DOI QR코드

DOI QR Code

A communicational approach to mathematical process appeared in a peer mentoring teaching method

학생 중심 동료 멘토링 교수법에서 수학적 과정에 대한 의사소통학적 접근

  • Received : 2016.01.14
  • Accepted : 2016.08.25
  • Published : 2016.09.30

Abstract

The purpose of this study is to provide a philosophical reflection on mathematical process consistently emphasized in our curriculum and to stress the importance of sharing creativity and its applicability to the mathematical process with the value of sharing and participation. For this purpose, we describe five stages of changing process in a peer mentoring teaching method conducted by a teacher who taught this method for 17 years with the goal of sharing creativity and examine components of mathematical process and their impact on it in each stage based on learning environment, learning process, and assessment. Results suggest that six principles should be underlined and considered for students to be actively involved in mathematical process. After analyzing changes in the five stages of the peer mentoring teaching method, the five principles scrutinized in mathematical process are the principles of continuous interactivity, contextual dependence, bidirectional development, teacher capability, and student participation. On the basis of these five principles, the principle of cooperative creativity is extracted from effective changes of mathematical process as a guiding force.

본 연구의 목적은 의사소통학적 관점에서 학생의 공유와 참여를 핵심가치로 하는 교수법 중에 하나인 동료 멘토링 방법의 변천과정을 분석하여 우리나라 교육과정에서 지속적으로 강조하는 수학적 과정에 대한 변화의 특징을 명시화하는 것이다. 의사소통학적 접근 방식에서 수학적 과정의 출발점인 동시에 수행의 핵심이라고 볼 수 있는 학습자의 수업 참여를 위해 17년 동안 동료 멘토링 수업 방법의 변화 과정 5단계를 교수법 변화 측면에서 분석하고자 하였다. 이를 위해 수학적 과정을 위한 교수법 변화와 연관된 요소를 학습 환경, 학습 과정, 평가 측면에서 단계별로 추출하였다. 분석 결과, 학습자의 상호작용을 촉진하고 이를 바탕으로 교실 공동체로 모든 학생들이 적극적으로 참여할 수 있도록 하는 수학적 과정을 위한 교수법 변화와 관련된 특징은 연속적인 상호작용성, 맥락의존성, 양방향성, 교사 역량, 학생 참여 원리를 발견할 수 있었다. 이 다섯 가지 원리를 바탕으로 수학적 과정의 효과적 변화의 저변에 깔려있는 원동력으로 공유된 창의성의 원리를 추출할 수 있었다.

Keywords

References

  1. 곽영순 (2014). 교사 그리고 질적연구, 경기도 파주: 교육과학사.(Kwak, Y. (2014). Teacher and qualitative research, Gyeonggido paju: kyoyookbook.)
  2. 김석우.최태진 (2007). 교육연구방법론, 서울: 학지사.(Kim, S., & Choi, T. (2007). Research Methodology in Education, Seoul: hakjisa.)
  3. 김은주.김민규.임은비 (2012). 유능성과 관계성이 내재동기에 미치는 영향, 교육학 연구, 50(1), 193-225.(Kim, E., Kim, M., & Lim, E. (2012). The effects of competence and relatedness on intrinsic motivation, Korean Journal of Education Research, 50(1), 193-225.)
  4. 김은주.도승이 (2009). 협동학습에서 학습자의 유능감 및 관계성 욕구와 내재동기 및 수업 참여의 관계분석, 교육심리연구, 23(1), 181-196.(Kim, E., & Do, S. (2009). The relationship among college students' competence, relatedness, intrinsic motivation, and engagement in cooperative learning, The Korean Journal of Educational Psychology, 23(1), 181-196.)
  5. 김종두 (2000). 교육과 의사소통, 서울: 양서원.(Kim, J. (2000). Education and communication, Seoul: yangseowon.)
  6. 김종렬 (2014). 내재적 동기, 학습전략, 수업참여 및 학업성취도의 구조적 관계, 아시아교육연구, 15(1), 93-113.(Kim, J. (2014). The structural relationship among intrinsic motivation, learning strategies, academic engagement, and academic achievement, Asian Journal of Education, 15(1), 93-113.)
  7. 김종렬.이은주 (2012). 초, 중학교급별 교실목표구조 기본심리욕구, 수업참여간의 구조적 관계 분석, 교육심리연구, 26(3), 817-835.(Kim, J., & Lee, E. (2012). The structural relationship among classroom goal structures, basic psychological needs, and academic engagement of elementary and middle school students, The Korean Journal of Educational Psychology, 26(3), 817-835.)
  8. 박승희 (2005). 아동의 학습동기 유형과 몰입과의 관계, 초등교육학연구, 12(2), 149-167.(Park, S. (2005). The relationship between children's learning motivation types and flow, The Journal of Elementary Education Studies, 12(2), 149-167.)
  9. 손영.김성일 (2005). 또래교수 집단구성 방식이 학업성취도와 교과흥미에 미치는 영향, 교육심리연구, 19(3), 595-613.(Sohn, Y., & Kim, S. (2005). The effect of grouping format of peer tutoring on achievement and interest, The Korean Journal of Educational Psychology, 19(3), 595-613.)
  10. 안미경 (2009). 동료멘토링을 통한 수학 학습부진아의 일차함수 학습에 대한 사례 연구, 이화여자대학교 교육대학원 석사학위논문.(Ahn, M. (2009). A case study on learning linear function of mathematical underachiever through the peer mentoring, Master's thesis, Ewha Womans University.)
  11. 전성연.최병연.이흔정.고영남.이영미 (2010). 협동학습 모형 탐색, 서울: 학지사.(Jeon, S., Choi, B., Lee, H., Ko, Y., & Lee, Y. (2010). Cooperative learning models, Seoul: hakjisa.)
  12. 조진우.이경화 (2015). 후기 비트겐슈타인 철학과 수학 학습, 수학교육학연구, 25(1), 59-74.(Cho, J., & Lee, K. (2015). The later wittgenstein' philosophy and mathematics learning, Journal of Educational Research in Mathematics, 25(1), 59-74.)
  13. 조현철 (2011). 내외적 학습동기, 자기결정성, 목표지향, 자기지각, 지능관 및 자기조절학습전략 요인들의 학습태도, 학습행동 및 학업성취에 대한 효과, 교육심리연구, 25(1), 33-60.(Cho, H. (2011). The effects of academic motivation, self-determination, goal orientation, self-perception, implicit theory of intelligence and self-regulated learning strategies on learning attitude, behavior and outcomes, The Korean Journal of Educational Psychology, 25(1), 33-60.)
  14. 차지혜.최상호.김동중 (2015). 또래교수법이 수학 문제해결과 수업 만족도에 미치는 영향, 한국학교수학회 논문집, 18(2), 203-221.(Cha, J., Choi, S., & Kim, D. (2015). Effects of a peer tutoring method on mathematical problem solving and class satisfaction, Journal of the Korean School Mathematics Society, 18(2), 203-221.)
  15. 하정미 (2014). 두 가지 동료 멘토링 방법과 학습 참여의 특징, 고려대학교 교육대학원 석사학위논문.(Ha, J. (2014). Two peer mentoring methods and characteristics of class participation, Korea University of the graduate school of education master's thesis.)
  16. 하정숙.박종호 (2010). 동료 멘토링이 초등학교 수학 학습장애아동의 사칙연산능력 및 학습태도에 미치는 영향, 한국초등교육, 21(2), 93-109.(Ha, J., & Park, J. (2010). The effect of peer mentoring on four rules of arithmetics ability and learning attitude of children with mathematics disabilities of elementary school, The Journal of Korea Elementary Education, 21(2), 93-109.)
  17. 한영숙.현성용 (2010). 외적 보상, 내.외재동기, 과제유형이 문제 해결에 미치는 효과, 교육방법연구, 22(4), 21-42.(Han, Y., & Hyun, S. (2010). Effects of extrinsic reward, intrinsic/extrinsic motivation and types of task on problem solving, Educational Methodology Studies, 22(4), 21-42.)
  18. 홍진곤 (2012). 주체, 구조, 담론, 그리고 수학 학습, 수학교육학연구, 22(4), 459-475.(Hong, J. (2012). Subject, structure, discourse, and the learning of mathematics, Journal of Educational Research in Mathematics, 22(4), 459-475.)
  19. 휴먼스토리 (2011). 스티브 잡스의 세상을 바꾼 말 한마디, 서울: 미르북컴퍼니.(Humanstory(2011). Steve jobs' a word changing the world, Seoul: mirbook company.)
  20. Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2000). The "What" and "Why" of goal pursuits: human needs and the self-determination of behavior, Psychological Inquiry, 11(4), 227-268. https://doi.org/10.1207/S15327965PLI1104_01
  21. Dyer, J., Gregersen, H., & Christensen, C. (2009). The innovator's DNA, Watertown, MA: Harvard Business Review Press.
  22. Fantuzzo, J. W., King, J. A., & Heller, L. R. (1992). Effects of reciprocal peer tutoring on mathematics and school adjustment: a component analysis, Journal of Educational Psychology, 84(3), 331-339. https://doi.org/10.1037/0022-0663.84.3.331
  23. Gagne, R. M. (1985). The conditions of learning and theory of instruction(4th ed.), New York: Holt, Rinehart & Winston.
  24. Gallo, C. (2010). 스티브 잡스 무한 혁신의 비밀(박세연 옮김), 서울: 비즈니스북스.
  25. Handelsman, M. M., Briggs, W. L., Sullivan, N., & Towler, A. (2005). A measure of college student course engagement, The Journal of Educational Research, 98(3), 184-191. https://doi.org/10.3200/JOER.98.3.184-192
  26. Johnson, D. W., & Johnson, R. T. (1999). Making cooperative learning work, Theory into Practice, 38(2), 67-73. https://doi.org/10.1080/00405849909543834
  27. Reeve, J., Jang, H., Carrell, D., Jeon, S., & Barch, J. (2004). Enhancing students' engagement by increasing teachers' autonomy support, Motivation and Emotion, 28(2), 147-169. https://doi.org/10.1023/B:MOEM.0000032312.95499.6f
  28. Scruggs, T. E., & Osguthorpe, R. T. (1986). Tutoring interventions within special education settings: a comparison of cross-age and peer tutoring, Psychology in the Schools, 23, 187-193. https://doi.org/10.1002/1520-6807(198604)23:2<187::AID-PITS2310230212>3.0.CO;2-7
  29. Sfard, A. (1998). On two metaphors for learning and the dangers of choosing just one, Educational Research, 27(2), 4-13. https://doi.org/10.3102/0013189X027005004
  30. Sfard, A. (2008). Thinking as communicating, New York: Cambridge University Press.
  31. Swan, K. (2001). Virtual interaction: Design factors affecting student satisfaction and perceived learning in asynchronous online courses, Distance education, 22(2), 306-331. https://doi.org/10.1080/0158791010220208
  32. Vallerand, R. J., Fortier, M. S., & Guay, F. (1997). Self-determination and persistence in a real-life setting: toward a motivational model of high school dropout, Journal of Personality and Social Psychology, 72(5), 1161-1176. https://doi.org/10.1037/0022-3514.72.5.1161
  33. Vygotsky, L. S. (1986). Thought and language, Cambridge, M. A.: MIT Press.
  34. Wittgenstein, L. (1953/2003). Philosophical investigations: The German text, with a revised English translation (3rd ed., G. E. M. Anscombe, Trans.), Malden, MA: Blackwell.

Cited by

  1. 수학적 창의·인성 검사도구 개발 및 타당화 vol.56, pp.1, 2016, https://doi.org/10.7468/mathedu.2017.56.1.41
  2. 동료 교수법과 교수자의 피드백이 수학 교과목의 학업에 미치는 영향 vol.21, pp.1, 2016, https://doi.org/10.18108/jeer.2018.21.1.37
  3. Case Study of the Didactic Transposition of Teaching Quadratic Functions Using Realistic Mathematics Education and a Traditional Approach: Two Teachers’ Implementations and Reflections vol.28, pp.1, 2018, https://doi.org/10.29275/jerm.2018.02.28.1.27
  4. Effects of One-to-Many Tutoring Mathematics Cooperative Learning on the Cognitive and Affective Domains of High School Students vol.34, pp.2, 2016, https://doi.org/10.7468/jksmee.2020.34.2.161
  5. 담론적 역량 개발을 위한 교사교육 프로그램에서 예비수학교사의 인식 분석 vol.34, pp.2, 2020, https://doi.org/10.7468/jksmee.2020.34.2.41
  6. 학생들의 수학 문장제 이해 과정에서 교사와 학생 간의 상호 작용 양상과 교사의 담론 구조 vol.59, pp.2, 2020, https://doi.org/10.7468/mathedu.2020.59.2.101
  7. 수학 교사 공동체 관련 국내·외 연구 동향 vol.34, pp.4, 2020, https://doi.org/10.7468/jksmee.2020.34.4.439
  8. 메타분석을 통한 또래교수 수업이 수학 학업성취도와 정의적 영역에 미치는 효과 vol.60, pp.1, 2016, https://doi.org/10.7468/mathedu.2021.60.1.41