DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Development of Teaching Materials about Utilizing Counterexmples Focusing on Proposition in High School

고등학교 명제 단원에서 반례 활용에 관한 교수·학습 자료 개발 연구

  • Received : 2016.06.14
  • Accepted : 2016.08.27
  • Published : 2016.09.30

Abstract

Theory and fundamentals of mathematics consist mostly of proposition form. Activities by research of the proposition which leads to determine the true or false, justify the true propositions and refute with counterexample improve logical reasoning skills of students in emphases on mathematics education. Also, utilizing of counterexamples in school mathematics combines mathematical knowledge through the process of finding a counterexample, help the concept study and increase the critical thinking. These effects have been found through previous research. But many studies say that the learners have difficulty in generating counterexamples for false propositions and materials have not been developed a lot for the counterexample utilizing that can be applied in schools. So, this study analyzed the current textbook and examined the use of counterexamples and developed educational materials for counterexamples that can be applied at schools. That materials consisted of making true & false propositions and students was divided into three groups of academic achievement level. And then this study looked at the change of the students' thinking after counterexample classes. As a study result, in all three groups was showed a positive change in the cognitive domain and affective domain. Especially, in top-level group was mainly showed a positive change in the cognitive domain, in upper-middle group was mainly showed in the cognitive and the affective domain, in the sub-group was mainly found a positive change in the affective domain. Also in this study shows that the class that makes true or false propositions in education of utilizing counterexample, made students understand a given proposition, pay attention to easily overlooked condition, carefully observe symbol sign and change thinking of cognitive domain helping concept learning regardless of academic achievement levels of learners. Also, that class gave positive affect to affective domain that increase interest in the proposition and gain confidence about proposition.

명제를 반박하는 과정에서 생성되는 반례는 명제가 거짓이라는 추론의 타당성을 보이는 방법이자 수학교수 학습 측면에서도 수학적 사고력 향상에 중요한 역할을 기대하고 있다. 이에 본 연구에서는 현 교과서에서 다루어지고 있는 반례 활용에 대해 살펴보고, 학교 현장에서 교육학적 전략으로 활용할 수 있는 반례 활용 교육을 위한 자료를 개발하였다. 개발 자료는 거짓 명제 만들기와 참인명제 만들기로 구성하였고, 학생들에게 반례 활용 실험 수업을 통해 학생들의 반응을 살펴보았다. 연구 결과 정의적 영역의 측면에서는 명제에 관한 흥미를 높이고 자신감을 향상시키는 효과가 있었으며, 인지적 영역의 측면에서는 다양한 반례를 찾고 그 반례를 탐구하여 참인 명제를 만들어 보는 다양한 수학적 추론 활동을 통해 명제에 대한 유연한 사고와 함께 명제의 조건을 명확히 인지하면서 명제 개념을 학습하는데 도움이 되는 것으로 나타났다.

Keywords

References

  1. 강문봉 (1993). Lakatos의 수리철학과 교육적 연구. 서울대학교 박사학위논문.(Kang, M. (1993). (An) educational study on the Lakatos's philosophy of mathematics. Ph.D. Thesis, Seoul National Universuty, Seoul, Republic of Korea.)
  2. 김남희 외 (2006). 수학교육과정과 교재연구. 서울 : 경문사.(Kim, N., Na, G., Park, K., Lee, K.., Jung, Y. & Hong, J. (2006). Mathematics Curriculum and Instructionanl Material Studies. Kyungmoonsa Publishers, Seoul.)
  3. 김창동 외 (2014). 고등학교 수학II. 서울 : 교학사.(Kim, C., Chang, K., Kim, E., Moon, K., Lee, B., Lee, C., Cha, S., Park, Y., Lee, S., Jung, J., Lee, B., Kim, S., Ju, J., Kwon, P. & Jang, I. (2014). Mathematics II for High School. Kyohaksa Publishers, Seoul.)
  4. 김창동 외 (2014). 고등학교 미적분I. 서울 : 교학사.(Kim, C., Chang, K., Kim, E., Moon, K., Lee, B., Lee, C., Cha, S., Park, Y., Lee, S., Jung, J., Lee, B., Kim, S., Ju, J., Kwon, P. & Jang, I. (2014). Calculus I for High School. Kyohaksa Publishers, Seoul.)
  5. 마효원 (2013). 고등학교 미분 단원의 증명 수업에 Lakatos의 증명과 반박을 이용한 수학적 발견술 적용 방안. 고려대학교 석사학위논문.(Ma, H. (2013). A Study on Application of Mathematical Heuristics using Lakatos'a proof and refutation in the Differential Section in high school. Master's Thesis, Korea university, Seoul. Republic of Korea.)
  6. 박경미 (2009). Lakatos의 증명과 반박 방법에 따른 기하 교수-학습 상황 분석 연구. 학교수학, 11(1), 55-70.(Park, K. (2009). A Research on the Teaching and Learning of Geometry Based on the Lakatos Proofs and Refutation Method. School Mathematics, 11(1), 55-70.)
  7. 박교식 (2003). (고등학교) 수학용어 다시보기. 서울 : 수학사랑.(Park, G. (2003). (For high school) Mathematics Terminology. Mathlove, Seoul.)
  8. 박남연 (2010). Lakatos의 증명과 반박을 적용한 고등학교 순열과 조합 단원의 지도에 관한 연구. 부산대학교 석사학위논문.(Park, N. (2010). (A) Study on Application of Lakatos Method in Teaching Permutation and Combination. Master's Thesis, Pusan National university, Pusan, Republic of Korea.)
  9. 박희정 (2012). 문제 만들기 활동 수업이 중위권 학생의 학업 성취도 및 수학적 태도에 미치는 영향. 고려대학교 석사학위논문.(Park, H. (2012). Effects of teaching with Mathematical Problem-Posing Activities on Academical Achievement, Learning Attitude for middle grade students: Focusing on a Function of high school. Master's Thesis, Korea university, Seoul. Republic of Korea.)
  10. 송승화 (2009). 고등학교 1학년 학생들의 대수와 기하영역에서 반례 제시 능력 실태조사. 한국교원대학교 석사학위논문.(Song, S. (2009). (A) Study on Tenth Graders' Ability to Present Counter Examples in Algebra and Geometry Sections. Master's Thesis, Korea National University of Education, Chungbuk. Republic of Korea.)
  11. 신항균 외 (2014). 고등학교 수학II. 서울 : 지학사.(Shin, H., Lee, K., Park, S., Shin, Y., Lee, G., Kin, J., Park, M., Yoon, J., Park, S., Seo, W., Jun, J. & Lee, D. (2014). Mathematics II for High School. Jihaksa Publishers, Seoul.)
  12. 신항균 외 (2014). 고등학교 미적분I. 서울 : 지학사.(Shin, H., Lee, K., Park, S., Shin, Y., Lee, G., Kin, J., Park, M., Yoon, J., Park, S., Seo, W., Jun, J. & Lee, D. (2014). Calculus I for High School. Jihaksa Publishers, Seoul.)
  13. 오혜미.권오남 (2014). 고등학교 수학 교과서에서의 반례에 대한 학습가능성 탐색. 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육>, 53(1), 41-55.(Oh, H., Kwon, O. (2014). An investigation in learnability of counter-examples in secondary school mathematics textbooks. The Mathematical Education, 53(1), 41-55.)
  14. 이강섭 외 (2014). 고등학교 수학II. 서울 : 미래엔 교과서.(Lee, K., Hwang, S., Kin, B., Shim, S., Wang, G., Song, K., Kim, J., Kim, K., Joo, C., Yang, I., Cha, J., Jung, J., Kim, W., Cho, B. & Kim, W. (2014). Mathematics II for High School. Mirae N Publishers, Seoul.)
  15. 이강섭 외 (2014). 고등학교 미적분I. 서울 : 미래엔 교과서.(Lee, K., Hwang, S., Kin, B., Shim, S., Wang, G., Song, K., Kim, J., Kim, K., Joo, C., Yang, I., Cha, J., Jung, J., Kim, W., Cho, B. & Kim, W. (2014). Calculus I for High School. Mirae N Publishers, Seoul.)
  16. 이동환 (2014). 학교 수학에서 반례 활용 방안 연구. 서울대학교 석사학위논문.(Lee, D. (2014). A study on the utilization of counterexamples in school mathematics. Master's Thesis, Seoul National Universuty, Seoul, Republic of Korea.)
  17. 이정곤 (2012). 예비교사 교육에서 If-Not-What-Yes와 What-If-For를 통한 반례 생성과 명제의 정교화. 한국교원대학교 박사학위논문.(Lee, J. (2012). Generating Counter-example for Refinement of Statements on If-Not-What-Yes and What-If-For : For Pre-service Teachers' Mathematics Education. Ph.D. Thesis, Korea National University of Education, Chungbuk. Republic of Korea.)
  18. 이정곤.류희찬 (2011). 예비 교사들을 대상으로 한 증명활동과 반례 생성 수행결과 분석 : 수열의 극한을 중심으로. 수학교육학연구, 21(4), 379-398.(Lee, J., Lew, H. (2011). Preservice Teachers' Writing Performance Producing Proofs and Counterexamples about Limit of Sequence. Journal of Educational Research in Mathematics, 21(4), 37-398.)
  19. 이준열 외 (2014). 고등학교 수학II. 서울 : 천재교육.(Lee, J., Choi, B., Kim, D., Hyun, D., Jun, Y., Jang, H., Cho, S., Cho, S., Hwang, S. & Park, S. (2014). Mathematics II for High School. Chunjae Publishers, Seoul.)
  20. 이준열 외 (2014). 고등학교 수학II 교사용지도서. 서울 : 천재교육.(Lee, J., Choi, B., Kim, D., Hyun, D., Jun, Y., Jang, H., Cho, S., Cho, S., Hwang, S. & Park, S. (2014). (For Teacher) Mathematics II for High School. Chunjae Publishers, Seoul.)
  21. 이준열 외 (2014). 고등학교 미적분I. 서울 : 천재교육.(Lee, J., Choi, B., Kim, D., Hyun, D., Jun, Y., Jang, H., Cho, S., Cho, S., Hwang, S.& Park, S. (2014). Calculus I for High School. Chunjae Publishers, Seoul.)
  22. 이지혜.손희림.김성경 (2013). 중학교 1학년 교과서에서 다각형에 관한 예 분석 연구. 학교수학, 15(4), 743-758.(Lee, J., Son, H., Kim, S. (2013). An Analysis on the Examples of Polygons in the 1st Grade Middle School Mathematics Textbooks. School Mathematics, 15(4), 743-758.)
  23. 우정호 외 (2014). 고등학교 수학II. 서울 : 동아출판사.(Woo, J., Park, K., Lee, J., Park, K., Kim, N., Lim, J., Kwon, S., Nam, J., Kim, J., Kang, H., Lee, H., Park, J., Jun, C., Oh, h., Kim, S., Seol, E., Hwang, S., Kim, M., Choi, I., Ko, H., Lee, J., Choi, E., Kim, K., Yun, H. & Chun, H. (2014). Mathematics II for High School. Donga Publishers, Seoul.)
  24. 우정호 외 (2014). 고등학교 미적분I. 서울 : 동아출판사.(Woo, J., Park, K., Lee, J., Park, K., Kim, N., Lim, J., Kwon, S., Nam, J., Kim, J., Kang, H., Lee, H., Park, J., Jun, C., Oh, h., Kim, S., Seol, E., Hwang, S., Kim, M., Choi, I., Ko, H., Lee, J., Choi, E., Kim, K., Yun, H. & Chun, H. (2014). Calculus I for High School. Donga Publishers, Seoul.)
  25. 정상권 외 (2014). 고등학교 수학II. 서울 : 금성출판사.(Jung, S., Lee, J., Park, H., Hong, J., Park, B., Choi, H., Min, J. & Kim, H. (2014). Mathematics II for High School. Kunsung Publishers, Seoul.)
  26. 정상권 외 (2014). 고등학교 미적분I. 서울 : 금성출판사.(Jung, S., Lee, J., Park, H., Hong, J., Park, B., Choi, H., Min, J. & Kim, H. (2014). Calculus I for High School. Kunsung Publishers, Seoul.)
  27. 정세연 (2009). 고등학교 1학년 학생들의 명제 이해에 관한 연구. 한국교원대학교 석사학위논문.(Jung, S. (2009). (A) Study on the Understanding of Proposition for the First Grade Students in the High School. Master's Thesis, Korea National University of Education, Chungbuk. Republic of Korea.)
  28. 정은경 (2007). 수리 철학적 분석을 통한 증명지도의 방향 탐색. 인하대학교 석사학위논문.(Jumg, E. (2007). The search for the direction of the teaching method of proofs based on mathematics philosophy. Master's Thesis, Inha University, Incheon. Republic of Korea.)
  29. 정지현 (2013). 명제 단원 문제 만들기 활동이 고등학생의 수학 학업성취도와 수학적 성향 및 학습태도에 미치는 효과. 경북대학교 석사학위논문.(Chung, J. (2013). The Effect of the Problem Generating Programs of the Unit of Proposition On Mathematical Academic Achievement, Tendency and Learning Attitude For High School Students. Master's Thesis, Kyungpook National University, Kyungpook. Republic of Korea.)
  30. 정혜윤 (2012). 수학적 문장의 조건 조작에 따른 반례 찾기에 관한 연구. 서울대학교 석사학위논문.(Jung, H. (2012). A study on the activity of finding counterexamples to a mathematical statement manipulated to miss a certain condition. Master's Thesis, Seoul National University of Education, Seoul. Republic of Korea.)
  31. 정혜진 (2010). 고등학교 1학년 학생들의 명제 이해 능력 실태조사. 한국교원대학교 석사학위논문.(Jung, H. (2010). A Survey on the Understanding Abilities of Proposition for High School 1st Grade Students Master's Thesis, Korea National University of Education, Chungbuk. Republic of Korea.)
  32. 하현철 (2011). Lakatos의 증명과 반박의 원리를 활용한 교수-학습 상황에서 고등학교 1학년 학생들의 수학적 사고. 한국교원대학교 석사학위논문.(Ha, H. (2011). A Study of High School Students' Mathematical Thinking on the Application of Lakatos' Proof and Refutation. Master's Thesis, Korea National University of Education, Chungbuk. Republic of Korea.)
  33. 황선욱 외 (2014). 고등학교 수학II. 서울 : 좋은책 신사고.(Hwang, S., Kang, B., Kim, Y., Yun, G., Kim, S, Song, M., Lee, S., Do, J., Lee, M., Park, H. & Park, J. (2014). Mathematics II for High School. Sinsago Publishers, Seoul.)
  34. 황선욱 외 (2014). 고등학교 미적분I. 서울 : 좋은책 신사고.(Hwang, S., Kang, B., Kim, Y., Yun, G., Kim, S, Song, M., Lee, S., Do, J., Lee, M., Park, H. & Park, J. (2014). Calculus I for High School. Sinsago Publishers, Seoul.)
  35. George Polya (2005). 수학적 발견(II). (우정호 외 옮김). 서울 : 교우사
  36. Klymchuk, S.(2008). Using Counter-Example to Enhance Learners' Understanding of Undergraduate Mathematics. Good Practice Publication Grants. 1-9.
  37. Komatsu, K. (2010). Counter-examples for refinement of conjectures and proofs in primary school mathematics. Journal of Mathematical Behavior, 29(1), 1-10. https://doi.org/10.1016/j.jmathb.2010.01.003
  38. Ko, Y. Y. & Knuth, E. (2009). Undergraduate Mathematics Majors' writing performance producing proofs and counterexamples about continuous functions. The Journal of Mathematical Behavior, 28(1), 68-77. https://doi.org/10.1016/j.jmathb.2009.04.005
  39. Lakatos, I. (2001). 수학 발견의 논리. (우정호 역). 서울 : 아르케. (원서출판1976)
  40. Mason, J. & Klymchuk, S. (2009). Using counter-examples in calculus. London : Imperial College Press.
  41. National Council of Teachers of Mathematics(NCTM). (2007). 학교수학을 위한 원리와 규준. (류희찬, 조완영, 이경화, 나귀수, 김남균, 방정숙 옮김). 서울 : 경문사 (원서출판 2000).
  42. Peled, I. & Zaslavsky, O. (1997). Counter-Examples That (Only) Prove and Counter-Examples That (Also) Explain. Focus on Learning Problems in Mathematics Summer Edition, 19(3), 49-61.
  43. Zazkis, R. & Chernoff, E. J. (2008). What makes a counterexample exemplary?. Educational Studies in Mathematics, 68(3), 195-208. https://doi.org/10.1007/s10649-007-9110-4