DOI QR코드

DOI QR Code

A study on the Elements of Communication in the Tasks of Function of Mathematics in Context Textbook

MiC 교과서의 함수 과제에 대한 의사소통의 유형별 요소에 관한 탐색

  • Received : 2016.08.14
  • Accepted : 2016.09.07
  • Published : 2016.09.30

Abstract

Communication is one of 6 core competencies suggested newly in mathematics curriculum revised in 2015 in Korea. Also, it's importance has been emphasized through NCTM and CCSSI. By the subject of Mathematics in Context(MiC) textbook, this study planned to explore the communication elements according to the types of communication such as discourse, representation, operation. Namely, this study dealt with 316 questions in a total of 34 tasks relevant to function content in the MiC textbook, and this study explored the communication elements on the questions of each task. To accomplish this, this study first of all was to reconstruct and establish an analytic framework, on the basis of 'D.R.O.C type' of communication developed by Kim & Pang in 2010. In addition, based on the achievement standards of function domain in mathematics curriculum revised in 2015 in Korea, this study basically compared with the function content included in MiC textbook and Korean mathematics curriculum document. Also, it tried to explore the distribution of communication elements according to the types of communication.

우리나라 2015 개정에 따른 수학과 교육과정의 가장 주목할 만한 특징 중 하나는 창의적 역량을 갖춘 융합 인재로 성장할 수 있는 기반을 제공할 것을 제안하며 이를 위하여 수학 교과 역량을 강조하였는데, 이 중 하나가 의사소통이다. 본 연구에서는 김상화 방정숙(2010)이 제안한 D.R.O.C 유형을 근간으로 의사소통의 유형별 요소를 마련하고자 하였다. 의사소통 요소를 탐색을 위하여 Mathematics in Context 교과서를 선정하여 총 34개의 함수 내용 관련 과제에 속한 316개 문항을 대상으로 하였다. 해당 교과서는 수학적 의사소통의 유형별 요소에 따른 과제 중심의 수업 활동으로 구성되어 있으며, 함수 내용의 특성상 주로 그래프로 나타내거나 해석하는 것과 같은 표현에 해당하는 문항들이 많음을 보였다. 또한 자신이 접한 내용, 문제 풀이 과정, 또는 자신의 판단이나 생각들을 언어를 통해 말하고, 동료들과 서로 설명해 보게 하는 담화 유형과 구체물을 이용하는 조작 유형들을 다룸으로써 처음 접하는 용어나 개념에 친숙하게 접근하도록 이끌고 있었다. 한 마디로, 의사소통 유형 및 요소를 통해 학습자로 하여금 함수 관련 내용을 습득할 수 있도록 과제들이 비교적 풍부히 구성되어 있음을 알 수 있었다.

Keywords

References

  1. 교육부 (2015). 수학과 교육과정 (교육부 고시 제 2015-74호 별책8). 세종: 교육부.(Ministry of Education(2015). Curriculum of Mathematics Department. Sejong: Ministry of Education.)
  2. 김상화.방정숙 (2010). 초등학교에서의 수학적 의사소통 목표와 성취요소 설정. 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육 논문집>, 24(2), 385-413.(Kim, S. H. & Pang, J. S. (2010). Standards for Promoting Mathematical Communication in Elementary Classrooms. Communications of Mathematical Education, 24(2), 385-413.)
  3. 김상화(2010). 초등학교 수업에서 수학적 의사소통의 목표 설정 및 지도의 실제. 한국교원대학교 대학원 박사학위논문.(Kim, S. H.(2010). Standards and Practices for Promoting Mathematical Communication in Elementary Classrooms. Doctoral Dissertation, Korea National University of Education.)
  4. 김연식.허혜자 (1995). 수학불안 요인에 관한 연구. 수학교육학연구, 5(2), 111-128.(Kim, Y. S. & Heo, H. J. (1995). A Study on antecedents of mathematics anxiety in high school students. Journal of Educational Research in Mathematics, 5(2), 111-128.)
  5. 김향숙.이성애 (2010). 수학적 의사소통에 대한 고찰과 '고등학교 수학'의 의사소통 코너 분석. 한국수학사학회지, 23(3), 141-168.(Kim, H. S. & Lee. S. A. (2010). Note on mathematical communication and the Analysis of communication-corner in 'high school Mathematics' textbook. The Korean Journal for History of Mathematics, 23(3), 141-168.)
  6. 우정호 (2011). 학교수학의 교육적 기초. 서울: 서울대학교출판문화원.(Woo, J. H (2011). Educational Foundation in School Mathematics. Seoul: Seoul National University Press.)
  7. 윤양안 (2013). 2009 개정 수학과 교육과정에 따른 학습 연구 : 중학교 함수와그래프 단원을 중심으로. 중앙대학교 대학원 석사학위논문.(Yun Yang-An (2013). On the effective teaching methods for the 2009-revised mathematical curricula focused on Functions and Graphs of the Middle School. Master's Dissertation, Chung-Ang University.)
  8. 이다희 (2014). 중학교 1 학년 수학교과서에 나타난 수학적 의사소통 관련 부분에 대한 분석. 교과교육연구, 7(1), 63-82.(Lee, Da-Hee (2014). An Analysis of 7th grade mathematics textbooks on the relevant parts of mathematical communication. The Journal of Curriculum and Instruction Studies, 7(1), 63-82.)
  9. 이미연.오영열 (2007). 수학적 과제가 수학적 의사소통에 미치는 영향. 수학교육학연구, 17(4), 395-418.(Lee, M. Y. & Oh, Y. Y. (2007). The Influence of Mathematical Tasks on Mathematical Communication. Journal of Educational Research in Mathematics, 17(4), 395-418.)
  10. 이종희.김선희 (1998). 수학 교수 학습에서의 의사소통에 관한 연구. 수학교육학연구, 8(2), 691-708.(Lee, C. H. & Kim, S. H. (1998). A study of communication in teaching and learning of mathematics. Journal of Educational Research in Mathematics, 8(2), 691-708.)
  11. 이종희.김선희 (2002). 수학적 의사소통. 서울: 교우사.(Lee, C. H. & Kim, S. H. (2002). Mathematical Communication. Seoul: Kyowoo.)
  12. 정윤우 (2016). 수학일지쓰기를 통한 초등학교 6학년 수학 학습부진아의 정의적 특성 변화. 경인교육대학교 대학원 석사학위논문.(Jung, Y. W. (2016). The Changes in Affective Characteristic of 6th Grade Student with Underachievement in Mathematics after Writing Mathematics Journal. Master's Dissertation, Gyeongin National University of Education.)
  13. 홍창준.김구연 (2012). 중학교 함수 단원의 수학과제 분석. 학교수학, 14(2), 213-232.(Hong, C. J. & Kim, G. Y. (2012). Functions in the Middle School Mathematics: The Cognitive Demand of the Mathematical Tasks. School Mathematics, 14(2), 213-232.)
  14. Abels, M., de Jong, J. A., Dekker, T., Meyer, M. R., Shew, J. A., Burrrill, G., & Simon, A.N. (2006). Up and Downs. In Wisconsin Center for Education Research & Freudenthal Institute(Eds.), Mathematics in Context. Chicago: Encyclopadia Britannica, Inc.
  15. Brown, G. T. L. & Harris, L. R. (2012, October, in press). Student self-assessment. In J. H. McMillan (Ed.). The SAGE handbook of research on classroom assessment. Thousand Oaks, CA: Sage.
  16. Common Core state Standards Initiative (2010). Common Core State Standards for Mathematics. Retrieved from http://www.corestandards.org/Math
  17. Griffiths, R. & Clyne, M. (1994). Language in the mathematics classroom: Talking, representing, recording. Heinemann Educational Publishers.
  18. Hardy, I. (2001). The Relationship between the Use of Representations and Instructional Discourse in Mathematics Tasks. Paper presented at the Annual Meeting of American Educational Research Association (AERA) 2001, Seattle, Washington, 1-30.
  19. Kaya, D. & Aydin, H. (2016). Elementary Mathematics Teachers' Perceptions and Lived Experiences on Mathematical Communication. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 12(6), 1619-1629.
  20. Kindt, M., Dekker, T., & Burrrill, G. (2006). Algebra rules. In Wisconsin Center for Education Research & Freudenthal Institute (Eds.), Mathematics in Context. Chicago: Encyclopadia Britannica, Inc.
  21. Kindt, M., Wijers, M., Spence, M.S., Brinker, L. J., Pligge, M. A., Burrill, J., & Burrill, G. (2006). Graphing Equations. In Wisconsin Center for Education Research & Freudenthal Institute(Eds.), Mathematics in Context. Chicago: Encyclopadia Britannica, Inc.
  22. Kosko, K. W., & Wilkins, J. L. (2010). Mathematical communication and its relation to the frequency of manipulative use. International Electronic Journal of Mathematics Education, 5(2), 79-90.
  23. National Council of Teachers of Mathematics. (1989). The Curriculum and Evaluation Standards for School Mathematics. Reston, VA: Author.
  24. National Council of Teachers of Mathematics. (2000). Principles and Standards for School Mathematics. Reston, VA: Author.
  25. Smith, M. S. & Stein, M. K. (2011). 5 Practices for Orchestrating Productive Mathematics Discussions. 방정숙 역(2013). 효과적인 수학적 논의를 위해 교사가 알아야 할 5가지 관행. 서울: 경문사.
  26. Thompson, D. R., & Chappell, M. F. (2007). Communication and representation as elements in mathematical literacy. Reading & Writing Quarterly, 23(2), 179-196. https://doi.org/10.1080/10573560601158495
  27. Tinungki, G. M. (2015). The Role of Cooperative Learning Type Team Assisted Individualization to Improve the Students' Mathematics Communication Ability in the Subject of Probability Theory. Journal of Education and Practice, 6(32), 27-31.