DOI QR코드

DOI QR Code

사서교육훈련 효과성 입증을 위한 평가체계 개발에 관한 연구

The Study on Development of Evaluation System for Demonstrating Effectiveness of Librarian Education Program

  • 박옥 (상명대학교 문헌정보학과) ;
  • 김신영 (경일대학교 ICT융합대학 문헌정보학과) ;
  • 장경원 (경기대학교 인문사회대학 교직학과) ;
  • 차성종 (숭의여자대학교 문헌정보과)
  • 투고 : 2017.11.26
  • 심사 : 2017.12.01
  • 발행 : 2017.12.30

초록

교육훈련 평가는 교육프로그램과 관련한 내용을 측정, 관찰하여 품질을 평가하고 이를 통해 교육훈련 변경에 대한 근거를 제공하는 행위이다. 국립중앙도서관은 사서교육 훈련프로그램 교육과정의 성과와 질을 제고할 수 있는 평가방법의 도입이 필요한 시점이다. 이에 본 연구는 국립중앙도서관의 사서교육훈련 직무교육의 효과성을 객관적이고 복합적으로 측정할 수 있는 평가모형을 개발하는 것을 목적으로 하였다. 이를 위해 Kirkpatrick의 4단계 평가모형을 적용하였으며, 선행연구, 국립중앙도서관 사서교육훈련 교육과정 현황조사, 이해관계자 요구분석을 실시하였다. 이를 바탕으로 사서교육훈련 평가체계 방향성을 설정하기 위한 평가체계 및 평가도구를 제시하였다. 본 연구 결과는 실제 국립중앙도서관 사서교육훈련과정의 현실적인 평가체계로 활용될 수 있을 것으로 기대된다.

Evaluation of education and training is the act of measuring and observing contents related to an educational program and evaluating its quality; and thereby providing the basis for the changes in the curriculum. The National Library of Korea (NLK) has urgently needed to introduce an evaluation method that can enhance the performance and quality of its continuing education program. Therefore, this study is aimed at developing an evaluation model that can objectively and comprehensively measure the effectiveness of NLK's job training program for its librarians. To this end, the study applied Kirkpatrick's 4-Level Training Evaluation Model and conducted review of preceding researches, investigation of NLK's librarian continuing education program, along with analysis on the stakeholders' needs. Based on the results, the study suggested evaluation system to establish the directions of the evaluation system. The findings of this study are expected to be used as a practical evaluation system for NLK's librarian education program.

키워드

참고문헌

  1. 강명희, 최형신, 김민정, 박미순 (2009). 농업정보화 교육프로그램의 효과성 측정을 위한 평가준거 개발. 한국평생교육HRD연구, 5(4), 65-87. (Kang, Mung-Hee., Choi, Hung-Shin, Kim, Min-Jung, & Park, Mi-Soon (2009). Criteria for evaluating adult learning programs for agricultural learners. Korea Lifelong Education, 5(4), 65-87.)
  2. 경기복지재단 (2011). 교육훈련의 현업적용도 연구. 수원: 경기복지재단. (Gyeonggi Welfare Foundation (2011). Study on the practical application of education and training. Suwon: Gyeonggi Welfare Foundation.)
  3. 경찰대학치안정책연구소 (2015). 경찰대학 직무과정 현업적용도 측정시스템 도입방안에 관한 연구. 아산: 경찰대학치안정책연구소. (Police Science Institute (2015). A study on the measures to introduce measurement system of job application in police college. Asan: Police Science Institute.)
  4. 국립중앙도서관 (2014a). 2014년도 사서교육훈련. 서울: 국립중앙도서관. (National Library of Korea (2014a). 2014 Librarian education training. Seoul: National Library of Korea.)
  5. 국립중앙도서관 (2014b). 국립중앙도서관 규정집. 서울: 국립중앙도서관. (National Library of Korea (2014b). Regulation for national library of Korea. Seoul: National Library of Korea.)
  6. 국립중앙도서관 (2015). 2015년도 사서교육훈련. 서울: 국립중앙도서관. (National Library of Korea (2015). 2015 Librarian education training. Seoul: National Library of Korea.)
  7. 국립중앙도서관 (2016). 2016년도 사서교육훈련. 서울: 국립중앙도서관. (National Library of Korea (2016). 2016 Librarian education training. Seoul: National Library of Korea.)
  8. 권혁제, 이상덕, 오현철, 서휘석 (2013). 공군 교육과정 현업적용도 평가 진단도구 개발 및 적용에 관한 연구. 공사논문집, 64(1), 171-187. (Kwon, Hyukje,, Lee, Sangduck, Oh, Hyuncheol, & Suh, Hwuisuk (2013). A study on developing a diagnostic measure for follow-up curriculum evaluation and its application. Journal of Public Institutions, 64(1), 171-187.)
  9. 김소영, 홍성민 (2012). 중소기업 채용예정자 훈련의 성과평가연구: 상급관리자 관점을 중심으로. 직업교육연구, 31(2), 247-267. (Kim, So-young, & Hong, Sung-Min (2012). Evaluation research for the training performance of prospective recruits by incorporating supervisors' perspectives. Vocational Education Research, 31(2), 247-267.)
  10. 노혜란, 박선희 (2012). 공공기관 특화교육과정 현업적용도 사례연구: H개발원 중심으로. 학습과학연구, 6(1), 92-120. (Nho, Hye-Ran, & Park, Sun-Hee (2012). A study on the application of public institutions specialized curriculum: Case for H development institute. Learning Science Research, 6(1), 92-120.)
  11. 농촌진흥청 (2012). 최신 교육훈련평가 모형을 활용한 교육성과 분석보고서. 전주: 농촌진흥청. (Rural Development Administration (2012). Educational performance analysis report using the latest education and training evaluation model. Jeonju: Rural Development Administration.)
  12. 문경환, 민경석, 최대현 (2015). 경찰교육의 효과성 측정기표 개발과 적용-경정/경감 기본교육과정의 현업적용도를 중심으로. 한국경찰연구, 14(2), 65-90. (Moon, Kyung-Hwan, Min, Kyung-Seok, & Choi, Dae-Hyun (2015). A study on the development and application of evaluation indicators for police education and training: Focusing on the learning transfer. Research for Korean Police, 14(2), 65-90.)
  13. 민경석, 최대현, 문경환 (2015). 경찰교육훈련 평가지표에 관한 연구: Kirkpatrick 모형에 기반하여. 경찰학논총, 10(2), 9-33. (Min, Kyung-Seok, Choi, Dae-Hyun, & Moon, Kyung-Hwan (2015). A study on the evaluation criteria of police education: Based on Kirkpatrick model. Research for Policy History, 10(2), 9-33.)
  14. 박미경, 신재은, 박지영 (2011). 교육훈련의 현업적용도 연구: 사례관리교육을 중심으로. 경기복지재단 정책연구보고, 16, 61-62. (Park, Mi-Kyung, Shin, Jae-Eun, & Park, Ji-Young. (2011). A study on the practical application of education and training: Focused on case management education. Gyeonggi Welfare)
  15. 서울특별시인재개발원 (2016). 교육품질 제고 및 성과지향 교육을 위한 2016년도 현업적용도 평가 계획. 서울: 서울특별시인재개발원. (Seoul Human Resource Development Institute (2016). 2016 Business performance evaluation plan for quality improvement and performance oriented education. Seoul: Seoul Human Resource Development Institute.)
  16. 이용탁 (2005). e-Learning의 유효성 평가방법에 관한 연구. 직업능력개발연구, 8(1), 65-87. (Lee, Young-Tak (2005). A study on the validity method of e-learning. Research on Vocational Ability Development, 8(1), 65-87.)
  17. 이전, 권선진, 임정기 (2014). Kirkpatrick의 교육평가모델을 적용한 사회복무요원 직무교육성과에 관한 연구. 한국사회복지행정학, 16(3), 317-346. (Lee, Cheon, Kwon, Sun-Jin, & Yim, Jung-Ki (2014). A study on job performance of social worker applying Kirkpatrick's educational evaluation model. Korean Social Welfare Administration, 16(3), 317-346.)
  18. 이홍재, 권준이, 차용진 (2016). Kirkpatrick 모형을 적용한 공무원 교육효과 측정에 관한 연구: 개인정보보호 교육을 중심으로. 한국지역정보화학회지, 19(1), 165-189. (Lee, Hong-Jae, Kwon, Jun-Yi, & Cha, Yong-Jin (2016). A study on the measuring effectiveness of public officials education using Kirkpatrick model. Journal of Korean Society of Information Science and Technology, 19(1), 165-189.)
  19. 임업훈련원 (2012). 교육성과평가 및 교육기능 개선방안. 전북: 임업훈련원. (Forestry Training Center (2012). Evaluation of educational performance and improvement of educational function. CheonBook: Forestry Training Center.)
  20. 전주성, 김소영 (2011). 대학부설 평생교육원 프로그램의 효과성 측정을 위한 평가모델의 타당성 검증. 교육과학연구, 42(1), 125-150. (Cheon, Ju-Sung, & Kim So-Young (2011). Validating an evaluation model to measure the effectiveness of educational programs of lifelong education centers affiliated with universities. Education Science Research, 42(1), 125-150.)
  21. 조홍제, 이은희, 이영애 (2014). 결과중심 평가모형을 이용한 소비자학 전공자들의 기업 현장실습 교육프로그램의 평가 연구: OCAP.KCOP 기업 현장실습 참가생을 중심으로. 소비자정책교육연구, 10(1), 25-45. (Cho, Hong-Je, Lee, Eun-Hee, & Lee, Young-Ae (2014). Analysis on evaluating internship program for students majoring in the consumer study based on Kirkpatrick's model: Focusing on the participants of OCAP-KCOP internship program. Consumer Policy Education Research, 10(1), 25-45.)
  22. 중앙공무원교육원 (2014). 평가진단체계 방안도출 연구. 과천: 중앙공무원교육원. (Central Public Service Institute (2014). A study on the development of evaluation diagnosis system. Gwacheon: Central Public Service Institute.)
  23. 중앙교육연수원 (2016). 2016년 교육훈련 평가 세부 추진계획안. 대구: 중앙교육연수원. (National Education Training Institute (2016). 2016 Education and training evaluation detailed plan. Daegu: National Education Training Institute.)
  24. 지방행정연수원 (2014). 지방행정연수원 현업적용도 평가제도 개편방안. 완주: 지방행정연수원. (Local Administration Training Institute (2014). Administrative training institute's work application evaluation system reorganization plan. Wanju: Local Administration Training Institute.)
  25. 진선미, 정은정 (2005). 공무원 교육결과를 측정할 수 있는 평가방안 및 평가도구 개발-서울시공무원 교육원에서 운영하는 교육프로그램을 중심으로. 교육평가연구, 18(3), 183-208. (Jin, Sun-Mi, & Cheon, Eun-Jung (2005). The method and the tool of the evaluation are designed to measure the result of public service personnel evaluation - city officials training institute, seoul metropolitan government operates the training program. Educational Evaluation Research, 18(3), 183-208.)
  26. 홍계훈, 김익성 (2008). 훈련에 대한 개인수준에서의 반응평가모델개발. 조직과 인사관리연구, 32(4), 1-27. (Hong, Gye-Hoon, & Kim, Ik Sung (2008). Development of reaction-evaluation model in individual level of analysis in training: Based Kirkpatrick's model. Organization and Personnel Management Research, 32(4), 1-27.)
  27. Phillips, J. J. (1997). Measuring return on investment. Virginia: ASTD Press.