The Analysis of Cognitive and Affective Effects on the CT-CPS Instructional Model for the Software Education Class in Middle School

중등 소프트웨어 수업에서 컴퓨팅 사고력 기반 창의적 문제해결(CT-CPS) 수업모형의 인지적·정의적 효과성 분석

  • 전용주 (청주 사직초등학교) ;
  • 김태영 (한국교원대학교 컴퓨터교육과)
  • Received : 2017.06.09
  • Accepted : 2017.07.27
  • Published : 2017.07.31

Abstract

The purpose of this study is to verify the effectiveness of a CT-CPS(Computational Thinking-based Creative Problem Solving) instructional model on the cognitive and the affective area of middle school students' software class. To achieve our goal, we explored theoretical background and designed a lesson plan based on CT-CPS instructional model. Then we analyzed our experimental results after applying the lesson plan to middle school students. We performed our experiment to an experimental group by using our CT-CPS instructional model-based lesson plans, and we carried out three pre and post tests about cognitive and affective area, i.e. creative problem solving ability, meta cognition and motivation of learning. As a result, most of the test factors were statistically improved, so the effectiveness of the CT-CPS instructional model on the cognitive and the affective area of middle school students' software class was verified.

본 연구는 중학생을 대상으로 컴퓨팅 사고력 기반의 창의적 문제해결(이하 CT-CPS) 수업모형을 통해 설계한 소프트웨어 수업을 적용하여, 인지적, 정의적 영역에서의 효과성을 분석하기 위하여 수행하였다. 이러한 연구의 목적을 달성하기 위해 본 연구자는 이론적 배경 탐색을 통해 인지적 정의적 활동을 수행할 수 있도록 CT-CPS 수업모형 기반의 소프트웨어 수업을 설계하였다. 이후 이를 중학교 소프트웨어 수업에 적용하고, 수업의 전, 후에 3가지 검사를 실시하였다. 연구 결과 3가지 검사의 인지적, 정의적 영역에 해당하는 대부분의 요소에서 통계적으로 유의한 향상이 관찰되었고, 중학생의 소프트웨어 수업에서 CT-CPS 수업모형의 인지적, 정의적 영역에서의 효과성 검증과 시사점을 논할 수 있었다.

Keywords

References

  1. Nobel Prizes and Laureates(2014.2.12). The Nobel Prize in Chemistry 2013. http://www.nobelprize.org/nobel_prizes/chemistry/laureates/2013/
  2. 아시아경제(2012.11.26). '위기는 기회' 강조하는 BMW 노르베르트 라이트호퍼 CEO. http://www.asiae.co.kr/news/view.htm?idxno=2012112517345422670
  3. MK 뉴스(20140624). 고급SW, 정부주도 개발 로 경쟁력 키워야. http://news.mk.co.kr/newsRead.php?year=2014&no=917922
  4. J. M. Wing.(2006). Computational Thinking. Communication of the ACM, 49(3), 33-35. https://doi.org/10.1145/1118178.1118215
  5. J. M. Wing.(2008). Computational Thinking and thinking about computing. Philosophical transactions of the Royal Society A, 366, 3717-3725. https://doi.org/10.1098/rsta.2008.0118
  6. V. Barr and C. Stephenson.(2011). Bringing Computational Thinking to K-12: What is Involved and What is the Role of the Computer Science Education Community?. ACM Inroads, 2, 48-54. https://doi.org/10.1145/1929887.1929905
  7. Philip Guo(2011). What is Computer Science? Efficiently Implementing Automated Abstractions.http://www.pgbovine.net/whatis-computer-science.htm
  8. The CSTA Standard Task Force(2011). CSTA K-12 Computer Science Standards. Revised 2011, 1-73.
  9. Department for Education(2013). The national curriculum in England. Framework document.
  10. 교육부(2015). 소프트웨어 교육 운영 지침.
  11. 교육부(2015). 2015 개정 정보 교육과정.
  12. Google for Education. (2015). Exploring Computational Thinking.https://www.google.com/edu/resources/programs/exploring-computational-thinking/index.html#!ct-overview
  13. Microsoft Education. (2015). Learn to code.https://www.microsoft.com/en-us/education/students/code/default.aspx
  14. 삼성전자 주니어 소프트웨어 아카데미 (2014). http://www.juniorsw.org/
  15. 네이버 소프트웨어야 놀자 (2017). http://www.playsw.or.kr/main
  16. 교육부 보도자료 (2015. 7. 22). 교육부․미래부, SW중심사회를 위한 인재양성 추진계획 발표.
  17. 교육부 보도자료(2016. 2. 11). 선도학교 확대를 통한 소프트웨어 교육 본격 시작.
  18. 전용주, 김태영(2014). 국내 외 동향 분석을 통한 SW교육의 이해. 한국컴퓨터교육학회 학술발표대회 논문집. 18(2), 137-142.
  19. 전용주, 김태영(2015). 창의,융합적 SW교육을 위한 CT-CPS 프레임워크 개발 기초 연구. 한국컴퓨터교육학회 학술발표대회 논문집. 19(1), 37-42.
  20. Jeon & Kim(2015), The Development of the CT-CPS Framework for Creative and Integrative Software Education. Korean Journal of Teacher Education. 31(3), 67-88. https://doi.org/10.14333/KJTE.2015.31.3.67
  21. 전용주(2017). 새로운 교육과정의 소프트웨어 교육을 위한 컴퓨팅 사고력 기반 창의적 문제해결(CT-CPS) 수업모형의 개발 및 적용. 박사학위논문, 한국교원대학교 대학원.
  22. 김지현, 김태영(2016). 중등 수학과학 영재를 위한 피지컬컴퓨팅 교육이 융합적 역량 향상에 미치는 영향. 한국컴퓨터교육학회 논문지. 19(2), 87-98.
  23. 김병조, 전용주, 김지현, 홍창의, 김태영 (2014). Computational Thinking에 기반한 IT융합형 인재상에 관한 연구. 한국컴퓨터교육학회 학술발표대회 논문집. 18(1), 27-33.
  24. 한국교육개발원, 한국교육학술정보원(2015). SW교육 교수학습 모형 개발 연구.
  25. 구재훈(2016). 초등 정보과학영재의 창의적 문제해결력 향상을 위한 융합형 CT-CPS 프레임워크 기반 수업 콘텐츠 개발 및 적용. 석사학위논문, 한국교원대학교 대학원.
  26. 안상진(2013). 피코보드를 활용한 프로그래밍 학습이 중학생의 프로그래밍 흥미와 메타인지에 미치는 영향. 석사학위논문, 한국교원대학교 대학원.
  27. 박도인(2007). 창의적 문제해결모형 기반 초등학교 사회과 수업에서 학습동기, 메타인지, 창의적 문제해결력의 관계. 석사학위논문, 이화여자대학교 대학원.