DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on University Student's Recognition Type for Student Records: Focused on Chonnam National University

학생기록물에 대한 대학생의 인식 유형 연구 - 전남대학교를 중심으로 -

  • 강혜라 (전남대학교 대학원 기록관리학) ;
  • 장우권 (전남대학교 문헌정보학과)
  • Received : 2017.08.21
  • Accepted : 2017.09.20
  • Published : 2017.09.30

Abstract

This study brings up that further studies on the perceptions of university students should be conducted for efficient management of student records. Moreover, the Q methodology is used to identify subjective recognition (Q1) type related to the importance of student records and subjective perception (Q2) of student records type. For this purpose, I carried out questionnaires and interviews with eight students by each grade at Chonnam National University. As a result, Q1 type was derived from Collective Evidence type, Independent activity type, Democratic witness type, and achievement-oriented type. The type of Q2 is derived from Historical Value of Community Type, Personal Possession Type, Historical Expert Management Type, Value for Historical Practical Use Type, and Non-historical Preservation Type. Based on the research results, the following are suggested: First, the management of student records is needed in a way that encompasses various records of various records properties. Second, the management of student records should be established from the perspective of the Community Archives. Third, a strategic measure for the preservation of student records produced by students is necessary (e.g., a campaign for conservation of student records).

이 연구는 학생기록물의 효과적인 관리를 위해 주체적 생산자인 대학생의 인식에 대한 심층적인 연구가 필요함을 제기하고 Q 방법론을 통해 학생기록물의 중요도에 관한 주관적인 인식(Q1)유형과 학생기록물에 관한 주관적인 인식(Q2) 유형을 도출하는데 목적이 있다. 이를 위해 전남대학교의 학생을 대상으로 학년별로 8명씩 설문과 인터뷰를 진행한 결과, Q1 유형은 집단적 증거형, 주체적 활동형, 민주적 증거형, 성취 중시형이 도출되었으며, Q2 유형은 공동체 역사적 가치형, 개인적 소유형, 역사적 전문가 관리형, 역사적 활용 가치형, 비역사적 보존형이 도출되었다. 연구결과를 바탕으로 첫째, 다양한 기록물 속성을 포괄할 수 있는 관점에서 학생기록물의 관리방안의 수립이 필요하다는 점과 둘째, 공동체 아카이브의 관점에서 학생기록물의 관리방안이 수립되어야 한다는 점, 셋째, 학생들이 생산한 학생기록물의 보존을 위한 전략적인 방안(학생기록물의 생애주기를 고려한 보존을 위한 캠페인 등)이 필요함을 제안했다.

Keywords

References

  1. 국가기록원. 2015. 2015년 대학 기록관리 지침 [online]. [cited 2017.4.3]. .(National Archives of Korea. 2015. 2015 College Records Management Guidelines [online]. [cited 2017.4.3]. .)
  2. 국가기록원. 2016. 2016 대학 기록관리 매뉴얼 [online]. [cited 2017.4.3]. .(National Archives of Korea. 2016. 2016 College Records Management Manual [online]. [cited 2017.4.3]. .)
  3. 국가기록원. 2017. 2017년 대학 기록관리 지침 [online]. [cited 2017.4.3]. .(National Archives of Korea. 2017. 2017 College Records Management Guidelines [online]. [cited 2017.4.3]. .)
  4. 김흥규. 1996. Q 방법론의 유용성 연구. 주관성 연구, 1: 15-33.(Kim, Hung Kyu. 1996. "A Study on Usefulness of Q Methodology." Journal of KSSSS, 1: 15-33.)
  5. 김흥규. 2003. Q 방법론 및 이론: Q 방법론 (Q Methodology)의 정치학적 적실성과 적용 가능성. 주관성 연구, 8: 5-19.(Kim, Hung Kyu. 2003. "Q Methodology and Theory: The Political Appropriateness and Applicability of Q Methodology." Journal of KSSSS, 8: 5-19.)
  6. 김흥규. 2008. Q 방법론: 과학철학, 이론, 분석 그리고 적용. 서울: 커뮤니케이션북스.(Kim, Hung Kyu. 2008. Q Methodology: science, theory, analysis and application. Seoul: Communication Books.)
  7. 류신애. 2013. 대학기록관의 학생 커뮤니티 아카이빙 방안. 한국기록학회 제93회 월례연구발표회 자료집 [online]. [cited 2017.4.3]. .(Ryu, Sin-Ae. 2013. Method of College Student Community Archive Archives. Korean Society of Archival Studies The 93rd monthly research presentation booklet [online]. [cited 2017.4.3]. .)
  8. 박지영. 2005. 한국 대학기록관의 매뉴스크립트 운영방안 연구. 석사학위논문. 서울대학교 대학원 협동과정, 기록관리학과.(Park, Ji-Young. 2005. A Study on the management of manuscripts in college and university archives. Unpublished master's thesis. Seoul National University Graduate School, College of Humanities, Program in Archival Studies.)
  9. 오윤택. 2014. 일상아카이브 방법론을 통한 새로운 대학기록 수집방안: 학생공동체 기록을 중심으로. 석사학위논문. 한신대학교 대학원, 기록관리학협동과정.(Oh, Yun-Taek. 2014. A New Way to Collect University Record through Everyday life Archives - Focusing on Student Community Record - Unpublished master's thesis. Hanshin University Graduate School, Interdisciplinary Program in Archival.)
  10. 오택섭, 최현철. 2004. 사회과학 데이터 분석법(3): 인자분석.Q방법론.MDS.생존분석.LISREL. 서울: 나남출판.(Oh, Taek Sub and Hyun-chul Choi.. 2004. Social Science Data Analysis Method. 3, factor analysis.Q methodology.MDS.survival analysis.LISREL. Seoul: Nanam.)
  11. 이유빈. 2011. 대학 총학생회 자치활동의 설명책임성을 위한 기록관리 방안 연구: 명지대학교 총학생회를 중심으로. 석사학위논문. 명지대학교 기록정보과학전문대학원, 기록관리전공.(Lee, Yu Bin. 2011. A Study on Management of Records for Accountability of University student body's autonomy activity - Focused on Myongji University's student body -. Unpublished master's thesis. Myongji University Graduate School of Records, Archives & Information Science.)
  12. 이정은, 강주연, 김은실, 김용. 2017. 대학생의 기록관 인식현황 및 이용 활성화 방안 연구. 기록학연구, 51: 133-173.(Lee, Jung-eun, Juyeon Gang, Eun-sil Kim, and Yong Kim. 2017. "A Study on a Method to Use Activation and Awareness on Archives of University Student." The Korean Journal of Archival Studies, 51: 133-173.)
  13. 최영주. 2005. 대학기록관의 개인기록관리 방안. 석사학위논문. 명지대학교 기록과학대학원, 기록관리학과.(Choi, Young-Ju. 2005. study ofthe documentation ofpersonaldocument in a university archive. Unpublished master's thesis. Myongji University Graduate School of Records, Archives & Information Science.)
  14. 한국대학기록관협의회. 2006. 한국 대학기록관 설립 및 운영 지침 [online]. [cited 2017.4.3]. .(University Archives Records Center. 2006. Guidelines for the Establishment and Operation of Korea University Archives [online]. [cited 2017.4.3]. .)
  15. 허윤정. 2017. 대학기록관의 학생 동아리 기록 수집 방안 - 도큐멘테이션 전략을 활용하여 -. 석사학위논문. 부산대학교 대학원, 기록관리협동과정.(Heo, Yoonjeong. 2017. A Study on Collection Strategies for Students Club Activity Recordsin University Archives: Using the Documentation Strategy. Unpublished master's thesis.Pusan National University The Graduate School, Interdisciplinary Program in ArchivalStudies.)
  16. Brown, S. 1960. Political Subjectivity. New Haven: Yale University.
  17. Chute, T. G. 2000. "Selling the college and university archives: current outreach perspectives." Archival Issues, 25(1/2): 33-48.
  18. Hobbs, C. 2001. "The character of personal archives: Reflections on the value of records of individuals." Archivaria, 52: 126-135.
  19. Maher, W. J. 1992. The management of college and university archives. Lanham: Rowman &Littlefield.
  20. Samuels, Helen Willa. 1992. Varsity Letters: Documenting Modern Colleges and Universities. Lanham: Scarecrow Press. 이은경. 2010. 대학기록. 파주: 한울.
  21. Thompson, G. C. 1966. The evaluation of public opinion. In B. Berelson, & M. Janowitz (Eds.), Reader in public opinion and communication, (2nd ed., pp. 7-12). New York: The Free Press.
  22. Wagner, J. and D. Smith. 2012. "Students as donors to university archives: A study of student perceptions with recommendations." The American Archivist, 75(2): 538-566. https://doi.org/10.17723/aarc.75.2.u916q7p35x315062
  23. Watts, S. and P. Stenner. 2012. Doing Q methodological research: Theory, method & interpretation. Sage. 백평구. 2014. 방법론 연구의 실행, 이론.방법.해석. 서울: 커뮤니케이션북스.