A Study on Information Literacy Education for Enhancing Computational Thinking

컴퓨팅 사고력 향상을 위한 정보소양교육에 관한 연구

  • 김경민 (신라대학교 컴퓨터교육학과)
  • Received : 2017.05.02
  • Accepted : 2017.07.27
  • Published : 2017.07.31

Abstract

In the fourth industrial revolution, the government has established a policy to cultivate the creative convergent talent with software literacy in order to cultivate human resources leading the economy. Therefore, software education based on computational thinking is being adopted in liberal arts courses in universities. However it would be damaged the fundamental objectives for increasing computational thinking by a weighted stress of students to learn programming of software education. In this paper, we proposed a teaching method that can improve computing thinking through information literacy education which can be directly applied in practice as a way to reduce the burden on the programming learning of software education. Through this paper, it was found that information literacy education can improve the computing thinking as well as the computing ability by making it possible to construct enough knowledge, analysis and efficient procedures for problems.

정부는 4차 산업 혁명에서 세계 경제를 주도하는 인재를 양성하기 위해 소프트웨어 소양을 갖춘 창의적 융합인재 양성을 위한 정책을 수립하고 있다. 이에 따라 대학에서는 컴퓨팅 사고력을 기반으로 한 소프트웨어 교육을 교양 과목에 채택하고 있다. 그러나 소프트웨어 교육이 학습자들에게 프로그래밍 학습에 대한 부담을 가중시켜 컴퓨팅 사고력 향상이라는 근본적인 목적을 놓칠 수 있다. 본 연구에서는 학생들에게 소프트웨어 교육의 프로그래밍 학습에 대한 부담을 줄일 수 있는 방안으로 실무에서 직접 활용 가능한 정보소양교육을 통하여 컴퓨팅 사고력을 향상시킬 수 있는 수업방식을 제시하였다. 본 연구를 통해 정보소양교육도 문제에 대한 충분한 인식, 분석 및 효율적 절차를 스스로 구성할 수 있도록 하면 컴퓨팅 사고력 향상과 아울러 기능 습득도 향상시킬 수 있음을 알 수 있었다.

Keywords

References

  1. 소프트웨어 중심사회. 소프트웨어 중심대학, http://www.software.kr/um/um02/um0207/um020701.do
  2. Jeannette M. Wing (2006). Computational Thinking. COMMUNICATIONS OF THE ACM, 49(3), 33-35. https://doi.org/10.1145/1118178.1118215
  3. 오경선․안성진 (2015). 프로그래밍이 어려운 이유와 컴퓨팅사고력간의 관계성 연구. 컴퓨터교육학회논문지, 18(5), 55-62.
  4. 김수환 (2015). Computational Thinking 교육에서 나타난 컴퓨터 비전공 학습자들의 어려움 분석. 컴퓨터교육학회논문지, 18(3), 49-57.
  5. 안상진․이영준 (2016). 예비교사의 프로그래밍 교수내용지식 향상을 위한 프로그래밍 교육프로그램 설계. 컴퓨터교육학회논문지, 19(2), 1-10.
  6. 최숙영 (2016). 문제해결의 관점에서 컴퓨팅 사고력 증진을 위한 교수학습에 대한 연구. 컴퓨터교육학회논문지, 19(1), 53-62.
  7. 이태욱․최헌종 (2016). 정보교과교육론. 서울:한빛아카데미.
  8. 한선관․류미영 (2016). 컴퓨팅 사고력을 위한 소프트웨어 교육. 경기도:생능출판.
  9. 소프트웨어 교육 운영 지침 (2015). http://www.pen.go.kr/www3/bbs/board.knf?oid=depart60800&wid=111
  10. 정해용 (2014). IT 유창성과 컴퓨팅적 사고 개념을 이용한 대학 정보교양 교육에 관한 실증적 연구. 한국컴퓨터정보학회논문지, 19(2), 263-274. https://doi.org/10.9708/jksci.2014.19.2.263
  11. 김양희 (2014). 대학 컴퓨터 실습 교양과목의 효율적 운영 방안 연구- 국가 공인자격증 ITQ 자격 취득을 위한 체육 대학 학생들의 수업 운용 중심으로. 교양교육연구, 8(3), 323-352.
  12. 신수범․김철․박남제․김갑수․성영훈․정영식 (2017). 정보과 교육과정에서 컴퓨팅사고력과 연계한 디지털소양 교육과정 프레임 워크 개발. 정보교육학회논문지, 21(1), 115-126. https://doi.org/10.14352/jkaie.2017.21.1.115
  13. 함성진․양창모 (2011). 스크래치를 이용한 초등학교 컴퓨터 교육과정 설계. 정보교육학회논문지, 15(3), 413-423.
  14. 최현종 (2011). 대학 프로그래밍 강좌를 위한 프로그래밍 교육 프레임워크. 컴퓨터교육학회논문지, 14(1), 69-79.
  15. 노현아․김자미․이원규 (2012). IT 유창성의 관점에서 대학 교양과정의 정보교육 내용 분석. 정보교육학회논문지, 16(1), 41-49.
  16. 김영기․한희섭 (2011). 스프레드시트를 활용한 컴퓨터 프로그래밍 교육의 가능성에 관한 연구. 교육과학연구, 42(2), 191-209.
  17. 박혜정․김현숙 (2014). 컴퓨터 교양 과목에 대한 학생들의 자가 평가와 성취도 분석. 한국컴퓨터정보학회논문지, 19(2),243-251. https://doi.org/10.9708/jksci.2013.19.2.243
  18. 최형신․김기범 (2015). 스크래치 프로그래밍이 예비교사에게 미치는 영향 : 컴퓨팅 사고 및 블룸의 텍사노미 활용 평가. 정보교육학회논문지, 19(2), 225-232. https://doi.org/10.14352/jkaie.2015.19.2.225