Forecasting Next Generation Technology Using Lotka-Volterra Competition Model and Factors for Technology Substitution

기술대체 영향요인과 Lotka-Volterra 경쟁 모형을 이용한 차세대 기술 예측

  • 김혜인 (동국대학교 산업시스템공학과) ;
  • 정유진 (동국대학교 산업시스템공학과) ;
  • 윤병운 (동국대학교 산업시스템공학과)
  • Received : 2017.09.01
  • Accepted : 2017.12.15
  • Published : 2017.12.31

Abstract

Recently, forecasting for next-generation technologies have influenced the competitiveness of companies. However, in previous studies, only extract factors influencing the adoption of technology have been investigated. Also, there are few researches on the importance of each decision factors or the competition between technologies. In this research, Lotka-Volterra model is used to confirm the technological competition in the new technology choice timing when the competition is intensified due to the emergence of new technologies. For purpose of this study, estimate the LVC model based on the data of the past competition and then derived the factors affecting the technology of competition and substitution from the literature survey. After that, we confirmed the factor value between the past and the present technology competition. The difference between the factor values derived from the previous step is used to revise the model estimated from the past data base. At this stage, regression analysis is used to derive the importance of each factor and use it as the weight. Through the correction model, the competitiveness is identified through 1:1 comparison with competition candidate technology and existing dominant design technology. In this research, we quantitatively propose the possibility that a specific technology can become a dominant design in the next generation, based on the difference in factor values and importance. This results will help the company's R&D strategy and decision making.

최근 차세대 기술에 대한 사전적인 예측이 기업의 경쟁력을 좌우하고 있다. 하지만 기존 연구에서는 기술 채택에 영향을 미치는 요인 규명만 이뤄지고 있으며, 결정 요인 별 중요도나 기술 간 경쟁 양상을 파악하는 연구는 미비한 실정이다. 본 연구는 신기술의 등장으로 인해 경쟁이 심화되는 기술 대체 시기에서 기술 경쟁 양상을 확인하기 위해 Lotka-Volterra 모형을 이용하며, 이를 통해 차세대 기술을 도출하고자 과거 경쟁이 끝난 데이터를 기반으로 모형을 추정하고, 기술 대체 및 경쟁에 영향을 미치는 요인들을 선험적으로 도출하여 과거 경쟁기술과 현재 기술 경쟁 시 요인 값의 차이를 파악한다. 이후 요인과 계수 간 영향 관계를 바탕으로 도출된 각 요인 값의 차이를 반영하여 과거 데이터를 기반으로 추정된 모형을 보정하는데 이때 요인 별 중요도를 회귀분석을 통해 파악하여 가중치로 활용하였다. 이를 통해 보정된 모형을 경쟁 후보 기술과 기존 지배적 디자인 기술에 적용하여 1:1 비교를 함으로써 경쟁 관계를 파악한다. 본 연구는 시간에 따른 요인 값의 변화량과 중요도를 기반으로 특정 기술이 차세대 시장에서 지배적 디자인이 될 가능성을 정량적으로 제시하였으며, 이는 기술 대체 시기에 기업의 전략 수립 및 의사결정 시 실증적 증거로써 활용될 것으로 기대한다.

Keywords

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