 구자억 외 (1999). 영재교육과정 개발연구(I)-초.중학교 영재교육과정 시안 개발을 위한 기초연구. 한국교육개발원.(Koo, J. E. et al. (1999). Development of curriculum for gifted students(I)-Basic research of curriculum development for gifted students in elementary school and middle school. Korean Educational Development Institute.)
  2. 남승인 (2000). 초등학교 저학년 영재지도 방안. 수학교육 학술지 5, 21-37.(Nam, S. I. (2000). Teaching method for gifted students' in lower grade of elementary school. Studies in Mathematical Education Journal of Korean Soc. Math Ed. Ser. F: Studies in Mathematical Education, 5, 21-37.)
  3. 윤경원 (2013). '페르마 점'을 활용한 수학-과학 통합수업에서 학생들의 수학적 사고. 한국교원대학교 석사학위논문.(Yun, G. W. (2013). Students' mathematical thinking in science integrated class-observation about 'Fermat Point', Master's thesis, Korea National University of Education.)
  4. 윤준호 (2016). '페르마 점'을 활용한 수학 영재 교수.학습 자료 개발 및 적용, 한국교원대학교 석사학위논문.(Yun, J. H. (2016). Development and application of teaching-learning materials of Fermat Point for mathematically gifted students, Master's thesis, Korea National University of Education.)
  5. 이경화 (2003). 수학 영재교육 자료의 개발과 적용 사례 연구. 한국수학교육학회지 시리즈 D <수학교육연구>, 13(3), 365-381.(Lee, K. W. (2003). Development and application of mathematical activities for gifted students, Journal of educational research in mathematics, 13(3), 365-381.)
  6. 전선미.유원석 (2011). 중등 수학영재 교수.학습자료 개발 동향 분석. 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육논문집>, 25(1), 79-97.(Jun, S. M., Yoo, W. S. (2011). An analysis on the development tendency of teaching and learning materials for the gifted students in the middle school, Journal of Korean Soc. Math Ed. Ser. E: Communications of mathematical education, 25(1), 79-97.)
  7. 조연순 (2001). 창의성 계발을 위한 교수.학습 및 평가방법, 창의성 계발을 위한 교육전략 연구 세미나. 한국교육개발원, 연구자료 RM 2001-32.(Cho, Y. S. (2001). Teaching-learning and evaluation method for fostering creativity, Korean Educational Development Institute, Research data, RM 2001-32.)
  8. 하현철 (2011). Lakatos의 증명과 반박의 원리를 활용한 교수.학습 상황에서 고등학교 1학년 학생들의 수학적 사고. 한국교원대학교 석사학위논문.(Ha, H. C. (2011). A study of high school students' mathematical thinking on the application of Lakatos' proof and refutation, Master's thesis, Korea National University of Education.)
  9. 황혜정 (2001). 수학적 사고 과정 관련의 평가 요소 탐색. 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육>, 40(2), 253-263.(Hwang, H. J. (2001). Evaluation factor related to thinking skills and strategies based on mathematical thinking process, The mathematical education, 40(2), 253-263.)

Cited by

  1. Role and Significance of Abductive Reasoning in Mathematical Modeling vol.28, pp.2, 2018, https://doi.org/10.29275/jerm.2018.05.28.2.221