DOI QR코드

DOI QR Code

Visual Narrative Strategy of Game Promotion: Comparative Analysis of Dead Island and Dead Island 2 Trailers

게임 프로모션 시각 내러티브 전략: <데드 아일랜드>와 <데드 아일랜드 2> 예고편 비교 분석

  • 노철환 (인하대학교 연극영화학과)
  • Published : 2017.09.30

Abstract

Promotion and marketing, which are essential to lower the investment risk and maximize commercial profit in the video game market. Game developers and publishers set up public relations strategies to encourage potential consumers' needs. Considering characteristics of video game, the trailer, which is the animated image advertisement material, could occupy a key position in its promotion and marketing plan. Cinematic spectacles and attractive narratives are essential ingredients for game trailers, which are usually produced in 3D animation. Dead Island is an open world first person shooters (FPS) game released in 2011. When launched, it grabbed a great attention with a trailer, awarded the Golden Lion Prize for the best internet film at the Cannes Lions International Festival of Creativity. The game was a commercial success and several spin-offs were producted. In 2014, its publisher, Deep Silver showed the official trailer of Dead Island 2 at Electronic Entertainment Expo, the world's largest game show. Dead Island 2 was scheduled to be released in 2016, but has been now delayed until 2018. This study compares and analyzes two trailers of Dead Island 1 and Dead Island 2. We examine the narrative structure of the trailer for the sequel promotion of a successful game. The differences between the two could be useful for building a promotion strategy of other game series.

투자 위험 부담을 낮추고, 이윤을 최대화하기 위한 홍보 마케팅은 비디오 게임시장에서 필수적이다. 게임 제작/배급사는 잠재적 소비자라는 타겟을 설정하고, 소비욕구를 끌어내기 위해 홍보 전략을 구축한다. 임이라는 매체 특성상 영상 홍보물인 예고편은 핵심적인 위치를 차지한다. 3D 애니메이션으로 보통 제작되는 게임 예고편에서 영화적(filmic)인 스펙터클과 매력적인 내러티브는 필수 요소들이다. 2011년에 발매된 <데드 아일랜드>는 오픈월드형 1인칭 슈팅 게임이다. 출시 당시, 칸 광고제에서 인터넷 필름부분 금사자상을 수상한 예고편으로 큰 관심을 끌었다. 흥미로운 플롯과 감성적인 스토리를 가진 <데드 아일랜드> 예고편은 성공한 홍보 전략 사례로 손꼽힌다. 게임은 성공했다. 이후 여러 편의 스핀오프작이 나왔다. 그리고 배급사인 딥 실버는 세계 최대 게임전시회인 E3 2014에서 <데드 아일랜드 2> 예고편을 선보였다. 본 연구는 시리즈물 비디오 게임 두 편의 예고편이 가지고 있는 시각 내러티브 특징을 비교하는 데 집중한다. 분석은 두 단계로 진행한다. 먼저 플롯과 내러티브 구성을 바탕으로 <데드 아일랜드> 예고편의 제작 전략을 분석한다. 두 번째 단계에서는 <데드 아일랜드 2>를 중심으로 캐릭터, 스토리, 플롯 등 내러티브 요소와 편집, 카메라 워크, 쇼트 구성, 이미지 등 시각적 요소들의 상호 작용을 전편과 비교 분석한다. <데드 아일랜드 2>는 불특정 다수에게 접근해야 했던 전편 론칭시와 구분되는 예고편 전략을 설계했다. 프로모션 전략을 수립하는 기획 단계에서 정확한 목표를 설정하고, 무슨 메시지를 어떤 아이디어로 표현할 것인가를, 시각 내러티브의 활용해 명확히 했다. 본 연구를 통해 규명된 두 작품의 시각 내러티브 차이점은 차후 시리즈물의 홍보 전략 구축에 유용하게 활용할 수 있을 것이다.

Keywords

References

  1. 이수범, 영화마케팅 PR론, 나남출판, 2005.
  2. 폴 코블리, 윤혜준 역, 내러티브, 서울대학교출판문화원, 2013.
  3. 노철환, 시간의 조정을 통한 내러티브 연구: <데드아일랜드> 예고편 분석을 중심으로, 만화애니메이션연구 40호, 2015, pp.397-421.
  4. Anja Bohm, The SWOT Analysis, GRIN Verlag, 2008.
  5. Ansen Dibell, Plot: Elements of Fiction Writing, Writer's Digest Books, 1988.
  6. Aristotle, The Poetics of Aristotle, S.H. Butcher(trans.&ed.), Macmill and Company, 1895.
  7. Jacques Aumont, Michel Marie, Dictionnaire theorique et critique du cinema, Nathan, 2001.
  8. K. M. Newton, Twentieth-Century Literary Theory, Macmillan Press, 1993.
  9. Mieke Bal, Narratology: Introduction to the Theory of Narrative (3rd ed.), University of Toronto Press, 2009.
  10. Paul Ricoeur, Temps et recit. Tome I: L'intrigue et le recit historique, Le Seuil, 1983.
  11. Raoul Ruiz, Poetique du cinema, Dis Voir, 1995.
  12. "Comment ecrire un scenario? Anti-manuel", Cahiers du cinema, No. 710, avril, 2015, pp.5-29.
  13. Rob Crossley, "How we made the 'gore ballet' Dead Island trailer", Develop, Feb. 24th 2011. http://www.develop-online.net/interview/how-we-made-the-gore-ballet-dead-island-trailer/0116981(검색일: 2017. 09. 03)
  14. <데드 아일랜드> 공식 예고편 http://youtu.be/lZqrG1bdGtg
  15. <메멘토> (Memento, 2000).
  16. <사이코> (Psycho, 1960).
  17. <살아 있는 시체들의 밤> (Night of the Living Dead, 1968).
  18. <웜 바디스> (Warm Bodies, 2012).
  19. <28일 후...> (28 Days Later..., 2002).