Analysis on Students Background Factors Influencing to ICT literacy Level of Elementary and Middle School Students

ICT 리터러시 수준에 영향을 미치는 초·중학생의 배경 요인 분석

  • 안성훈 (경인교육대학교 컴퓨터교육과)
  • Received : 2017.05.26
  • Accepted : 2017.07.27
  • Published : 2017.07.31

Abstract

This study analyzed the impact of ICT usage on elementary and secondary school students on the result of ICT literacy levels for finding out why most of students were 'normal' or 'basic'. As a result, we found out that the learning action, information searching and leisure action of student using ICT had correlation with ICT literacy level. The higher the rate using ICT for learning, information searching and leisure, the higher the ICT literacy level of student. But the higher the rate using ICT for communication, the lower the ICT literacy level of student. Accordingly, we proposed the policy not to increase simply ICT using of student, but to teach how to use ICT for learning and information searching.

본 논문에서는 최근 초 중학생 ICT 리터러시 수준 측정 결과, 학생들의 수준이 '보통'과 '기초' 수준에 상당수 분포하고 있는 원인을 알아보기 위하여 초 중학생들의 ICT 활용 배경이 ICT 리터러시 수준 측정 결과에 미친 영향을 분석하였다. 그 결과, 학생들의 학습활동, 정보수집 그리고 여가활동은 ICT 리터러시 수준과 정적인 상관관계를 가지고 있으며, 이에 대한 활용 횟수가 많을수록 학생들의 ICT 리터러시 수준이 증가하는 것으로 나타났다. 하지만 SNS 등을 활용한 정보교환 활동의 횟수가 많을수록 학생들의 ICT 리터러시 수준은 감소하는 것을 확인하였다. 이에 따라 본 논문에서는 21세기 학습자가 갖추어야할 역량으로 ICT 리터러시 수준을 향상시키기 위해서는 단순한 ICT 활용 기회를 확대하기보다는 학습 활동과 건전한 여가를 위한 ICT 활용 방법을 교육해야 할 것을 제안하였다.

Keywords

References

  1. 안성훈 김성식, 김혜원, 남창우, 양혜경, 김윤정, 조규복(2014). 2014 국가수준 초․중등학생 ICT 리터러시 수준 측정 연구. 한국교육학술정보원 연구보고 KR 2014-2.
  2. 안성훈, 김성식, 남창우, 김종민, 김혜원, 채경화(2015). 2015년도 국가수준 초․중학생 ICT 리터러시 수준 측정 연구. 대구: 한국교육학술정보원 연구보고 KR 2015-5.
  3. 채경화, 안성훈, 김종민, 김혜원(2016). 2016 국가수준 초․중학생 ICT 리터러시 수준 측정 연구. 한국교육학술정보원 연구보고 RR 2016-8.
  4. 교육부(2000). 초중등학교 정보통신기술 운영지침. 교육부.
  5. 백순근, 김혜숙, 김동일, 김미량(2008). ICT 리터러시 검사도구 개발 연구 – 중․고등학생용 -. 한국교육학술정보원 연구보고 KR 2008-4.
  6. 안성훈, 채경화(2016). 초등학생의 ICT 리터러시 수준과 성별 ICT 활용 습관 차이와의 상관 분석. 정보교육학회논문지, 20(3), 303-312. https://doi.org/10.14352/jkaie.2016.20.3.303
  7. 이원규, 김영기, 김현철, 서순식, 전우천, 한선관, 김영애, 김혜숙, 장시준(2007). ICT 리터러시 검사도구 개발 연구 - 초등학생용 -. 한국교육학술정보원 연구보고 KR 2007-18.
  8. 김수진, 진의남, 동효관, 박지현, 서지희, 김민정(2013). 국제 컴퓨터 정보 소양 연구:ICILS 2013 본검사 시행보고서, 연구보고 RRE 2013-7-1. 서울: 한국교육과정평가원.
  9. 김혜숙, 서정희, 박현정(2008). ICT가 학업성취도에 미치는 영향 -PISA 2006을 중심으로-. 한국교육학술정보원 이슈리포트. 연구자료 RM 2008-10.
  10. Fraillon, J., Ainley, J., Schulz, W., Friedman, T., & Gebhardt, E. (2014). Preparing for life in a digital age: The IEA International Computer and Information Literacy Study internationalreport. Cham: Springer.